18 Jul 2016

Takbir Gagalkan Kudeta, Erdogan Desak Amerika Serahkan Dalang Kudeta

Jutaan rakyat Turki turun ke jalan untuk menggagalkan kudeta dari segelintir tentera Turki pada Jumaat malam kelmarin. Sejumlah jenderal dilaporkan terlibat dalam usaha kudeta berkenaan.

Ucapan kalimat bismillah dan laungan takbir menjadi pembangkit perjuangan rakyat Turki dalam menyelamatkan negaranya. Tak ketinggalan, masjid-masjid di Turki mengumandangkan adzan di luar waktu solat untuk menyerukan rakyat dan sebagai tanda dokongan terhadap Presiden Reccep Tayyip Erdogan.


Rakyat Turki tampil menyambut seruan pemimpinnya yang meminta mereka turun ke jalan. Erdogan berbicara kepada rakyatnya melalui telefon, dan seruannya segera tersebar, dimana Erdogan dengan jelas meminta rakyat untuk turun melawan kudeta. Situasi berubah seketika, rakyat turun memenuhi jalan-jalan dan mengepung kenderaan-kenderaan tentera sehingga gagal digerakkan.

Akhirnya, dalam waktu sekitar 5 jam, kudeta Turki yang dilakukan sekelompok kecil tentera itu dapat dipatahkan.

Seramai 2,800 orang tentera telah ditahan menurut Perdana Menterinya, Binali Yildirim, lapor BBC.

Sementara itu, 200 daripadanya dikatakan telah menyerahkan diri manakala 161 disahkan terbunuh.

Agensi berita tempatan pula melaporkan angka yang terkorban dalam pertempuran itu mencecah 90 orang di mana sebahagian besarnya adalah orang awam dengan lebih 1,440 yang lain cedera dan sedang menerima rawatan di hospital.

Erdogan telah mendesak rakan sejawatnya dari Amerika Syarikat, Barrack Obama agar menyerahkan apa yang disifatkan oleh beliau sebagai pemimpin pengganas dan pemimpin rancangan rampasan kuasa yang gagal, Fethullah Gulen kepada Turki.

"Saya dengan ini meminta Presiden Amerika Obama untuk menyerahkan orang yang hidup di atas tanah seluas 400 ekar di Pennsylvania," kata Erdogan sebagaimana dilaporkan media berbahasa Inggeris Turki, Daily Sabah.

Bercakap kepada perhimpunan di Istanbul tentang usaha merampas kuasa oleh segelintir penyokong Gullen dalam tentera, Erdogan berkata, tindakan itu menyalahi undang-undang dan tindakan itu tidak mewakili tentera Turki.

"Tentera adalah milik seluruh rakyat Turki bukan badan selari (parallel structure)," kata Erdogan dipercayai merujuk kepada FETO atau kumpulan yang diasaskan oleh Fetullah Gulen, seorang ulama Turki yang mempunyai banyak rangkaian pusat pendidikan di seluruh dunia dan kini menetap di Amerika.

Sememntara itu, Menteri Luar Turki, Mevlut Cavusoglu bercakap dengan Setiausaha Negara Amerika, John Kerry melalui telefon bagi memulakan proses mengekstradiksi Gullen.

Sebelum itu, Kerry berkata, Amerika akan membantu Turki menyiasat rancangan rampasan kuasa yang gagal itu.

Beliau juga meminta Ankara berkongsi bukti terhadap pelarian dari Turki, Imam Fethullah Gulen itu.



VIDEO


26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semoga erdogan menjadi "salahuddin al ayubi" yg ke2 utk memimpin umat islam era ini...semoga umat islam turki menjadi pemimpin tentera terkuat utk islam...

pok amid littor berkata...

Jangang disebut2 kehebatan Erdogan, nanti geng ostad2 naik marah menyinga kang!!! Hehe

Tanpa Nama berkata...

Islam tidak semestinya dizahirkan dengan serban dan jubah.

