6 Nov 2012

Kenapa AES Dipasang Juga Walau Dikritik Hebat Terjawab, Dikuasai Syarikat Kroni UMNO MCA


Syarikat anak bekas pemimpin Umno Johor kendali saman AES

KUALA LUMPUR 5 November: KEADILAN membongkar hubungan mencurigakan di antara syarikat pengendali saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), Beta Tegap Sdn Bhd dengan Umno Johor dan Menteri dari MCA.

Dedah Ahli Majlis Pimpinan Pusat, Chang Lih Kang, pemegang saham terbesar syarikat itu, To’Puan Rozana Redzuan adalah anak kepada bekas Ketua Bahagian Umno Parit Sulong, Allahyarham Tan Sri Datuk Redzuan Salim.

“Ibunya, Puan Sri Datin Atkah Abdullah pula adalah bekas Timbalan Ketua Wanita Umno Johor dan Ahli Jawatankuasa Wanita Umno Pusat.

“Selain itu, Rozana juga adalah sepupu kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Machap, Datuk Abdul Hamid Abdul Rahman,” kata Ahli Dewan Undangan Negeri Teja itu pada sidang media di Parlimen hari ini.

Menurut Lih Kang, pemegang saham kedua terbesar, Andreas Toh pula mendapat kontrak pada 2005 dari Kementerian Kesihatan melalui syarikat Mediharta Sdn Bhd.

“Kebetulan, kedua-dua kementerian ini di bawah menteri dari MCA. Adakah ada hubungan rahsia antara Andras Toh dengan MCA yang membolehkan beliau mendapat dua kontrak lumayan ini,” soal beliau.

Setiausaha Agung MCA, Datuk Seri Kong Cho Ha adalah Menteri Pengangkutan manakala Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek adalah Menteri Kesihatan pada 2005.

Turut ditunjukkan dalam sidang media itu, salinan maklumat dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Maklumat tersebut menyatakan, Rozana adalah Pengarah Beta Tegap dan memiliki saham bernilai RM5.8 juta manakala Andreas Toh bertindak sebagai pengarah dan pengurus serta memiliki saham bernilai RM4.2 juta.

Dalam sidang media sama, Ahli Parlimen Selayang, William Leong berkata, maklumat ini sekali lagi menunjukkan hubungan syarikat kroni yang mendapat kontrak dari kerajaan.

Beliau mendesak kerajaan menjelaskan kenapa syarikat swasta dan kroni dilantik mengendalikan AES.

“Sampai hari ini, kita tidak mendengar satu sebab pun kenapa sistem ini dikendali pihak swasta. Apa masalahnya dengan polis yang mengendali saman trafik sebelum ini.

“Kami juga sekali lagi meminta kerajaan agar batalkan dan nilai semula sistem pelaksanaan AES ini,” kata Bendahari Agung KEADILAN itu.

Sebelum ini, KEADILAN mendedahkan, kutipan saman jalan raya akan dikongsi antara kerajaan dengan Beta Tegap dan satu lagi syarikat pengendali, Ates Sdn Bhd.

Kedua-dua syarikat itu mensasarkan 10 juta saman dikeluarkan setahun dan bakal mendapat keuntungan sehingga RM700 juta hasil kutipan saman.

Kroni Umno kuasai tender AES

Adun Teja Chang Lih Kang mencabar Menteri Pengangkutan menafikan dakwaan wujudnya unsur kronisme dalam pemberian tender pemasangan kamera AES.

KUALA LUMPUR: Tender pemasangan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dikuasai kroni Umno, dakwa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teja Chang Lih Kang.

Chang mendakwa, Ketua Pengarah Eksekutif (CEO) yang juga pemegang saham terbesar Beta Tegap Sdn Bhd, Rozana Redzuan mempunyai kaitan dengan pemimpin Umno Johor.

Rozana, menurut Chang merupakan anak sulung Tan Sri Redzuan Salim dan Puan Sri Atkah Abdullah, dua tokoh pemimpin Umno yang disegani di Johor.

“Tan Sri Redzuan merupakan bekas ADUN Peserai dan Ketua Umno Bahagian Parit Sulong manakala Puan Sri Atkah pernah menjadi ADUN Sri Medan selama dua penggal, Timbalan Ketua Wanita Bahagian Umno Johor, dan Exco Wanita Pusat.

“Selain itu, Rozana juga merupakan sepupu kepada ADUN Machap Datuk Abdul Hamid Abdul Rahman,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Sehubungan itu, Chang mencabar Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha menafikan dakwaan wujudnya unsur kronisme dalam pemberian tender pemasangan kamera AES kepada Beta Tegap Sdn Bhd.

Beta Tegap merupakan salah sebuah daripada dua syarikat swasta utama yang mendapat kelayakan tender pemasangan kamera AES daripada Kementerian Pengangkutan selain ATES Sdn Bhd.

Sebelum ini Ahli Parlimen Selayang William Leong mendakwa pemegang saham kedua terbesar dalam Beta Tegap, Dr Andreas Teoh mempunyai kaitan dengan MCA apabila beliau turut memiliki kontrak dengan Kementerian Kesihatan pada 2005 melalui syarikat Mediharta Sdn Bhd.

Namun dakwaan itu disanggah Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang juga pada ketika itu memegang portfolio Menteri Kesihatan.

Sementara itu, dalam sidang media berlainan Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar mempertikaikan kempen penerangan AES yang akan dijalankan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) dalam masa terdekat, sedangkan pelaksanaannya sudah dilakukan sejak bulan lalu.

“Bagaimana dia (JPJ) boleh keluarkan saman sedangkan kempen di media baru nak berjalan? Ini menunjukkan kerajaan memasang AES tanpa mendapat maklum balas orang awam,” katanya.
-FMT




4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

macam biasa ler puak BN ni. berselindung disebalik kononnye good sense utk melindungi rakyat dari eksiden. padahal, tgh berangan kutipan duit yg masuk hasil saman. kalu sesama diorg yg kene saman, no hal pasal anytime bole akses dan delete rekod tu. mmg mentaliti penyamun. kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Projek Langat 2 diSelangor pun akan jadi macam itu - akan dikuasai oleh kroni UMNO/BN.Itulah sebabnya Mahyuddin bermati-matian nak lanksanakan Langat 2.Semua foolush punya pasal,tak ada kaitan dengan keperluan rakyat.

Tanpa Nama berkata...

semua syarikat yang terlibat dengan kerajaan BN di Malaysia dipunyai pemimpin UMNO?

Tanpa Nama berkata...

Wang rakyat didahulukan untuk tepati janji sebab BN tiada wang.......