Rapuhnya Benteng Ciptaan Manusia Berhadapan Dengan Kekuasaan Allah


Gambar runtuhan tanah di puncak Setiawangsa, Kuala Lumpur.

Hebatnya ciptaan mManusia membuat benteng untuk mengelakkan tanah runtuh..... Namun, sekuat mana [un benteng dibina, ia tidak mampu samasekali untuk menghalang kehendak & kekuasaan Allah SWT...

Peringatan Untuk Kita Bersama... -fb

DBKL: Pemaju diarah roboh banglo jejas teruk


KUALA LUMPUR - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dijangka mengeluarkan pada Jun depan peta bencana yang mengenal pasti kawasan tanah tinggi di Lembah Klang yang berisiko untuk didiami.

Menyatakan demikian, Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Ahmad Phesal Talib berkata, pihaknya telah meminta Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram) menjalankan kajian mengenainya mulai Januari depan.

"Kita akan jalankan kajian dengan segera sebagai langkah keselamatan bagi kediaman yang sudah didiami mahupun yang bakal dibina (di kawasan tanah tinggi)," katanya kepada pemberita dekat lokasi kejadian tanah runtuh di Puncak Setiawangsa di sini hari ini.

Terdahulu, beliau mengiringi Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam tinjauan ke kawasan kejadian yang berlaku pada 10 malam, Jumaat lepas.

Mengulas lanjut, Ahmad Phesal berkata, peta bencana itu dapat menjadi panduan kepada pemaju perumahan dan penduduk bagi membolehkan mereka mengambil langkah keselamatan tertentu.

Ahmad Phesal menafikan dakwaan kononnya pemaju di sekitar Bukit Setiawangsa dan Puncak Setiawangsa membina kediaman tidak mengikut spesifikasi.

Beliau berkata, syarikat berkenaan telah mengikuti segala piawaian pembinaan dan keselamatan ketika membangunkan kawasan perumahan itu lebih 20 tahun lalu.

"Spesifikasi ini berubah dari semasa ke semasa dan apabila berlaku kejadian bencana alam seperti ini, kita tidak boleh menunding jari kepada satu pihak kerana insiden seperti ini tidak dapat dijangka.

"Namun Bahagian Siasatan Cerun, Jabatan Kerja Raya sedang menjalankan siasatan bagi mengenal pasti punca utama kejadian berdasarkan keadaan tanah dan struktur pembinaan oleh pemaju," katanya.

Beliau juga menyatakan bahawa pemaju diarah merobohkan segera sebuah banglo lereng bukit yang terjejas teruk dalam kejadian tanah runtuh itu.
- Bernama


Ulasan GB

Itu yang tersurat, orang yang jernih hatinya akan dapat membaca yang tersiratnya pula....

sekuat mana pun benteng UMNO/BN, sebanyak mana pun wang dicurahkan oleh Najib hendak mempertahankan kekuasaan UMNO/BN, sehebat manapun agensi-agensi kerajaan (SPR,SPRM, PDRM, JAKIM dan lain-lain) digunakan untuk menahan keruntuhan UMNO BN, jika Allah swt mengkehndaki ia runtuh, maka ia tetap runtuh juga..

Setiap sesuatu yang dijadikan oleh Allah itu tidak ada yang sia-sia.

Pemerintahan yang korup, yang rasuah, yang zalim, yang batil akan tetap binasa - demikian hukum kebenaran dan keadilan berbicara.

Firmanullah swt:

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi 'orang-orang berakal' iaitu orang-orang yang mengikut Allah baik mereka yang berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring dan juga mereka yang memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata : Ya Tuhan kami tidaklah Engkau menciptakan itu dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka."-( Al-Imran : 190-191)

17 comments:

View Comments/Post a Comment

17 comments:

muzium padi gunung kheyang said...

orang munafik mana pakai hukum ALLAH TAALA.

greenboc said...

muzim padi...

usah bimbang..
sekali mereka x pakai hukum Allah, namun hukum Allah jugalah yang pasti menang akhirnya..

Jali-jali said...

Hukum karma raba punggung

Martoiriat said...

Salam GB
Mungkin robohnya Istana yang didiami oleh sesetengah daripada pimpinan UMNO itu akibat dibina dengan wang haram dan rasuah..

Anonymous said...

inilah pembalasan kepada manusia yang ego dan lupa diri,dan tidak pernah bersyukur dengan yang Allah berikan walaupun harta bertimbun hidup senang lenang tapi Allah akan tarik nikmatnya dalam sekelip mata aje

Hj Din said...

