24 Feb 2013

Pelajar Bukan Islam Belajar Di Sekolah Agama Dapat Perhatian


Seorang pelajar cina, Lim Jia Piau Edward, 10 tahun dan bersekolah di darjah empat Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRKJ(C) Tanjong Karang yang telah dihantar oleh kedua ibubapanya untuk belajar di Sekolah Rendah Agama (SRA) Seri Desa Tanjong Karang sejak tahun lalu telah mendapat perhatian daripada Pegawai Penyelaras DUN Sungai Burong, Ustaz Mohamad Judi Sarjo.

Yang Dipertua (YDP) PAS Tanjong Karang itu telah turun sendiri ke sekolah berkenaan untuk bertemu sendiri dengan pelajar tersebut yang kini sedang belajar di darjah 2.

Saya rasa jarang, orang bukan beragama Islam, dihantar oleh kedua ibubapanya untuk belajar di SRA untuk mendalami matapelajaran Islam. Saya terharu dengan keberanian ibubapa pelajar tersebut yang berani menghantar anak mereka untuk belajar di sekolah berkenaan, katanya lagi.


Sepanjang saya bertugas sebagai pendidik sebelum bersara lebih setahun yang lalu, belum pernah orang bukan Islam dihantar oleh kedua ibubapanya untuk belajar di sekolah agama. Semoga dengan ini, Allah akan membukakan hidayah kepada kedua ibubapanya... katanya lagi yang juga merupakan bekas Guru Besar di SRA Bukit Belimbing dan telah bersara pada tahun 2011.

Saya telah menyemak sendiri bacaan fatihah dan doa-doa yang telah dihafal dan beliau dapat membaca dengan baik sebagaimana pelajar-pelajar beragama Islam yang lain, katanya lagi.

Sewaktu ditemui, bapanya Lim Bun Siang dan ibunya, Gan Huey Teng, yang mempunyai perniagaan sendiri di Tanjong Karang, mengakui memang berhasrat untuk menghantar sendiri anaknya untuk belajar di sekolah agama supaya anaknya itu dapat menguasai Bahasa Arab dan Jawi serta matapelajaran lain dengan baik. -sgburong

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

inikan puak melayu. nak suruh bini tutup aurat pun takut. apa yang mereka takut sangat kat bini ni. cecuba cerite sikit. Orang bukan Islam boleh belajar kat sekolah agama. Apa yang pemimpin melayu buat. asyik nak berseronok saja sampai agama buang ke tepi

Tanpa Nama berkata...


Bagaimana agaknya reaksi warga Perkasam dan juga mufti2 harussana sini bila tahu seorang bukan Muslim dapat membaca Fatihah dan doa-doa yang mengandungi sebutan Allah didalamnya?

Pasti mereka akan protes minta supaya diberhentikan saja pelajar tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Semoga dia dan keluarganya setiasa dalam kerahmatan Allah dan seterusnya memeluk agama Islam.

Tanpa Nama berkata...

Kalau adik Lim beri salam tentu orang melayu akan jawab yang bukan-bukan.. Dalam hal ini Rasullullah ada jawabannya. (gogel sikit)

acop Melaka/Phg berkata...

org Muslim yg baik adalah bersangka baik antara insan dan ada belas kasihan.. sy masih keja, masa bersama org2 cina/india xder masalah jika keluarkan sekejap utk laksanakan solat..apa salahnya org melayu juga belajar bahasa cina/india selain inggeris juga.

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah, syukur kita dilahirkan oleh ibubapa islam yang beriman dan kita juga beriman........