16 Ogo 2013

Yusuf Al-Qardhawi: Jadikan Hari Ini (Jumaat) Hari Kemarahan Umat Islam Kepada Tentera Mesir


Ketua Persatuan Ulama Muslim Antarabangsa, Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi, menyampaikan pernyataan rasminya berkaitan serangan ke atas dan pembunuhan Umat Islam di Mesir oleh pihak tentera pro Israel.

Berikut ringkasan pernyataan Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi yang disiarkan lansung TV Al Jazeera, Rabu (14/8/2013).

1. Menjadikan hari ini - Jumaat (16/8/2013) sebagai Hari Kemarahan Umat Islam Dunia kepada tentera Mesir pimpinan As-Sisi.

2. Seluruh Umat Islam di negara-negara Muslim supaya turun ke jalan beserta anak dan keluarga mereka melakukan demontrasi aman.

3. Turun ke jalan melakukan demonstrasi aman ini hukumnya Fardhu ‘Ain bagi setiap muslim yang tidak mempunyai uzur syar’i.

4. Keselamatan para demonstran Al-Haq ini berada di tangan Allah, tidak akan terjadi apapun kepada mereka kecuali yang sudah Allah kehendaki.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mana fatwa jihad spt yg dikeluarkan olehnya keatas Syria? inilah mufti yg tak berani tegur kekejaman rejim saud dan Bahrain. fatwa2nya dikeluarkan ikut suka tanpa rujukan dr sbrg majlis syura.

Tanpa Nama berkata...

Di syria sblom ni .. bukan main lg kafirkan hizbullah yg hari2 duk berlawan tentang israel...bila dekat mesir bukan main sopan santun lg bahasa...?kasihan umat islam dpt ketua agama yg bermuka2 dn yg suaranya selari dgn kehendak US israel...