29 Apr 2012

[Bergambar] BERSIH 3.0 Seantero Dunia: Pengerusi & Timb Pengerusi SPR, Letak Jawatan Segera - updated!

Jika sebelum ini GB pernah melaporkan bendera BERSIH berjaya dipacakkan di Gunung Everest dan Gunung Kinabalu, lain pula di Aceh, Indonesia.

Beberapa orang rakyat Malaysia yang berada di Pulau Aceh Indonesia turut sama menjayakan "perhimpunan BERSIH 3.0" dengan membawa banner ke dasar lautan Pulau Weh, Sabang, Aceh hari ini.

GB akan menyiarkan maklumat terperinci mengenainya apabila menerima laporan lengkap dari sahabat di sana.

Di Pulau Pinang, sekurang-kurangnya 7,000 orang berhimpun di Esplanade di George Town petang tadi dan Presiden Aliran, Francis Loh menyuarakan rasa terkejutnya dengan bilangan mereka yang hadir, lapor malaysiakini.

Loh yang pertama berucap berkata, beliau menjangka hanya 200 hingga 300 akan hadir, tetapi teruja dengan bilangan mereka yang komited menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan pemimpin Pakatan Rakyat juga turut hadir. Tidak ada sebarang gangguan sepanjang perhimpunan itu diadakan.

Kira-kira jam 2.30 petang, semua orang telah diminta untuk duduk, termasuk hantu yang hadir, menyebabkan orang ramai ketawa.

Orang ramai kemudiannya mula melaungkan, Bersih! Cuci! dan Bantah! sebanyak tiga kali.

Kemudian pada kira-kira jam 2.30 petang, jumlah hadirin melonjak kepada kira-kira 7,000; botol air diedarkan, beg sampah disediakan, dan peserta tidak meninggalkan sampah kotor selepas protes tersebut.

Mereka menyanyikan lagu Bersih dan lagu Negaraku, serta deklamasi sajak Sasterawan Negara Datuk A Samad Said oleh Mustafa K. Annuar dari Aliran.

Anggota Pusat Krisis Wanita dilihat turut menyertai perhimpunan tersebut, dengan penyokong anti-Lynas penyokong yang memakai
hijau membawa poster serta sepanduk mengenai perjuangan mereka menentang risiko radioaktif.

Sekumpulan rakyat Malaysia dari Los Angeles, Amerika Syarikat, turut membawa poster dengan slogan menuntut hak untuk mengundi, yang diketuai oleh jurutera Caterine Chow, yang merupakan pengundi kali pertama.

"Jika saya boleh lakukannya, sudah tentulah saya akan balik untuk mengundi, tetapi kita perlu bersedia. Kami harap pihak berkuasa dapat membolehkan kami mengundi dari mana kita berada," katanya.

Di Johor Bahru, Lebih 3,000 penyokong BERSIH berhimpun di Dataran Bandaraya di Johor Bahru untuk menyertai perhimpunan duduk bantah dengan lebih ramai tiba walaupun tempat itu dikawal ketat oleh polis.

Perhimpunan itu diadakan serentak di lapan negeri lain sebagai tanda
perpaduan bersama dengan 100,000 penyokong berpakaian kuning yang membanjiri kawasan Dataran Merdeka di Kuala Lumpur.

Orang ramai kedengaran melaungkan "Rakyat Melayu Rakyat Malaysia, Rakyat Cina Rakyat Malaysia, Rakyat India, Rakyat Malaysia".

Perhimpunan serentak itu juga diadakan oleh rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura di sebuah pusat membeli-belah di Johor Bahru Waterfront 7km dari Dataran Bandaraya, selepas pegawai Singapura enggan memberi permit polis untuk duduk bantah itu diadakan republik itu.

Perhimpunan di Kota Kinabalu menyaksikan lebih 500 berkumpul di Padang Merdeka sejak jam 2 petang di bawah pengawasan polis.

Sebuah helikopter polis itu juga dilihat berlegar-legar di kawasan itu.

Di Sarawak, 2,000 orang berkumpul di halaman Pejabat Daerah Miri tanpa sebarang gangguan, manakala lebih 500 orang berkumpul bertentangan dengan Bangunan Mahkamah berhampiran Waterfront Kuching.

