23 Jun 2013

[KETERLALUAN] Kes Husam: Halang Jumpa Isteri, Peguam & MB, Tindakan PDRM Dikecam!

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa direman selama dua hari selepas ditahan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan di Kuala Lumpur petang semalam.

Majistret Nik Ambri Mohamad membuat keputusan itu pada permohonan reman dikemukakan polis di lokap Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu hari ini.

Peguam Hisham Fauzi yang mewakili Husam berkata, pada awalnya pihak polis memohon tahanan reman sehingga empat hari.

“Namun kami pasukan peguam membantah dengan alasan Husam ditahan di bawah Seksyen 4 Akta Hasutan 1948, di mana akta itu mensyarat sama ada perkataan yang diucap termasuk dalam kategori menghasut atau tidak.

“Lagi pun polis sudah mendapat rakaman ucapan dan boleh buat keputusan sama ada menghasut atau tidak. Kalau menghasut polis boleh buat pertuduhan di mahkamah dan jika tidak hendaklah bebaskan segera,” katanya kepada pemberita di luar IPD.

Hisham bersama empat lagi peguam mengendalikan kes tersebut bagi pihak Husam yang juga Adun Salor.

Menurutnya tidak timbul keperluan polis menahan lebih lama Husam dan tidak memerlukan kehadirannya lebih lama di lokap IPD.

Malah keterangan saksi-saksi lain yang diperlukan boleh dilakukan tanpa perlu Husam berada di lokap.

“Tidak perlu menahan lebih lama. Mahkamah arah bebas esok sebelum jam 12 malam,” ujarnya.

Menurutnya juga permohonan reman dibuat polis kepada mahkamah negeri Kelantan bagi mengadakan mahkamah tertutup di IPD.

Sedangkan kata Hisham, Naib Presiden PAS itu bersedia untuk hadir ke mahkamah bagi permohonan reman tersebut.

“Sepatutnya didengarkan di mahkamah majistret. Kalau polis hendak sambung reman mereka kena buat permohonan lagi kepada mahkamah.

“Jadi siasatan perlu diselesaikan hari ini dan esok. Malam ini Husam akan bermalam di lokap,” katanya.Hisham yang juga Pengerusi Lajnah Guaman dan Hak Asasi Manusia PAS Kelantan turut melahirkan rasa kesal terhadap polis Kelantan kerana tidak membenarkan Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob datang melawat Husam yang tiba sekitar jam 12.10 tengah hari.

Menurutnya, polis perlu sedar Husam merupakan Naib Presiden PAS dan seorang Yang Berhormat mewakili rakyat Kelantan dan bukannya rakyat biasa.

“Sepatutnya polis benarkan MB datang menziarahi Husam di lokap IPD. Kami peguam meluah rasa kesal kerna polis enggan membenarkan MB atau mana-mana Exco menziarahi Husam di lokap, tanpa sebarang alasan.

“Kami amat kesali. Sepatutnya tidak dilakukan polis. Ini menggambarkan mereka tidak menghormati kerajaan dan rakyat negeri Kelantan.

“Saya berharap polis segera mengubah keputusan itu dan membenarkan MB hadir menziarahi Husam. Negeri ini ada ketua dan sepatutnya MB dibenarkan menziarahi mana-mana Adun yang ditahan,” ujarnya.

Kata beliau polis bersikap tidak profesional dan memberi imej yang buruk dalam sebuah negara demokrasi. -HD


Kes Husam: Juham kecam tindakan niat jahat PDRM


Jabatan Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (Juham) Dewan Pemuda PAS Malaysia menyelar proses penahanan Naid Presiden PAS, Datuk Husam Musa semalam di bawah Akta Hasutan yang dilihat dilakukan secara mala fide (niat jahat) oleh PDRM.

Ekoran penahahan tersebut, sekitar jam 3.

45 petang, pihak Juham telah bergegas dan mengambil tindakan segera menghantar pasukan peguam ke IPD Ampang bagi mewakili/membantu Husam dalam proses siasatan oleh PDRM.

Malangnya, kata Pengarah Juham, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi pihak peguam tidak sama sekali dibenarkan berjumpa Husam dan ini seterusnya menafikan hak beliau untuk berjumpa peguamnya.

Lebih teruk, katanya pada jam 6.00 petang, pihak peguam dimaklumkan bahawa Husam telah dibawa ke IPD Kota Baharu bagi tujuan siasatan lanjut tanpa dimaklumkan terlebih dahulu kepada peguam yang menantinya di luar IPD Ampang.

“Mengapakah Husam tidak ditahan di Kota Baharu, jika PDRM mendakwa bahawa laporan polis terhadap beliau di bawah seksyen 4(1) Akta Hasutan telah dibuat di Kota Bharu?” tanya beliau dalam satu kenyataan.

Katanya, Juham melihat penahanan itu mempunyai kaitan dengan penglibatan Husam dalam perhimpunan 505 yang berlangsung di Kuala Lumpur semalam.

“Juham menegaskan bahawa tindakan PDRM dalam perkara ini adalah berniat jahat (mala fide) dimana telah menafikan hak Husam berjumpa peguamnya.

“Tindakan ini diselar oleh pihak Juham dan ini menjustifikasikan pelanggaran pihak PDRM kepada peruntukkan undang-undang di bawah Kanun Prosedur Jenayah,” tegasnya.

Beliau menambah, tindakan PDRM dilihat sebagai tindakan yang ‘bacul’ dan bersifat menyusahkan Husam dan pihak peguam.

Katanya, jika dilihat kepada tangkapan PDRM terhadap Datuk Tamrin dan Tian Chua sebelum ini di bawah Akta Hasutan, pihak Juham dibenarkan berjumpa anak guam sejurus tangkapan dilakukan.

“Mengapa dalam kes Husam ini, tindakan sebaliknya dilakukan PDRM dan ini memperlihatkan PDRM sebagai tidak professioanl dan membelakangi undang-undang sedia ada,” ujarnya lagi.

Justeru, tegasnya pihak Juham menuntut pihak Ketua Polis Negara memberikan penjelasan yang konkrit berhubung tindakan anak buahnya yang dilihat sangat menjelekkan dan mencemarkan nama baik PDRM yang sedia diragui dan dipertikaikan.

“Pihak Juham tidak menolak kemungkinan akan mengambil tindakan Semakan Kehakiman (Judicial Review) berhubung perkara ini,” tegasnya lagi.

- HD

8 ulasan:

Amuraria berkata...

apakah ini salah satu nasihat apco ? ABU jangan lupa !

Awanama berkata...

Dendam kalah mengundi, kejebuat sapa lagi?
Kengkawan setan lah.

Sedarlah sikit 99.9% rakyat dah TOLAK UMNGOK
Takyah dok perasan le NGOK

Kak Mahh berkata...

Bersabar lah.

Awanama berkata...

atau naak pujuk/bincang dgn Husam di Lokap tanpa gangguan, dan lantik Senator seterusnya tawar jawatan Menteri Kewangan ganti najib?

BaDiN berkata...

Inilah sikap polis yang mempunyai talam dua muka,mesra sebelah sana ,tapi tidak yang satu lagi.
Slogan Polis,TEGAS,ADIL & BERHEMAH tak boleh dipakai langsung.
Tidak ada langsung sikap Professionalisme pada pasukan Polis,Terutama Polis Kelantan sehinggakan Ketua Kerajaan Negeri tidak dipandangnya,Sikap Hormat Pada MB terus ditongsampahkan.Apakah kau Wahai Polis adakah kamu diperbuat daripada api sebagaimana Sombongnya Iblis tidak hormat pada Manusia Pertama .Sampai masa kamu akan mampus juga walau sehebat mana pun kamu.Kamu boleh bunuh siapa saja yang dikehendaki Sebab kamu Penjenayah Berlesen,Samseng Berlesen .Tembak Mati dulu baru siasat,Inilah sikap manusia sombong,bongkak lagi DAYUS..Takut hanya pada Umno/BN tidak pada MAHA PENCIPTA.Grrrrrrrrrrrrrrr Gerammmmnya akuuuuuuuu.. puiii.

Awanama berkata...

Tak faham tugas polis ni apa sebenarnya? Nampaknya kalau mcm ni apakah rakyat perlu pasukan polis dlm negara ini jika tugasnya hanya menjaga dan menurut arahan umno semata mata. Polis sekarang telah menyimpang jauh dari tugas asal mereka.polis malaysia tak ubah mcm polis dalam filem tamil tahun 80an dan 90an..jadi anjing kpd sikaya dan penguasa w/pun penguasa itu penjenayah.buat kerja dah tak pakai otak.

Awanama berkata...

aku sememangnya dari dulu lagi takkan halalkan apa 1 sen pun (cukai berbayar) kepada anjing2 ni (polis)...aku takkan redha langsung dengan tatakerja serta etika anjing2 ni menjalankan tugas yg diamanahkan oleh rakyat dengan kebongkakkan diorg...tuntut semua tu di depan ALLAH TAALA nanti...

Awanama berkata...

Allah tlh nytakan bhwa dia akan penuhkan dlm neraka dgn manusia dan jin, jadi anjing2 inilah antaranya.