22 Mei 2012

Rampas Perak: Najib & Zahid Hamidi Bakal Terima Akibatnya Dalam Kes Scorpene

Perbicaraan Scorpene: Jika enggan, Interpol boleh tangkap saksi – Peguam

KUALA LUMPUR 22 Mei: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi akan disapina agar datang ke Mahkamah Perancis untuk memberikan keterangan.

Peguam Suara Rakyat Malaysia (Suaram) yang baru pulang dari Perancis, Fadiah Nadwa Fikri berkata, pihaknya telah memaklumkan kepada mahkamah Perancis tentang saksi-saksi yang akan dipanggil itu.

Turut disenaraikan sebagai saksi adalah bekas penasihat Najib, Abdul Razak Baginda dan isterinya, Mazlinda.

Mahkamah Perancis sedang menyiasat dakwaan rasuah dalam pembelian dua kapal selam Scorpene yang dibuat oleh syarikat Perancis.

“Bila kami berjumpa dengan hakim pada 16 Mac lalu, kami telah serahkan senarai saksi yang perlu disapina agar datang ke mahkamah.

“Kami memberikan nama Najib Razak, Zahid Hamidi and Razak Baginda,” kata Fadiah dengan dalam ceramahnya di Third Mile Bazaar, Kuching, Ahad lepas, lapor Free Malaysia Today.

Apabila kesnya difailkan di Perancis, Zahid berkata, beliau akan memberikan kerjasama penuh.

Namun, baru-baru ini, selepas namanya disebutkan sebagai saksi, Zahid berkata, beliau keberatan untuk pergi ke sana kerana tidak ada dana yang cukup untuknya.

“Siapa akan membayar kos penerbangan dan hotel saya di Perancis,” soal Zahid.

Fadiah dalam ceramahnya berkata, rakyat Malaysia sedia membayar kos penerbangan dan hotel Zahid di Perancis asalkan beliau sedia memberikan keterangan.

Menurut beliau, jika mereka enggan datang menjadi saksi selepas sapina dikeluarkan, mahkamah akan mengeluarkan notis sekali lagi.

Jika gagal hadir juga, mahkamah akan mengeluarkan waran tangkap untuk memaksa mereka hadir.

“Dan jika mereka gagal lagi, Interpol (International Police) boleh mengeluarkan amaran dan boleh ditangkap dan dibawa ke Mahkamah Perancis,” kata Fadiah dipetik.

Perbicaraan Scorpene: Najib mesti hadir

Mahkamah Perancis memulakan perbicaraan rasuah USD200 juta (RM800 juta) pembelian dua kapal selam dan pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaariibu membabitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan rakan baik beliau, Razak Baginda.

Jingga 13 meminta agar seluruh media khususnya media arus perdana menyiarkan liputan pembicaraan tersebut secara telus dan profesional kerana ianya adalah turut melibatkan wang rakyat dalam membeli kapal-kapal selam tersebut.

Media arus perdana khususnya Utusan Malaysia, Berita Harian, NST dan sebagainya wajar menyiarkan liputan perbicaraan tersebut untuk dibaca oleh seluruh rakyat Malaysia yang ingin mengetahui perbicaraan skandal tersebut.

Kenapa isu yang melibatkan maruah negara ini terus disembunyikan daripada rakyat? Kontroversi rasuah pembelian kapal selam Scorpene termasuk kes pembunuhan Altantuya benar-benar telah mencalarkan reputasi dan imej negara di mata dunia.

Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Zahid Hamidi tidak sewajarnya begitu takut untuk menghadiri perbicaraan tersebut sekiranya mereka tidak bersalah dan selama ini mereka begitu tegas menafikan keterlibatan dengan skandal tersebut. Perbicaraan tersebut adalah sangat penting untuk memulihkan imej Perdana Menteri, Datuk Seri Najib dan maruah rakyat Malaysia seluruhnya.

Jingga 13 juga meminta agar Datuk Seri Najib memberikan komen terhadap kes perbicaraan tersebut yang sehingga kini beliau terus mendiamkan diri.

Tidak ada sebarang kenyataan yang dibuat oleh beliau sedangkan Datuk Seri Najib Razak antara saksi yang disenaraikan oleh Suaram dalam perbicaraan tersebut.

Kehadiran Datuk Seri Najib Razak adalah sangat penting kerana beliau ketika itu adalah merupakan Menteri Pertahanan dan beliau wajar bertanggungjawab.


Ulasan GB

Sunnatullah tidak berubah. Itu janji Allah. Hukum kebenaran dan keadilan akan mengambil tempatnya.

Dua watak yang disebut di atas, Najib Razak dan Ahmad Zahid Hamidi yang akan disapina agar datang ke Mahkamah Perancis untuk memberikan keterangan mengenai kes pembelian dua kapal selam Scorpene, itulah watak yang sama terlibat di dalam merampas kerajaan Pakatan Rakyat di Perak.

Allah tidak lupa dan tidak tidur.

Apa yang dilakukan oleh Najib dan Zahid Hamidi satu ketika dahulu, maka kedua-dua mereka ini akan menerima nasib yang serupa yang pernah mereka lakukan di Perak, malah mungkin lebih dasyat daripada itu.

Anda berdua TIDAK boleh lari kerana hukum Allah tetap akan berjalan meskipun anda berdua tidak menyukainya.

Cukup indah "celupan Allah".

Celupan (pewarnaan) Allah. Dan siapakah yang lebih baik celupannya dari pada Allah? Dan hanya kepada-Nya-lah kami menyembah. Al-Baqarah:138



Golden Rule: Do not do unto others what angers you if done to you by others!

Apa juga kezaliman yang anda lakukan terhadap orang lain, anda akan merasainya kembali.

Hari pembalasan itu tetaap akan tiba jua!

3 ulasan:

Amuraria berkata...

SEMOGA PENGKHIANATAN KEMBALI PADA PEGKHIANAT !

Tanpa Nama berkata...

AMINNNNNNNN

Tanpa Nama berkata...

apa lagi MP ku Zahid Hamidi.Kasi pancung la Najib.Cepat sikit kau blh jadi PM ku.Blh buat highway terus ke jeti Bagan Datoh tu.Boleh buat 18 Limbungan kapal kat BD tu.skrg bayang Limbungan kapal pun tak nampak lagi.memang kaki gelembong la kau..