10 Ogo 2012

[BERGAMBAR] Atlet Berpuasa Raih Pingat Emas Di Olimpik 2012


Atlet warga Britain yang berasal dari Somalia iaitu Mohammad Farah atau lebih dikenali dengan gelaran Mo Farah telah memenangi pingat emas acara larian 10,000 meter di Olimpik London 2012.

Mo Farah berkata “Selama Ramadhan, saya berpuasa, meski hal itu bukan sesuatu yang mudah bagi olahragawan”.

LONDON – Mo Farah menciptakan sejarah baru ketika mampu habis di tempat pertama acara marathon 10 ribu meter lelalki. Pelari keturunan Somalia itu meraih pingat emas dengan mencatatkan waktu 27 minit 30,42 saat. Sementara pingat perak diraih oleh pelari AS, Galen Rupp dan pingat gangsa dimenangi Tariku Bekele dari Ethiopia.

Dengan puluhan ribu penonton yang memenuhi Stadium Olimpik, London, bersorak-sorai menyambut prestasi atlet tuan rumah tersebut.

Ini kerana pencapaian Farah itu merupakan prestasi tertinggi Britan di pesada Olimpik. Dia mengungguli dua atlet Britan sebelumnya, Mike McLeod dan Liz McGolgani yang merebut perak pada Olimpik 1984 dan 1988.

“Selama Ramadhan, saya berpuasa, meskipun hal itu bukan sesuatu yang mudah bagi seseorang olahragawan. Itu cukup menyulitkan ketika saya terpaksa berlatih keras,” ujar Farah. “Tapi saya tetap melakukannya. Hal itu berfungsi sebagai pengawal diri.” -republika





4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tahniah kerana mengharumkan agama dan cara hidup islam.

Amuraria berkata...

Allahu Akhbar !

Tanpa Nama berkata...

Tahniah saudaraku

Tanpa Nama berkata...

agamawan umno di malaysia kata...x posa pn x paaa sbb nk wakil Malaysia di olimpik....