1 Okt 2012

[BONGKAR] BN Lancar ‘Skim Jual Negara’

Sebuah NGO, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mendakwa kerajaan Barisan Nasional (BN) sedang melancarkan skim menjual negara dengan memberi kad pengenalan (MyKad) kepada warga asing secara berleluasa dan tidak terkawal.

“Isu pemberian Mykad kepada warga asing merupakan satu isu yang sangat serius ketika ada warga sendiri yang masih tidak diberi kad pengenalan kerana birokrasi melampau.

“Percayalah lambat laun warga negara sendiri terpaksa merempat di bumi bertuah ini,” kata Propaganda SAMM Edy Noor Redzuan dalam satu kenyataan media hari ini.

Menurutnya, keadaan menjadi lebih parah apabila warga asing diberikan pula hak untuk mengundi oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Apakah demokrasi negara ini dibiarkan terjual kepada warga asing demi menyelamatkan BN daripada kehilangan kuasa?,” soal beliau.

Beliau berkata demikian ketika mendedahkan kes terbaru yang menunjukkan warga asing diberi kelayakan mengundi – satu pengkhianatan besar terhadap kedaulatan negara.

Edy Noor merujuk kepada laporan Akhbar Daily Express bertarikh 29 September 2012 di mana seorang warga asing bernama Hassannuddin Bin Manna memberitahu mahkamah bahawa dia telah membeli Mykad palsu dengan harga RM1000.

Katanya, mahkamah juga telah memutuskan Hassannuddin didenda dan dipenjara kerana memiliki dokumen palsu, sekaligus mengesahkan Kad Pengenalan yang diperolehi Hassannuddin adalah palsu.

“Namun setelah disemak nombor kad pengenalan milik Hassannuddin (741029125463), SAMM mendapati nombor Kad Pengenalan palsu tersebut wujud dalam pangkalan data SPR dan juga merupakan pengundi yang sah.

“Persoalannya, bagaimana seorang warga asing yang telah didapati bersalah oleh mahkamah kerana memiliki kad pengenalan palsu didapati layak untuk mengundi? “Kad Pengenalan yang dikenalpasti tidak sah, tetapi sah untuk mengundi mengikut bancian senarai pengundi SPR? Bagaimana ini berlaku?,” soalnya.

Beliau menambah, “lihatlah bagaimana kedudukan warga asing di serata pelusuk negara walaupun tanpa memiliki dokumen yang sah.

“Mereka mampu berniaga di pasar pagi, pasar petang siang dan malam, membuka gerai, bengkel malah ada yang mempunyai syarikat pembinaan sendiri,” terangnya.

Ujar beliau lagi, “bayangkan jika warga asing diberikan kad pengenalan secara sewenang-wenangnya demi mempertahan regim pemerintah sedangkan ia sebenarnya satu skim menjual negara.

“BN sudah semakin lemah dan tidak mampu untuk menang dalam pilihan raya yang juga beberapa kali ditangguh.

“Apakah ini satu lagi kerjasama utuh di antara SPR, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan juga melibatkan bantuan dari Jabatan Imigresen?,” soal beliau.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pastikan kedua dua pengarah spr.....di hadapkan ke mahkamah.....kerana sanggup mengadaikan negara....tak kesian ker kepada anak cucu...

andre irwan berkata...

Lihat sendirilah siapakah pengkhianat Negara? Melayu atau bukan Melayu? Dok kata orang bukan Melayu tak patriotik dan la ni tengok, siapa yang tak patriotik. Kalau kat negara China, puak ni dah dihukum tembak sampai mati.
Lepas ni, jangan dok cakap orang bukan Melayu tak sayang negara semata-mata kerana tak menyertai pasukan keselamatan. Kita harus tahu bahawa dalam falsafah cina bahawa besi yang baik tak akan dijadikan paku yang membawa maksud lelaki yang baik tak akan jadi askar maupun polis. Kenapa ya? Tengok POLIS di Malaysia, hangpa pun boleh dapat jawapan. Disiplin konon?
Jadi kalau takat Kad Pengenalan pun boleh di"jual", apatah lagi NEGARA kita ni. Sebab tu depa dok kata Malaysia tak akan bankrap walaupun defisit sudah mendekati 55%. Yang nak tanggung siapa? Haramjadah punya Melayu dalam BN/UMNO.

Tanpa Nama berkata...

apa nak susah..nanti masa pilihanraya , letak je kaunter penguatkuasa-penguatkuasa Imigresen untuk tapisan @ saringan terhadap pengundi-pengundi di setiap tempat buang undi...saya rasa mesti mereka takut nak datang punya...warga imigresen bolehh...ini adalah satu cadangan..