7 Okt 2012

Guan Eng Patut Saman Utusan Sekali Lagi

Guan Eng: Utusan 'putar' kenyataan pemimpin gereja

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mendakwa Utusan Malaysia sekali lagi "memutar" fakta untuk menjejaskan nama baiknya melalui laporan berhubung ucapannya dalam satu perjumpaan bersama sekumpulan pemimpin gereja di negeri itu kelmarin.

Lim berkata, individu yang dipetik dalam laporan akhbar berkenaan hari ini menafikan menyebut seperti yang dilaporkan akhbar milik Umno itu.

"(Bekas Presiden Majlis Gereja Malaysia) Thomas Philips menelefon saya untuk menyatakan bahawa beliau tidak pernah menyebut seperti itu dan orang-orang saya juga menghubungi seorang lagi paderi, yang juga menafikan menyebut apa-apa mengenai saya atau Pulau Pinang.

"Tentu Utusan bertanya soalan umum kepada mereka tanpa menyentuh politik di gereja dan mereka menggunakannya untuk diatur seiring dengan dialog yang saya adakan dengan pemimpin gereja di Pulau Pinang.

"Ini (tindakan) yang tidak bermaruah," katanya lagi ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Katanya lagi, Utusan benar-benar ingin menyerangnya dengan memuatkan berita tersebut di muka depan dalam edisi hari ini.

Sedangkan, kedua-dua pemimpin Krisitan itu amat menyayanginya, kata Lim lagi.

Utusan: Ucapan Guan Eng 'seakan semai kebencian'.

Satu laporan akhbar Utusan Malaysia hari ini mendakwa, ucapan ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam satu pertemuan bersama sekumpulan pemimpin gereja di negeri itu "seakan menyemai kebencian" di kalangan golongan tersebut.

Pengarang yang menggunakan nama pena Awang Selamat dalam pojok akhbar Utusan edisi Ahad itu memberi alasan, ucapan yang disampaikan setiausaha agung DAP itu "menekankan soal ketidakadilan".

"Guan Eng tidak boleh menyalahkan mana-mana pihak yang beranggapan kenyataanya itu boleh dilihat sebagai menghasut," kata pengarang itu lagi.

Dalam pertemuan itu, Lim didakwa menggesa golongan pemimpin gereja "menyuarakan keadilan untuk semua" yang dikaitkan Utusan sebagai "slogan" Pakatan Rakyat.

"Tidak sukar untuk menafsir kata-kata Guan Eng itu yang sememangnya membawa agenda DAP. Ternyata beliau mahu gereja memainkan peranan politik," tulisan itu dipetik.

Tulisan itu juga sekali lagi menimbulkan dakwaan mengenai "pertemuan paderi Kristian yang dikatakan berakhir dengan ikrar tertentu", yang didakwa anjuran DAP pada Mei tahun lalu.

Dakwaan itu adalah berhubung laporan tajuk utama Utusan pada 7 Mei lalu berjudul 'Kristian Agama Rasmi?' - berhubung dakwaan penubuhan negara Kristian dan melantik seorang perdana menteri di kalangan penganut agama berkenaan.

"Kegemparan" itu bagaimanapun senyap selepas kerajaan setelah mengeluarkan satu surat teguran kepada Utusan, walau pelbagai pihak termasuk MCA mahu akhbar tersebut terus disiasat.

Pemimpin DAP juga tidak berpuas hati dengan tindakan berkenaan dan mahu kerajaan menggantung permit penerbitan Utusan Malaysia kerana menerbitkan berita palsu berhubung dakwaan itu.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein juga mempertahankan bahawa "ada asas" kebenaran dalam laporan tersebut.

Seterusnya dalam satu jawapan di Parlimen pada 3 Oktober lalu menyebut, beliau berkata siasatan yang dijalankan menunjukkan "tiada bukti kukuh yang boleh menyokong keterangan untuk menyabitkan kesalahan kepada mana-mana individu" dalam kes tersebut.

