29 Nov 2011

[Video] Jumlah Korban Jambatan Roboh Di Tenggarong Meningkat

Tenggarong: Jumlah kematian mangsa jambatan roboh yang menyebabkan puluhan kenderaan terhumban ke dalam sungai yang keruh di wilayah Borneo, Indonesia, meningkat kepada 11 orang, kata para pegawai, kelmarin.

JAMBATAN ROBOH: Beberapa orang penduduk meninjau kerosakan pada jambatan Kutai Kartanegara, di Tenggarong, di Timur Kalimantan, Indonesia, selepas ia roboh Sabtu lalu. -- Foto AP

Lebih 30 orang dipercayai hilang selepas jambatan sepanjang 720 meter - dibina menyerupai Pintu Gerbang Emas San Francisco - di Sungai Mahakam, roboh Sabtu lalu.

'Jumlah mereka yang terbunuh kini 11 orang,' kata ketua agensi mencari dan menyelamat wilayah Kalimantan Timur, Encik Harmoni Adi, kepada para wartawan.

Jurucakap Agensi Pengurusan Bencana Nasional Indonesia, Encik Sutopo Purwo Nugroho, yang pada awalnya mengumumkan 10 orang terbunuh, semalam berkata mayat-mayat telah dibawa arus ke tebing sungai.

'Seramai 39 orang cedera dan berdasarkan laporan-laporan oleh masyarakat (di sini), sekurang-sekurangnya 33 orang masih hilang.

'Sukar untuk mengetahui dengan tepat berapa ramai yang masih hilang kerana kami tidak tahu berapa banyak kenderaan dan orang yang terhumban apabila jambatan itu roboh,' kata Encik Nugroho, sambil menambah bahawa air sungai sedalam 40 meter itu terlalu keruh.

Para saksi dilaporkan terdengar bunyi kuat sedang struktur jambatan itu bergoyang, sebelum sebuah bas awam, kereta-kereta dan motosikal-motosikal terhumban ke dalam sungai di daerah Kutai Kartanegara itu.

Mereka yang terselamat bergegas berenang ke tebing sungai sambil berteriak dalam keadaan panik, manakala yang lain terperangkap di bawah air di celahan serpihan jambatan yang roboh itu.

Punca kejadian itu belum jelas tetapi Encik Nugroho berkata kabel besi yang menyokong jambatan itu, yang siap pada 2002, putus ketika para pekerja sedang membaikinya.

Presiden Susilo Bambang Yudhoyono telah mengarahkan satu siasatan dijalankan. -- AFP.


Tiada ulasan: