18 Mei 2013

Impian Najib Tawan Selangor Berkecai, Kisah Musang Yang Gagal Makan Anggur


Akhirnya BN dan Umno bukan sahaja gagal menawan kembali Selangor seperti yang diimpikan oleh Najib, malah kehilangan lebih banyak kerusi.

Lebih pahit lagi, BN mengalami prestasi terburuk apabila hanya 685,502 pengundi yang mengundi parti itu berbanding 1,044,758 pengundi yang mengundi Pakatan Rakyat, demikian lapor harakahdaily.

Pemerhati berpendapat, Najib telah benar-benar menunjukkan kemarahannya kepada Umno Selangor apabila tiada seorang pun pemimpin Umno Selangor yang dilantik sebagai menteri.

Ia memecah rekod kerana tidak pernah berlaku dalam sejarah kabinet tidak mempunyai wakil dari Umno Selangor.

Paling ketara ialah apabila Noh Omar yang sebelum ini Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani digugurkan dari kabinet.

"Mengapa Noh dan pemimpin Umno Selangor yang lain sahaja yang perlu bertanggungjawab sedangkan orang paling awal mesti bertanggungjawab atas kekalahan Umno Selangor ialah Najib sendiri kerana beliau bukan sahaja Pengerusi Perhubungan Umno Selangor malah Pengarah Pilihan Raya BN Selangor.

"Sebab itulah rakyat melihat Noh dimangsakan kerana keengganan Najib untuk bertanggungjawab," kata Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar.

Turut diketepikan ialah Kordinator BN Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed, Pengerusi Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang mengiklankan "Sayangi Selangor" yang dipasang pada stesen dan gerabak sistem keretapi komuter di Lembah Klang. Mohd Zin kecundang di parlimen Sepang di tangan peguam PAS, Mohamed Hanipa Maidin dengan majoriti 1,104 undi.

Kisah Najib mengenepikan pemimpin-pemimpin UMNO/BN Selangor dari senarai kabinetnya yang terakhir itu adalah lambang kecewa beliau yang amat sangat kerana kegagalan untuk merampas Selangor dari Pakatan Rakyat.

Walaupun berita-berita yang dikeluarkan BERNAMA dan akhbar-akhbar pencacainya seperti Utusan dan NST cukup membodeknya dengan membuat laporan gila babi bahawa ribuan hadir di setiap perhimpunan UMNO BN di Selangor, rupa-rupanya, benarlah, Bermain Dengan Angka, Najib Dikencingkan Dengan Akhbar Media Perdana.

Kini Najib senyap seribu bahasa mengenai tawan Selangor.

Apabila melihat gelagat Najib itu, teringat kita tentang cerita zaman kanak-kanak dahulu tentang serigala dan anggur masam.

Sang serigala yang sangat kepingin memakan buah anggur telah terkial-kial melompat untuk mendapatkan buah anggur yang terlekat di atas pokok anggur tersebut.

Meskipun beberapa kali serigala malang itu cuba mendapatkan buah anggur tersebut tetapi usahanya gagal kerana lompatannya tidak cukup tinggi untuk mencapai anggur tersebut.

Akhirnya serigala malang tersebut dengan perasaan hampa berlalu pergi daripada pohon anggur tersebut sambil mengeluh saya bukan nak sangat makan anggur tersebut sebab anggur itu masam rasanya.

Anekdot di atas menjelaskan sikap Najib dan UMNO, tak dapat tawan Selangor, maka dicantasnya semua dari kabinet...


5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

orang selangor memang bodoh le kalau bagi kat barisan dah negeri kau kaya tapi kekayaan kau bagi kat orang lain jadi apa faedahnya

Shazlan berkata...

Salam,

Jgn laa suka sgt... Walaupun UMNO dari BN kalah di Selangor, UMNO dari PKR menang. 2-2 berebut nak RM 2bil duit rakyat Selangor yg TSKI simpan. Dah tak dapat MB, now gila tamak nak control GLC pulak... Haishh...

Bagi mereka yg ada link to PAS Selangor, tolong laa buat sesuatu... tak mustahil apa yg berlaku kat Kedah berlaku kat Selangor 5 tahun lagi!

Tanpa Nama berkata...

Saya bukan ahli PAS atau BN, tapi seronok melihat Negara tercinta ini. PAS sejak ujudnya selalu kalah di pilihanraya, malah parti yang selalu kalah di ketika itu. Sudah sebati dengan parti yang selalu kalah. Cuma yang hairannya bila parti ini menang! banyak tahun 2009 dan lagi Hairan parti ini menang banyak tahun ini. Yang lagi hairan orang Cina dan India yang bukan Islam ramai yang sokong parti PAS.
Tidak mustahil Selangor akan jadi macam Kelantan hingga kini tak dapat-dapat. Kesian BN.
Terhibur bila cucu-cucu dalam kereta menyanyi "Sayangi Selangor, Yakini PAS. boo sama siapa? boo sama BN!

Tanpa Nama berkata...

Pakatan tumpas di Kedah lebih kepada faktor MB, Rakyat Kedah yang pernah berurusan dengan Nizar, TGNA dan Khalid boleh buat penilaian sendiri betapa besarnya perbezaan

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa pihak yang paling ketara GAGAL dlm kes Selangor ini ialah pihak media massa yang cenderung ke arah BN,yakni BH,Utusan Melayu dan TV3.Mereka bukan hanya memperbodohkan pengerusi BN malah seluruh rakyat Malaysia amnya.Yang menjadi persoalannya kenapa Najib terlalu yakin akan menawan Selangor,adakah ianya dari maklumat media2 ini atau dari orang2 kepercayaannya di Selangor? Atau Najib sendiri tdk pernah ambil peduli secara khusus terhadap kes2 di Selangor secara jujur sesuai dengan tugasnya sbg pengerusi BN selangor dan hanya membaca,mendengar dan melihat akhbar setiap hari.Walau apapun rakyat Selangor lebih tahu hak mereka dan itulah yang mereka lakukan pada GE13 lalu.TAHNIAH kepada rakyat Selangor atas kerana membuat pilihan yang tepat.