Tanpa Nama berkata...

http://www.islamicinvitationturkey.com/2016/05/18/the-deep-respect-of-erdogan-towards-peres-at-turkish-parliament/

http://www.islamicinvitationturkey.com/2016/07/04/breaking-slaughterer-zionist-president-peres-praises-turkish-president-erdogan-i-believe-he-will-convince-hamas-not-to-attack-israel/

http://www.islamicinvitationturkey.com/2016/06/27/terrorist-israel-and-turkey-government-reach-normalization-deal-despite-turkish-people/

http://www.islamicinvitationturkey.com/2016/05/19/turkeys-new-prime-ministers-son-was-caught-on-gambling-in-singapore/

http://www.islamicinvitationturkey.com/2016/05/14/daesh-terrorists-treated-at-hospital-in-turkey-source/

http://www.islamicinvitationturkey.com/2016/05/06/nato-okays-zionist-slaughterer-israel-office-in-its-brussels-headquarters-after-turkey-lifts-veto/

http://www.islamicinvitationturkey.com/2016/04/19/erdogan-from-his-unmatched-ak-palace-those-sitting-at-palace-can-not-understand-people/

http://www.islamicinvitationturkey.com/2016/04/19/erdogan-is-a-jew-who-tries-to-sound-a-muslim-erdogans-former-minister/

http://www.islamicinvitationturkey.com/2016/03/14/was-ankara-bombings-decided-during-erdogans-meeting-with-zionist-lobbies/

http://www.islamicinvitationturkey.com/2016/02/11/what-has-made-erdogan-and-global-zionists-friend/

Mat Safian berkata...

Penyokong2 tegar PAS jgn dok tersilap tulis komen sokong Erdogan pulak. Depa kena tau olamak2 PAS pimpinan depa semuanya anti Erdogan.

Tanpa Nama berkata...


Jibby ambil kesempatan menyatakan perlu menghormati dan mempertahan kepimpinan yg dipilih secara demokratik oleh rakyat dan menentang pihak yg cuba menjatuh pemimpin yg dipilih secara demokratik.

Dia tak sedarkah rakyat di Turkey menyokong Erdogan. Rakyat di Malaysia menyampah dgn jibby dan pemakan2 dedaknya.

Perasan mcm org sukakan dia. Pergi .....

Malaysiabaru berkata...

Adalah mustahil seorang paderi 70tahun yg hidup dalam buangan boleh memberi arahan sebegini

Saudi wahabi harbi adalah dalang sebenar

Marahkan erdogan berdamai dgn dr bashar assad dan juga Rusia

Dendam kesumat Saudi yg mengabubgkan askar dari 50 negara utk serang syria dan yemen

Hanya Indonesia yg tidak sertai

Yg mkn dedak 2.6b dah lacurkan askar kita di ladang pasir tunggu utk disembelih

Inilah hebat erdogan yg dapat petunjuk dari Allah utk verdamai dgn keturunana saiyidina Ali

Saudi 2.6. harbi duit tinbunan yg kamu miliki akan musnah bersama kamu....

Jagalah madinah dan mekah sebelum ia Terlepas ke tangan cucu cicit sayidina ali..!!!

Timnajib Jomfikir berkata...

Tolong...tolong....tolong...!Pemimpin tertinggi PAS...Presiden, Musyidul Am, AJk Pusat,Dewan Ulama, Syura Ulama,Pemuda. Mereka dalam keadaan Kepanasan!!! Hehehehe...

Cayalah Erdogan! tidak kira Islam mahupun non muslim, anda telah berjaya tanamkan kasih sayang yang erat dalam hati rakyat Turki!

Malaysiabaru berkata...

Anon 3.25

Aku pun dulu mcm ko !!! Curiga dgn erdogan .. Setelah di hasut oleh ayoh hadi pin kamu !!!

Walau erdogan terpaksa letak gambar ataturk di pejabatnya dan teruskan hubungan dgn israel dan nato namun erdogan tidak lupa kpd rakyat Palestin..

Dan perjuangan islam..

Sehingga

Erdogan jadi lembu kepada (bukan umno mcm hadi) tapi kpd Saudi wahabi algilababee dengan

Memberi lampu hijau kepada is.is.. Seberang ke syria termasuk bekas ajk pas pusat..