Menteri dalam negeri juga menyatakan bahawa jabatan peguam negara telah memutuskan "tiada tindakan lanjut" dijalankan untuk kes berkenaan.
-mk

Ulasan GB

Tak sudah-sudah dan tak serik-serik Utusan melakukan kerja-kerja untuk membakar sentimen bangsa walhal dah pun kena saman pada penghujung tahun lalu dimana mahkamah mengarahkan Utusan membayar pampasan RM200,000 kepada Guan Eng dan RM25,000 lagi sebagai bayaran kos.

GB lampirkan semula berita penghakiman itu:

Mahkamah Tinggi Buktikan Kerajaan Pulau Pinang Adil Kepada Semua Kaum

SHAH ALAM, 15 DIS : Keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang yang mendapati Utusan Malaysia bersalah kerana memfitnah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng jelas menunjukkan bahawa dasar kerajaan negeri itu bertujuan membela semua rakyatnya sebaik mungkin tanpa mengira kaum atau agama.

Di dalam kenyataan bersama, Exco-exco Kerajaan Pulau Pinang berkata penghakiman ini menunjukkan secara konklusif bahawa Guan Eng dan pentadbirannya bukan anti-Melayu atau anti-Islam, seperti dakwaan palsu Utusan Malaysia yang berniat jahat.

"Kami berasa amat kesal dan kecewa melihat keadaan media massa arus perdana pada hari ini, yang dikuasai oleh parti-parti komponen Barisan Nasional dan sering dipergunakan untuk memecahkan keharmonian kaum dan agama di Malaysia," menurut kenyataan itu.

Semalam, Utusan Malaysia didapati bersalah kerana memfitnah Setiausaha Agung DAP itu di dalam artikel yang bertajuk "Kebiadaban Guan Eng" yang diterbitkan pada 20 Disember tahun lalu.

Utusan Malaysia diperintahkan membayar Lim pampasan berjumlah RM200,000 dan RM25,000 lagi sebagai bayaran kos.

Artikel tersebut menuduh Lim sebagai seorang ‘rasis' dan ‘anti-Melayu' berdasaran ucapan ‘A People's Goverment for the Real Malaysians' semasa Konvensyen Pakatan Rakyat sehari sebelum itu.

Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk G V Varughese di dalam penghakimannya menggariskan tujuh perenggan daripada artikel itu yang dikatakan telah memfitnah Lim.

Kenyataan itu juga menyatakan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat menerima dan menyokong sepenuh-penuhnya keputusan Hakim dalam perkara ini sekaligus membuktikan ketujuh-tujuh dakwaan Utusan Malaysia sebelum ini adalah fitnah belaka.

"Penghakiman semalam menyaksikan kesemua dakwaan itu sebagai 'half-truths' atau 'kenyataan separuh benar' itu sebenarnya "tidak benar sama sekali", dan setelah mengkaji dakwaan-dakwaan tersebut, berpendapat bahawa dakwaan-dakwaan itu berniat jahat dan bertujuan untuk menipu pembaca-pembaca Utusan Malaysia.

"Hakim juga memutuskan bahawa Utusan Malaysia telah mengamalkan 'selective vendetta' atau dendam terhadap Ketua Menteri dan DAP dengan tujuan untuk memfitnahkan mereka secara tidak adil,"jelas kenyataan itu.

Sebelum ini, akhbar kawalan Umno itu menyenaraikan tujuh dakwaan salah laku pentadbiran Guan Eng terhadap rakyatnya.

Berikut adalah dakwaan-dakwaan yang disenaraikan oleh Utusan Malaysia: * Menindas orang Melayu dan melenyapkan satu demi satu perkampungan Melayu di bumi Pulau Pinang;
* Membatalkan atau menghalang perarakan Maulidur Rasul pada tahun 2010 (yang sebenarnya telah diadakan);
* Tidak membenarkan peniaga-peniaga Melayu untuk berniaga di KOMTAR semasa bulan Ramadan;
* Merobohkan gerai-gerai milik penjaja Melayu;
* Menggunakan dana dari sumber perjudian untuk memberi RM100 kepada warga emas;
* Merobohkan kampung-kampung Melayu di Kg Jalan Pokok Asam dan Kg Genting, Balik Pulau; dan
* Mengusir penduduk-penduduk India dari Kg Buah Pala.