Di Dubai, lebih 30 pekerja profesional Malaysia yang bertugas di Dubai sekarang berhimpun bagi menyatakan sokongan terhadap perjuangan untuk pilihan raya yang bersih dan adil, harakahdaily melaporkan.

Mereka 'Duduk Bantah sambil Makan' sambil mengambil gambar tanda sokongan kepada perjuangan Bersih.

"Sebagai pekerja profeional dari Malaysia, kami mahu tunjukkan kami juga patriotik. Kami mahu Malaysia dikenali sebagai pengamal demokrasi sebenar," kata jurucakap mereka.

Selain itu, difahamkan juga, beberapa tindakan dibuat bagi menunjukkan sokongan mereka terhadap perjuangan untuk mendapatkan pilihan raya yang berih dan adil.

Dubai adalah salah satu dari 30 kotaraya seluruh dunia yang turut meraikan perjuangan Bersih 3.0 dengan turut mengadakan perhimpunan di tempat mereka.

Semangat BERSIH 3.0 melimpah ke luar negara

Semangat perhimpunan BERSIH 3.0 di Kuala Lumpur telah melintasi zon masa, dengan ribuan orang turun ke jalan di Australia dan New Zealand untuk berarak bersama 100,000 rakan mereka di Malaysia.

Rakyat Malaysia di 35 buah negara dan 85 bandar di seluruh dunia, telah berikrar untuk "bersatu padu" dengan ribuan orang mula berhimpun sejak pagi di di beberapa lokasi di sekitar Dataran Merdeka untuk perhimpunan duduk bantah yang dirancang bermula jam 2 petang.

Menurut warga siber, lebih daripada 1,200 penyokong berhimpun di St Paul Court, Federation Square di Melbourne, sementara ratusan lagi dilaporkan berkumpul di Martin's Place di Sydney Martin di timur Australia pada jam 2 petang waktu Malaysia.

Perhimpunan di Melbourne dimeriahkan dengan persembahan muzik dan ucapan ahli-ahli politik berhaluan kiri.

"Diaspora Malaysia tidak dibenarkan untuk mengundi dalam pilihan raya Malaysia. Hanya pegawai kerajaan yang bertugas ke luar negara dan pelajar sepenuh masa serta pegawai tentera di luar negara dibenarkan mengundi," kata penyelaras BERSIH Melbourne Global David Teoh dalam satu wawancara dengan ABC Radio dua hari lalu .

Begitu juga dengan perhimpunan di Brisbane, Hobart, Canberra serta di Perth di Australia, dan di Auckland, New Zealand.

Duduk bantah Aotea Square di Auckland pada jam 1 tengahari waktu Malaysia bermula dengan penyokong menyanyikan lagu Negaraku.

Di Hong Kong, kira-kira 400 penyokong berkumpul di Sogo Department Store di Causeway Bay dan mula bergerak ke pejabat konsulat Malaysia.

Bagaimanapun, rakyat Malaysia di Singapura mengadakan protes mereka Johor Bahru Waterfront City pada jam 1.30 tengahari, kerana pihak berkuasa Singapura telah dinafikan mereka permit polis untuk mengadakan perhimpunan di Hong Lim Park di republik itu.

Di Thailand, lebih daripada 200 penyokong berarak ke Kedutaan Malaysia di Bangkok, begitu juga dengan kumpulan rakyat Malaysia di Vietnam, Filipina dan Indonesia untuk menyuarakan rasa tidak puas hati mereka terhadap sistem pilihan raya.

Penyokong BERSIH, sebahagian mereka pelajar, juga berhimpun dalam kumpulan kecil di India, Nepal, Sri Lanka, Bangladesh, Mesir, Arab Saudi, Afrika Selatan, Jordan, Korea dan China, dengan membawa pelekat dan poster menyokong tuntutan reformasi sistem pilihan raya .

Lebih ramai protes dijadual diadakan di Amerika Syarikat, Kanada dan Rusia, serta di 16 bandar di Eropah lewat hari ini.

Di Aceh di utara Sumatera, Indonesia, kira-kira sembilan perenang bergambar memegang sepanduk BERSIH di bawah air di Pulau Weh.
-mk


Ulasan GB

Satu dunia sudah bergegar dengan BERSIH 3.0. Ayuh, Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR, letak jawatan kamu segera. Letak jawatan dengan sukarela atau kamu nanti terpaksa meletak jawatan dengan keadaan yang hina!

