26 Feb 2012

[Bergambar & Video] Rakyat 1Malaysia, Melayu, Cina, India & Org Asli Pun Tolak Lynas

Himpunan Hijau berakhir, kerajaan diberi 24 jam batal projek Lynas

KUANTAN - Himpunan Hijau 2.0 yang diadakan di sini hari ini berakhir jam 11.30 pagi tadi dengan penganjur memberi masa 24 jam kepada kerajaan agar mengumumkan pendirian tidak akan meneruskan projek nadir bumi Lyans.

Jika kerajaan masih dengan pendirian mahu membenarkan operasi loji itu, penganjur memberi amaran akan mengadakan Himpuanan Hijau 3.0 dalam waktu terdekat.

Dalam pada itu, Suhakam pula menyatakan pihaknya berpuas hati dengan kerjasama polis meluluskan lokasi perhimpunan dan mengawal lalu lintas bagi melancarkan perjalanan Himpunan Hijau.

Meskipun penganjur menjangkakan 20,000 orang akan hadir, tetapi hanya sekitar 5,000 orang berhimpunan hari ini. (mengarut!, yang hadir tak kurang 20,000 -GB)

Pengerusi Himpunan Hijau, Wong Tack berkata, kehadiran peserta hari ini membuktikan orang ramai membantah projek itu.

“Kami memberi tempoh kepada kerajaan 24 jam untuk menutup loji berkenaan, jika kerajaan terus berdegil, tidak mempedulikan bantahan dan rayuan rakyat itu, kami akan menganjurkan demonstrasi yang lebih besar,” katanya.

Beliau berkata, orang ramai menggesa kerajaan menyelesaikan masalah berkenaan sebelum Pilihan Raya Umum ke-13.

"Kerajaan harus mendengar suara rakyat, ia menjadi isu nasional, selain rakyat tempatan yang membantah projek itu, rakyat di luar negara turut menyokong bantahan ini," katanya

Beliau juga mempersoalkan mengapa kerajaan menerima projek itu beroperasi di negara ini kerana rakyat khuatir jika sisa bahan radioaktif tersebut akan ditanam di sini.

"Orang ramai dan kanak-kanak akan menanggung derita jangka masa panjang, adakah pihak berkuasa sudah bersedia untuk berhadapan sebarang kemungkinan kelak," katanya.

Pada Himpunan Hijau 2.0, penganjur membacakan tiga resolusi iaitu kerajaan harus membatalkan projek nadir bumi atau mengkaji semula semua projek yang merugikan rakyat Malaysia dan memastikan semua projek pembangunan adalah selaras dengan Piagam Bumi. -SH

Foto-foto Himpunan Hijau 2.0 Anti-Lynas Seluruh Negara
Terima kasih kepada semua pemilik foto

Di Pulau Pinang



Di Bukit Merah, Perak





Di Maju Junction, KL





Di Kuantan Pahang











3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hebat Orang Asli Pahang nih. Sudah pandai bercakap tentang radioaktif dan nuklear

The Cancer berkata...

kalau apa2 terjadi terhadap kesihatan dan nyawa penduduk pahang akibat kesan radioaktif...amukan rakyat terhadap seekor BABI bernama adnan yaakob akan menerima padah yg berat...jangan mencabar kesabaran rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Bagi tau macamana mau stop !

Persen sudah angkat kaa paa ?