4 Nov 2011

Penafian Tak Ada Makna Apa-apa, Najib Perlu Saman The West Australian!

Najib: Isteri saya tidak beli apapun barang kemas

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan bahawa anak perempuannya bukan berada di Australia semasa beliau menghadiri mesyuarat ketua-ketua kerajaan Komanwel (CHOGM) di Perth, baru-baru ini.

Justeru, katanya orang ramai sepatutnya tidak terpedaya atau terbabit menyebarkan pembohongan.

"Jangan percaya atau sebar pembohongan. Malah, anak perempuan saya tidak berada di Australia dan isteri saya (Datin Seri Rosmah Mansor) tidak membeli apapun barang kemas," kata Najib dalam Twitter terbarunya yang dipetik Bernama.

Awal minggu ini, laporan berita di The West Australian, mendakwa anak gadis perdana menteri membelanjakan A$60,000 (RM195,000) semasa membeli-belah di David Jones, antara gedung terbesar di Australia.

Berita itu kemudiannya dipetik oleh para penulis blog pembangkang dan akhbar web rasmi PKR, Keadilandaily.

Selain itu, laporan bertajuk ‘Delegates go shopping and sightseeing’ atau 'Perwakilan membeli-belah dan bersiar-siar' juga dimuatkan di banyak laman Facebook.

Akhbar Australia itu melaporkan bahawa peniaga membuat keuntungan yang besar apabila seorang wanita pertama yang tidak dinamakan membelanjakan A$150,000 (RM487,000) membeli mutiara Australia Barat, manakala 'anak gadis Najib' membelanjakan A$60,000.

Ia memetik pengarah negeri bagi CHOGM Richard Muirhead sebagai berkata bahawa aktiviti masa lapang dan ekspedisi membeli-belah berkenaan diatur untuk perwakilan asing di luar jadual mesyuarat CHOGM yang ketat itu.

Najib dan Rosmah kini sedang mengerjakan ibadat haji di tanah suci. -mk

Ulasan GB

Bila masa Najib pernah mengaku setiap salahlaku yang dilakukan?

Kedua, hanya gedung David Jones yang tahu samada berita di dalam The West Australian itu benar atau tidak kerana, sepastinya pembelian itu menggunakan kad kredit dan pengeluaran resit tentunya dikeluarkan kepada pembelinya. Siasatan bolh dilakukan oleh sesiapa yang berhajat.

Ketiga, jika berita itu palsu, sebarang penafian tidak mempunyai apa-apa makna kerana bukan rakyat Malaysia saja yang membaca, malah satu dunia sudah menatapnya. Najib & Rosmah perlu menyaman akhbar berkenaan. Tidak cukup beliau hanya membuat penafian yang tidak meyakinkan rakyat itu.

2 ulasan:

tanda soal berkata...

ada berani ke nak saman! kes altantuya yg lebih berat pun x kisah... ini kan stakat RM195,000.00 tu, kecik punya hal la...

Tanpa Nama berkata...

Bukan kah Mooohyddin pernah berkata membuat penafian semata-mata tidak mencukupi? Biar polis Australia buat siasatan. Ha...ha...ha...