BERSIH 3.0 di Esplanade, Pulau Pinang


BERSIH 3.0 di DBJB, Johor Bahru


BERSIH 3.0 di Ipoh


BERSIH 3.0 di Kota Kinabalu


BERSIH 3.0 di New York, USA


BERSIH 3.0 di Adelaide


BERSIH 3.0 di Auckland


BERSIH 3.0 di Melbourne


BERSIH 3.0 di Dublin


BERSIH 3.0 di Singapore


BERSIH 3.0 di Taiwan


BERSIH 3.0 di Sweden & Denmark


BERSIH 3.0 di Hong Kong


BERSIH 3.0 di Saigon, Vietnam


BERSIH 3.0 di Tokyo, Jepun


BERSIH 3.0 di Tasmania


BERSIH 3.0 di The Hague, Netherland


BERSIH 3.0 di Dubai


BERSIH 3.0 di Timur Tengah


BERSIH 3.0 di Sunderland & Newcastle


BERSIH 3.0 di Aceh



8 ulasan:

Amuraria berkata...

BARUA DUA EKOR SPR TU MANA BOLEH LETAK JAWATAN ! MARUAH PUN TIADA JADI PECACAI PADA REJIM SEKUTU APCO KAKI SELEWENG ,JADI MEREKA PUN TUMPANG SEKAKI BUAT DUIT JUGA PANGKAT PUN DAPAT,SPR SAYAP PARTI UMNO-APO-BN YANG KHIANAT BILA AMANAH TIDAK DIJAGA

Tanpa Nama berkata...

melaka pun ada

Rangga berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Rangga berkata...

DAULAT TUANKU.

Sembah patik harap diampun!
Pacal yang jahil sembah derhaka,
Moga Tuanku tiada murka,
Apatah lagi bermuram durja,

Patik sekadar meluahkan rasa,

Rakyat Tuanku semakin derita,

Kiranya Tuanku mengilhamkan suara,

Kedaulatan Tuanku rakyat kan

pelihara.

Pemimpin Negara kemabukkan kuasa,

Rakyat marhaen gundah gulana,

Para pemimpin silih berganti,

Rakyat Tuanku semakin dikhianati.

Dimaki hamun malah dikasari,

Tuanku rasai jerih getirnya kami.

Harapkan Tuanku Melayu dipayungi,

Etnik marhaen Tuanku jagai,

Aman negara Tuanku sukai,

Makmur negeri Tuanku bersulam generasi,

Budi Tuanku, hanya maknikam dikenali Jauhari.

Sembah patik tersimpai sepuloh jari,

Doakan Tuanku tiada terperi,
Selagi hayat dikandung diri,
Wabilahi..
Wtakaallahi..

Hj.Shah berkata...

Dah ternyata dan terbukti....tanpa provokasi keraaa...jaan umnoupco,bersih 3.0 berjalan aman tenteram.....siap boleh duduk berkelah lagi....

Tanpa Nama berkata...

Klu boleh dlm lubang semut pn kite letak banner bersih 3.0
Hahaha

Tanpa Nama berkata...

Penjilat umno tu mana mau tinggalkan segala kemudahan jawatan, gaji tinggi, kuasa dll.

Dah biasa dgn kedudukan tinggi.

Tanpa Nama berkata...

JOM KITA RAMAI2 BUAT BANTAHAN TERHADAP KEKEJAM POLIS MEMUKUL DAN MENCEDERAKAN PESERTA2 SEMALAM,

PERBUATAN PIHAK POLIS INI TIDAK BOLEH DIPANDANG RINGAN. KEKEJAMAN MEREKA MEMUKUL PESERTA SUDAH DI TAHAP MELAMPAU.

POLIS2 TERLIBAT MESTI DI DAKWA...
KPN & TKPN MESTI BERTANGGUNGJAWAP TERHADAP SIKAP KURANGAJAR ANGGOTANYA MEMUKUL DAN MENCEDERAKAN PESERTA2.
MEREKA MESTI LETAK JAWAN.


AYUH KITA BERSATU MENUNTUT KEADILAN.