Ingat bahawa Allah Maha Bijaksana. Kalau kita alim / warak waiema jauh daripada benda2 haram pun kalau Allah nak bagi ujian , kena juga kita, roboh juga rumah kita so jangan kata sembarangan.

greenboc said...

hj din

umno tu penuh org alim ker?

iktibar tetap iktibar
belajar tetap kena belajar
kan dah kutulis di situ ayat yg menyatakan... tidak Allah jadikan sesuatu itu sia-sia?

pemerhati bebas said...

Masalahnya ialah:- kalu Allah turunkan bala, bukan hanya 'depa' yg kena, kita skali kena la oiii... Waduhhhh penasarannya...

wan said...

Yaaa setuju. Sebab tu kita kena sama-sama cegah kemungkaran kalau tak Allah bagi bala kat depa dan kena kita sekali, kalau dapat balak tak pa la brader ini bala wehh!

Anonymous said...

Inilah hukum Allah bagi mereka yang menolak hukum Allah sapa lebih berkuasa, berupaya dan mampu melakukan segalanya.... Mudah-mudahan runtuh semua sekali....

Anonymous said...

SubhanAllah

.ANTARA DUA DARJAT
kepala berita Malaysiakini
BERITA 1
Jambatan runtuh: 200 penduduk Hulu Besut terputus hubungan sepenuhnya hari
Bernama
6:29PM Dis 30 2012
BERITA 2
Lebih 200 penduduk di Kampung Durian Telur, Hulu Besut, terputus hubungan sejak seminggu lepas apabila satu-satunya jambatan di alur Sungai Besut yang menghubungkan kampung itu ke pekan Pasir Akar runtuh akibat hakisan tebing selepas banjir.

Siapa yang didahulukan..... Najib Najis

Anonymous said...

SubhanAllah,

Maaf aas kesilapan cut & paste posting tadi ini yang sebenarnya :

ANTARA DUA DARJAT

kepala berita Malaysiakini
BERITA 1
Tanah runtuh: Jalan alternatif ke Puncak S'wangsa dibuka sepenuhnya hari ini
Bernama
5:23PM Dis 30 2012

BERITA 2
Jambatan runtuh: 200 penduduk Hulu Besut terputus hubungan sepenuhnya
Bernama
6:29PM Dis 30 2012
Lebih 200 penduduk di Kampung Durian Telur, Hulu Besut, terputus hubungan sejak seminggu lepas apabila satu-satunya jambatan di alur Sungai Besut yang menghubungkan kampung itu ke pekan Pasir Akar runtuh akibat hakisan tebing selepas banjir.

Siapa yang didahulukan..... Najib Najis

Anonymous said...

Sebesar rumah bermula dengan sekecil bata... Ucaplah Alhamdulillah, Bukannya sukar... Kerana semana KAYA atau BESAR tetap ALLAHU AKBAR!!!!

Anonymous said...

Apa juga malapetaka yang menimpa kita ia adalah hasil dari tangan kita sendiri.

lowprofile said...

tak per duit banyak...boleh buat rumah kat lain

Kebenaran said...

Bila Allah SWT mengarahkan bumi dan alam ini untuk bertindak keatas manusia2 yg lalai dan yg sudah jauh dari Tuhan ini, barulah hati manusia ini mula tersedar dari kelalaian dunia yg bnyk menghanyutkan manusia dari beriman pada Tuhan Yang Maha Esa. Bencana dan tergedi yg terjadi dimana mana diakhir zaman ini seolah olah satu peringatan dan amaran dari Allah SWT. Manusia bukan pencatur tetapi manusia adalah penyebab. Dia Maha Bijak, Maha Halus lagi Maha Tapat sasaranNya.

Osama said...

mreka guna steng steng je...
sesunguhnya air, angin, api & sekexcil2nya ungas adlah tentera Allah!
Selamat menempuh 2013 tahun kebinasaan umno & keruntuhan kerajaan BN.
Yes! Year 2013 UMNO Be End.
Justru itu maka kita tunjukan solidariti rakyat prihatin yg inginkan perubahan!
Jom kita ramai2 ke Himpunan Kebangkitan Rakyat pd 12hb January 2013 di Stadium Merdeka!
Kita realisasikan 1 juta kehadiran utk beri isyarat kpd SPR agr usah jdi kaldai tunggangan umno!!
umno be end usah pekak badak!!!

Kembali ke Laman Utama




Tajuk-tajuk Terbaru di Kelab GB: