8 Apr 2012

Selain Jenayah Acu Parang Dileher, Kini Jenayah Tembak Pula Menjadi-jadi

Parah kena tembak

BALING - Seorang tukang kasut cedera parah setelah ditembak oleh individu tidak dikenali di kawasan berbukit Air Tepus, Hutan Simpan Ulu Muda, tiga hari lalu.

Mangsa, Mat Isa Yaakup, 45, dari Kampung Charuk Bunting bersama seorang rakannya dikatakan keluar dari rumah pada 31 Mac lalu untuk mencari ikan tengas di kawasan hutan tersebut.

Ayah kepada tiga orang anak itu rebah setelah terkena tembakan pada lewat petang 4 April lalu.

Keadaan itu mengakibatkan rakan mangsa turun semula dari kawasan bukit untuk membuat laporan polis seterusnya mendapatkan bantuan penduduk setempat.

Sehubungan itu, gerakan menyelamat mangsa dilancarkan oleh polis, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) dan penduduk kampung.

Anggota penyelamat terpaksa meredah hutan dan bukit lebih lapan jam untuk sampai ke kawasan mangsa ditembak.

Berikutan keadaan jalan yang tidak sekata, berisiko malah mengambil masa yang terlalu lama, pihak berkuasa terpaksa menggunakan bantuan helikopter untuk membawa mangsa keluar dari kawasan hutan itu.

Sementara itu, isteri mangsa, Faridah Yaakup, 39, berkata, suami hanya memberitahunya akan ke Bukit Lasau tanpa menjelaskan tujuannya.

“Suami saya memang sering ke Bukit Lasau untuk mencari ikan tengas. Dia akan pergi bersama rakan-rakannya dan akan bermalam selama beberapa hari di kawasan hutan itu.

“Selalunya, suami akan pulang dengan keadaan selamat malah akan membawa hasil sungai dan hutan yang banyak untuk dijual,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Menurutnya, dia tidak begitu risau kerana suaminya tahu selok belok dalam kawasan hutan tersebut sehinggalah dimaklumkan jiran bahawa suaminya cedera terkena tembakan.

“Tiada apa yang dapat saya lakukan melainkan berdoa agar suami berjaya diselamatkan. Tambahan pula, kebanyakan penduduk mengatakan suami saya telah meninggal dunia di atas bukit itu.

“Saya runsing kerana tidak mendapat maklumat tepat sehinggalah dimaklumkan polis bahawa suami selamat tetapi parah.,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Baling, Superintendan Mat Daud Mat Hassan mengesahkan kejadian tersebut.

“Mangsa dijangka dibawa keluar dengan helikopter," katanya.

Difahamkan, ketika berita ini ditulis, usaha menyelamat dihentikan kerana hujan. -SH

Ulasan GB Baru semalam GB ulas mengenai banyak kejadian Kes Lelaki Bertopeng Acu Parang Di Leher Menjadi-jadi, kini muncul jenayah yang lebih hebat, menembak mangsa.

Pada 4 April lalu Seorang Pemuda Mati Ditembak Dalam Kereta Di Pasir Mas, kini kejadian di atas, sSeorang tukang kasut cedera parah setelah ditembak oleh individu tidak dikenali di kawasan berbukit Air Tepus.

Rakyat semakin ragu tentang kebenaran kenyataan Negara Paling Selamat. Begitu juga kenyataan Najib yang menyatakan di bawah NKRA mengurangkan jenayah, indeks jenayah telah turun sebanyak 15.1 peratus manakala jenayah jalanan sebanyak 39.6 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Ia seperti satu penipuan kerana kenyataan di depan mata, jenayah semakin berleluasa.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ini lagi satu dalil bahawa malaysia memang paling selamat

Tanpa Nama berkata...

Selamat untuk melakukan jenayah kerana pihak berkuasa tak akan dapat menjejak mereka itulah kalau PDRM dan rasuah tak boleh dipisahkan rakyat akan sengsara.

Tanpa Nama berkata...

Kah... kah... kah... kah...

SELAMAT... SELAMAT.

yA...! MALAYSIA SELAMAT.

DAH RAMAI PUN YANG SELAMAT.
DARI KANAK-KANAK HINGGALAH YANG DEWASA.

TAK KIRA TUA ATAU MUDA.

Orang N9 kata HAMPEH.