"Kami berharap bahawa Utusan Malaysia dan media massa arus perdana yang lain akan mengambil iktibar daripada keputusan Hakim dan menghayati seruannya bahawa pengamalan kewartawanan yang bertanggungjawab adalah amat penting kepada sistem demokratik di Malaysia," tambah kenyataan itu.


4 ulasan:

Awanama berkata...

guan eng, saman aje utusan meloya ni sampai bengkrap. tak henti henti bermain dengan api perkauman.sekarang orang da tak pandang warna kulit lagi la, keikhlasan tu lebih penting

Awanama berkata...

berita dlm kotak kuning di atas tu tak paham, translation drp BI ka? berbelit2.

apa2 pun awang selamat tu pasti tak selamat di akhirat, kerja memfitnah dan putar belit memanjang, bagi makan anak bini hasil fitnah, mampus kau di akhirat kelak kalau tak sempat bertaubat.

Andre Irwan berkata...

Awat yang PARIAH sangat Utusan Melayu ni? Memang manusia durjana yang tak layak langsung digelar "MUSLIMIN". Patut Awang Selamat bertukar agama saja. Di Malaysia saja, orang Melayu yang "Islam" membuat fitnah terhadap orang bukan Islam. Betapa hinanya orang Melayu "Islam" ini? Yang AKU tahu ialah orang yang dilahirkan Islam tu adalah manusia yang hebat sebab selama ini hanya orang bukan Islam saja yang membuat fitnah pada orang Islam. Sekarang ni dah terbalik. Patutlah orang bukan Islam memandang orang "Islam" di Malaysia macam sampah. Dari Mufti, Menteri sampai ke rakyat biasa, terdapat ramai Melayu "Islam" yang haprak, yang bersifat munafik, yang bergelumbang dengan perkara-perkara HARAM ... TETAPI berlagak HERO dalam Menjuarai Isu-isu Agama.
AKU selalu berpesan kepada anak buah bahawa kita orang ISLAM ni adalah manusia yang HEBAT. Manusia yang hebat ni mesti bersabar, berilmu, berketrampilan, tidak gelojoh, dapat mentafsir sesuatu situasi dengan fikiran yang waras, TIDAK MEFTINAH, TIDAK MEMANDANG SERONG dan yang pasti, SELALU BERLAKU ADIL terhadap manusia sejagat. TAPI apa yang berlaku di Malaysia yang diakui Islam oleh puak UMNO@APCU@PORNO, memang HARAMJDAH, HARAMJADAH, HARAMJADAH.
Selagi puak ni berkuasa, selagi tu ISLAM diaibkan.
Yang memalukan kita ialah bila orang kita mengaibkan Nabi Muhammad saw, kita buat dek saja. Tapi bila orang bukan Islam bertanya soalan, yang "manusia" durjana buat-buat marah. Pernahkah kita dengar orang UMNO@APCU memohon maaf dengan rakyat biasa ketika sahabat-sahabat depa berbuat kesilapan. AKU respect kat Dato Ngeh sebab meminta maaf atas "soalan" yang dikemukakan. Apakah kita perlu membuang masa kita dengan puak UMNO@APCO ini? Perlukan kita memberi ruang masa yang cukup untuk depa bermaharajarela kat Malaysia ni? Kalau yang masih bersifat Melayu, teruskan sifat KeMelayuan anda. Yang aku dengar Hang Tuah pun berketurunan "Mamak" juga sebab dia serupa dengan "YES MAN" yang ada dalam UMNO sekarang ni.

Awanama berkata...

Saman jangan tak saman selagi Utusan tak bankrap selagi itu dia akan terus fitnah PR. Saman dia sampai utusan bankrap.