Tidak cukup .. Sebagai balasan Saudi harbi suruh tirkey beli myk curian rompakan syiria iraq dari is.is... Tidak mustahil is.is berjaya sekelip mata control syria dan iraq!!!

Dan is.is di puji najibullah laknatullah dan ding ayamg..

Inilah kehendak Saudi wahabi.. Namun setelah rancangan Saudi hancur dan Allah beri kejayaa. Kpd sr bashar... Menngelupur Saudi dan menyesal erdogan..ikut ckp monarki zionis Saudi..

Insyallah Allah akan beri lebih byk petunjuk kpd erdogan dan siapa yg dikehendakinya.. Tapi kesian yaHADI masih belum dapat petunjuk dari Allah !!!

Lelaki Dicermin berkata...

Puak2 serban dah malu alah dah... dah keluarkan kenyataan.. bg tahniah dan sokongan kat kerajaan edogan..kang klu tak keluarkan kenyataan hilang sokongan.. sepatutnya parti AMANAH dan PKR boleh ambik kredit atas kemenangan edogan ni..tp pengarah strategi dua2 parti.. lembab..

shahrun supian berkata...

Fethullah Gulin tu macam haji hadi kot

Tanpa Nama berkata...

kat sini penafian dia..... https://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=print&sid=31045

Tanpa Nama berkata...




Erdogan NAIK kan bratus pratus nilai mata wang Turki

Erdogan NAIK kan bratus pratus jumlah skolah dan university FREE

Erdogan NAIK kan Turki drp hina berHUTANG mnjd negara KAYA G-20 yg disegani



TETAPI

Dinegara ini...Walaupun negara berHUTANG muflis kira2 700 biliyun

-Lebai2 walaun siku lutut ramai yg NAIK kereta mewah

-Pasti ada ramai yg berstatus ularrrmak hudud siku lutut dah pun NAIK mnjd JUTAWAN

-Hardy Ah WANG and RON D'jingg pun pasti lg NAIK mncanak mnjulang2 sbg jutaWANG Islang


HARGA dan nilai lebai dan walaun2 semakin NAIK dimata Jibgorr Cash is King semenjak jd tolol mnggunakan siku dan lutut utk berhudud

...dan semakin naik mencanak2 bila pandai mnghambur dan berMAIN2 "FITNAH" pilkuda-barua-n-broka!

...Dgn FITNAH dgn U-turn dgn Belit KHIANAT dan PONTENG harga Hardy Ah WANG, RON d'Jingg n Co akan terus NAIK!








Reply
Replies

Anonymous17 July 2016 at 02:04

Hahaha!

Biarpun negara ini akan musnah lingkop MUFLIS dan mamposs!!

Yg penting walaun2 TOLOL lebai hudud siku dan lutut terus NAIK

Dgn FITNAH songlap rembat menCURI barulah walaunta2 sume sama2 NAIK!


Hidup!

Hidup siTOLOL siku dan lutut!!







Tanpa Nama berkata...

Kepala hotak kau Jibby.yg kes Perak cam na.Parti Pembangkang dh terpilih secara demokratik oleh rakyat Perak tapi kau yg langgar Perlembagaan.Kau ni lebih Keling Kerala dari Keling.

Tanpa Nama berkata...

...yg jadi lahanat pun 'ulama' jugak. Rupanya banyak 'ulama' spesis mulut 'barua tolol broker..' di dunia ni. Patut la ada 'anak ulama' yg 'marah' kononnya Edrogan saja 'buat lawak' dgn rampasan kuasa..

Tanpa Nama berkata...

Erdogan tak mintak 'derma'.. dari no 111 dunia jadik no 9 terkaya dunia...GST tadak la. Tapi Malaysia semua ada.. paling hebat ada 'ulama penasihat' yg suka-suka mentololkan orang yg jadik 'penasihat'. Entah apa yg dinasihatkan pub tak tau... Dedak ooooo dedak...

