8 Okt 2012

Lagi Artis Berhijrah Memakai TUDUNG



Langkah mulia artis-artis tempatan berhijrah memakai tudung bukan perkara baru dalam industri hiburan tanah air.

Ia merupakan satu perubahan positif kerana dapat mengubah persepsi sesetengah masyarakat yang sering memerikan label yang negatif kepada artis.

Kini seorang lagi artis yang boleh dikatakan masih baru dalam bidang seni, Anzalna Nasir, 24, didapati memaparkan profil memakai tudung di akaun Twitter miliknya.

Manis sungguh wajah gadis yang berasal dari Tasik Gelugor, Pulau Pinang itu. Wajahnya yang mulus itu amat sesuai dikenakan dengan tudung berkenaan. Namun, persoalannya adakah Anzalna sudah benar-benar berubah atau ia sekadar lakonan semata-mata? Jika benar Anzalna sudah mula memakai tudung ataupun baru hendak berjinak-jinak dengan menutup aurat, penulis berharap ia kekal untuk selamanya dan bukan untuk sekejap pakai sekejap buka pula.

Mungkin Anzalna mahu mencontohi beberapa artis yang sudah pun memakai tudung seperti Diana Amir, Sheila Hamzah, Farah Asyikin dan Yatt Hamzah. Ia satu perubahan yang sangat positif untuk Anzalna.

Apa pun, yang penting, Anzalna diharap jangan cuba menjadikan tudung sebagai alat untuk meraih publisiti murahan atau perhatian dengan menyertai mana-mana politik. Kajap pakai, kejap tak pakai. Kalau pakai…pakai terus…kalau tak nak, jangan buat main (walaupun patutnya pakai jugak kalau tak nak pun). Teringat kata-kata Ustaz Azhar Idrus yang popular; “Kejap pakai tudung, kejap tak pakai tudung…mu ingat masuk neraka kejap-kejap?”.

Ustaz Azhar juga pernah memberi komen mengenai perkara artis menutup aurat ini di dalam sebuah ceramahnya. Katanya penghijrahan kepada sesuatu yang lebih baik menjadi kemestian untuk umat Islam.

“Kadang-kadang kita ni artis, dulu kita lagha, sekarang kita ok dah, mulakan perjalanan. “Nombor satu, kita kena jaga. Jangan kita hentam kawan-kawan yang sama-sama dengan kita sekarang yang masih belum berhijrah. itu yang kita kena jaga,” kata Ustaz Azhar- mynewshub

2 ulasan:

Awanama berkata...

ye ker...tgk profile pic terkini xde pakai tudung pun...fesyen kot..apapun smoga berubah lah

Awanama berkata...

Harap niat dia untuk berubah adalah betul dan jangan ada lagi perkara yang disebaliknya umpama Udang disebalik Batu. Kalau ada, sia - sia saja usaha dia biarpun sudah berhijab kerana niat sudah tidak betul.