4 Feb 2012

[WASPADA] Mesin Pengisar Buah-buahan Palsu Guna Jenama Terkenal

Empat mesin pengisar buah palsu dirampas

MUAR - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan (PPDNKK) Cawangan Muar merampas empat mesin pengisar buah-buahan palsu menggunakan jenama terkenal dari sebuah kedai barangan elektrik di Sungai Abong, di sini.

Pegawai Penguatkuasa, Haidzir Shah Khairuddin berkata, peralatan palsu itu dijual pada harga RM239 yang dibeli seorang pelanggan dari Johor Bahru pada Disember lalu.

Menurutnya, tetapi peralatan itu didapati rosak selepas beberapa hari digunakan, lalu pelanggan itu menghubungi kedai berkenaan.

“Malangnya kedai ini menyuruhnya menghantar sendiri peralatan yang rosak ke pusat perkhidmatan jenama berkenaan di Johor Bahru.

“Pusat perkhidmatan merujuk peralatan ini ke syarikat berkenaan di Singapura yang merupakan tempat pemeriksaan barangan itu di Jepun, Itali dan United States,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Bagaimanapun, syarikat berkenaan mendapati tidak pernah mengeluarkan produk itu dan menghantar wakil dari Singapura ke Muar.

Haidzir Shah berkata, wakil itu turut membeli satu set peralatan berkenaan untuk tujuan semakan terperinci di Singapura sebelum mengemukakan satu laporan.

“Saya bersama pengurus jualan jenama berkenaan dari Singapura, Mohammad Jilon menyerbu kedai itu kira-kira jam 11.30 pagi, Rabu lalu dan merampas empat set peralatan ini.

“Siasatan mendapati hanya dua pengedar dibenarkan memasarkan barangan jenama itu di Muar dan satu lagi kedai alat elektrik dalam
bandar Muar,” katanya.

Menurutnya, pembeli itu tidak mengetahui, set mesin pengisar buah-buahan itu palsu.

“Kes disiasat di bawah Akta Pengguna 2011 dan kami turut membuat laporan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Muar,” katanya. -SH

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BRAND APA YANG DI TIRU....KONGSI INFO BIAR JELAS....