Tanpa Nama berkata...

Yang penting ialah berjuta rakyat yang sokong dan pertahankan Erdogan.

Rakyat Turkey sendiri yang lebih kenal siapa sebenarnya Erdogan.


Jika berjuta rakyat tidak peduli atau menafikan link yang mengaitkan Erdogan maka tidak perlu lah tuan bersusah payah menyiarkan alamat tersebut.

PAS tidak percaya kepada lapuran Sarawak Repot mengenai 1MDB tetapi PAS ( maaf sekiranya tuan bukan ahli PAS) boleh percaya kepada sumber dari internet.

Pemuda parit kings berkata...

Kahkahkah

Mat Safian berkata...

Ada ustaz PIS dari Ganu kata ini mungkin drama Erdogan. Bodoh betoi, kalau ni semua drama Erdogan...sebab apa ada 8 orang pegawai tentera kudeta lari pi Greece dgn helikopter?

Kerajaan Greece dah keluar kenyataan akan tangkap 8 orang tentera tu.

http://www.nigerianeye.com/2016/07/8-turkish-coup-plotters-escape-to-seek.html

Afif Rayyan berkata...

Terbaik erdogan.. jangan dengar sangat cakap amerika dan yahudi ti

Tanpa Nama berkata...

Erdogan, jangan dengar nasihat MSU PAS.

Tanpa Nama berkata...



Klu Erdogan dan rakyat Turki dpt tau ada pemimpin negara itu yg dpt DERMA 2.6biliyun ddlm akaun peribadinya, mcm mana lah agaknya..?


Klu ddlm pimpinan Erdogan ada lebai-IMAM level hollamak donia main2 tuduh buat FITNAH pilkuda dekat dgn PRU mcm mana ler gamaknya yer..??


Klu ddlm kerajaan Erdogan ada pemimpin @ IMAM yg suka PONTENG U-Turn BELIT khianat dan kluk klek memungkiri janji apa yg jd agak2nya yer..???


Klu ada daerah diTurki yg gondol akibat songlap/REMBAT balak lalu BANJIR besar meranapkan rumah2 rkyat & org2 miskin, mcm mana lah agaknya tindakan Erdogan kpd MB, timbalannya dan exco2 didaerah itu...????


Klu Erdogan dan rkyat Turki dpt melihat sang penyamun-penCURI duduk sedondon sehati sejiwa dgn hollamak donia bgmn lah persepsi dorang yer...?????


Adakah Erdogan dan rkyat Islam Turki leh CAYA dgn temberang perjuangan "hudud" puak2 hollamak donia level IQ-ciput siku dan lutut nih...??????

Mcm mana pulok dgn isu No. Keahlian Ahli PisPus sbg BUKTI klu Erdogan dan rkyat nya nak dpt masyuk ke Syurga tu, huhuhu...???????






Tanpa Nama berkata...



Anak silebai IMAM bapak al-klentongi FITNAH pilkuda-hi, wal-broka fil-Barua-hi berkata bhw Erdogan seolah2 buat lawok @ DRAMA...haha

Anak beranak IMAM hularrmak temberang nih ingat sama mcm temberang DRAMA itu kes auta FITNAH pilkuda broka n barua laa..

Anak beranak kaki FITNAH auta wal-temberangi ini ingat semua org suka buat FITNAH auta klentong temberang "hudud" mcm depa n geng2 depa jugak ka!?


Aiy yo yoo...
Mcm mana haprak punya ularrrmak FITNAH rembat songlap sedondon wal menCURI lu worang huh!

Ada sapa olang bodo CAYA lu worang jd IMAM semayang lg ka cit!?




Pencolekhangek berkata...

Patutnya parti lebai bersedihlah sebab Erdogan tidak dibunuh dan kerajaannya tidak digulingkan. Kalau tentera Turki berjaya hari tu mesti parti lebai buat kenduri sakan.

Tanpa Nama berkata...

Malaysia islam kuat nipu dan putarbelit

Tanpa Nama berkata...

Setuju....Puak hollamak2 penjahanam agama dan negara.