11 Mac 2013

Kickdefella Gagal Untuk Heret Nik Aziz & Timbalan Ke Mahkamah

Mahkamah batal sapina, Nik Aziz dan timbalan tak perlu beri keterangan

Kuantan - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan timbalannya, Datuk Ahmad Yakob tidak perlu hadir memberikan keterangan sebagai saksi perbicaraan kes saman fitnah yang dikemukakan Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa terhadap penulis blog, Kickdefella yang ditetapkan pada 2 dan 3 Mei depan.

Mahkamah Tinggi Kuantan minggu lepas membenarkan permohonan dua pemimpin itu untuk membatalkan sapina yang diserahkan Kickdefella atau nama sebenarnya, Syed Azidi Syed Abdul Aziz selaku defendan kes saman tersebut.

Keputusan dibuat Hakim Datuk Seri Mariana Yahya manakala permohonan dikemukakan peguam, Wan Jawahir Harun yang mewakili kedua-dua pemimpin itu.

Sebelum ini, Husam memfailkan tuntutan saman RM5 juta terhadap Kickdefella berikutan penyiaran artikel yang didakwa berunsurkan fitnah terhadap beliau.

Perbicaraan kes terbabit terpaksa diteruskan selepas kedua-dua pihak gagal mencapai persetujuan untuk menyelesaikan kes itu di luar mahkamah.

Pada 19 Disember tahun lalu, Peguam, Datuk Jahaberdeen Mohamed Yunoos yang mewakili Kickdefella memaklumkan perbicaraan kes itu terpaksa diteruskan selepas kedua-dua pihak gagal mencari jalan penyelesaian di luar mahkamah.

Menurutnya, untuk perbicaraan seterusnya yang ditetapkan pada 28 Februari hingga 8 Mac 2013, pihaknya akan mengemukakan lima saksi dan menyerahkan sapina untuk memanggil Nik Abdul Aziz, Ahmad Yakob, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kebudayaan dan Pelancongan Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan dan peguam, Nordin Noor.

Tiada ulasan: