20 Nov 2011

Guru Besar Lempar Duit Kepada Ibu Bapa, Berlaku Di Parlimen TPM

Pagoh: “Saya terkejut kerana guru besar sanggup melemparkan wang RM26 di depan kami dan melayan seperti pengemis, sedangkan kami ke sekolah kerana mahu menuntut hak anak mendapat RM100 seperti mana diterima pelajar lain,” kata Azman Salleh, 38, bapa seorang murid yang kecewa wang pemberian kerajaan kepada anaknya dipotong tanpa alasan munasabah. Gambar fail

Menurut Azman, anaknya, Ainul Akmal, 8, hanya menerima RM56 kerana pengurusan sekolah memotong RM44 dengan alasan untuk melunaskan hutang buku rampaian.

Potongan itu memeranjatkan Azman dan isteri, Norizan Mohd Mustafa, 38, kerana apa diketahui mereka, tiada sebarang hutang buku yang masih belum dilunaskan.

Azman berkata, Selasa lalu dia pergi ke sekolah untuk mengambil wang seperti diarahkan tetapi terkejut apabila hanya menerima separuh daripada jumlah asal.

Katanya, dia ada bertanyakan guru mengenai hutang dimaksudkan tetapi tidak mendapat jawapan meyakinkan. “Pengurusan sekolah memaklumkan hutang buku rampaian Ainul tahun ini belum dijelaskan sedangkan saya dan isteri sudah membayarnya.

“Lebih pelik, anak saya juga tidak pernah mendapat buku rampaian dimaksudkan sehingga tamat persekolahan tahun duanya.

“Jika benar kami masih mempunyai hutang, mengapa pengurusan sekolah tidak mengeluarkan sebarang surat untuk memaklumkan perkara itu sebelum ini?” katanya.

Tidak puas dengan penjelasan itu, Azman berkata, dia sekali lagi pergi ke sekolah berkenaan, semalam, namun kecewa apabila guru besar melayannya seperti pengemis selain mengeluarkan kata-kata yang menyinggung perasaan mereka sekeluarga.

Katanya, kejadian berlaku di pejabat itu turut disaksikan isteri, kerani dan kakitangan sekolah berkenaan.

“Saya meminta secara elok baki duit anak kerana Ainul tidak pernah mendapat buku rampaian dimaksudkan.

“Namun, guru besar itu tiba-tiba melenting dan mengeluarkan duitnya sendiri sebanyak RM26 sebelum melemparkannya kepada kami.

“Saya begitu terkejut dengan tindakannya itu. Inikah sikap seorang guru yang selama ini diagungkan sebagai pendidik bangsa?” katanya yang membuat laporan polis pada hari sama.

Ulasan GB

Pagoh, kawasan parlimen Muhyiddin Mohd Yassin, TPM merangkap Menteri Pelajaran

Berlaku terang-terangan bagaimana sekolah memanipulasikan pemberian one-off RM100.

Muhyiddin, perbaiki sekolah di kawasan anda terlebih dahulu!

18 ulasan:

Awanama berkata...

perangai mcm paria guru besar tue..mcm juga MP parlimen pagoh

Pakcu Rantau Panjang berkata...

Saam buat tuan.

Pemberian wang RM 100 adalah sesuatu yang murni dari kerajaan untuk membantu rakyat.

Kekecohan dilaporkan seharusnya diselidiki dan disiasat. Kadang-kadang berita yang disampaikan sepatutnya diambil dari dua sumber tersebut bukan satu hala yang memungkinkan pihak media yang kontra memanipulasikannya.

Jika benar Guru Besar berbuat demikianpun tak sepatutnya Tuan Greenboc calit TPM.Muhyidin. Nampak benar tuan terlalu sinis
bila berlaku perkara yang kurang menyenangkan dan menyandar kepada orang lain untuk melepas geram...maaflah kalau terkena...walahualam.

Awanama berkata...

Mesti kes gelapkan duit ni...60% aku punya, 40% kau punya..

Busbar berkata...

Kadang2 mak bapak bagi duit kat anak suruh bayar buku. Tp ada anak guna duit tu untuk joli. Last2 cikgu jugak salah.

Awanama berkata...

Ambo baharu sahaja balik daripada Majlis Sumbangan Bantuan Sekolah RM 100.
Biasalah,masyarakat umum sudah dapat mengagak sumbangan sebegini akan dirasmi dan dipolitikkan oleh Umno.
Jesteru petang tadi di sebuah sekolah menengah di Parlimen Kubang Kerian Kelantan,ketuanya sendiri turun padang.
Dalam ucapan penuh emosi itu,beliau ada menyebut tiga perkara yang menarik perhatian ambo.

1. Pas sudah diberi peluang 21 tahun memerintah Kelantan.Kejayaan yang hanya membuncitkan perut YB Pas sahaja, selebihnya Pas tiada membut apa-apa projek hatta membina masjid.Kalau adapun sebuah masjid ala Beijing di Rantau Panjang.Itupun Kerajaan Kelantan masih berhutang dengan seorang kontraktor berjumlah RM 600 000.

2. Oleh kerana Pas ingin mengambil hati golongan penganut Buddha serta ingin dilihat kerajaan Kelantan bersifat toleransi terhadap semua kaum dan keturunan,kerajaan pimpinan Tok Guru sanggup membiayai sebuah Tok Pekong Buddha di kampung Balai Bachok.Besar dan tingginya patung itu, dakwa Ketua Umno tadi boleh dijadikan rumah api kepada nelayan yang turun ke laut.

3. Andai kata 3 Dun di parlimen Kubang Kerian iaitu Dun Demik,Dun Salor dan Dun Pasir Tumbuh termasuk perlimen Kubang Kerian sendiri dapat dikembalikan kepada Umno.Beliau berjanji akan memberi ganjaran tetap bulanan RM 200 kepada warga berumur 60 tahun dan ke atas.

Harapan ambo dapat kiranya pimpinan Pas Kelantan memberi penjelasan 3 perkara di atas supaya pengundi diParlimen Kubang Kerian tidak keliru

Yong berkata...

Dia ingat gaji dia jadi guru besar itu makbapak dia yang bagi. TPM sila tunjukkan keikhlasan anda. Ambil tindakan kepada guru besar yang memalukan seluruh institusi pendidikan ini.

Awanama berkata...

TU MESTI AHLI UMNO.....PERANGAI SANA MACM TPM DAN PM

Awanama berkata...

haramjadah punya guru besar. kalau kena kat batang hidung aku, mmg aku tinju cikgu tu.

Awanama berkata...

bagi RM100 tu molek dohh...Tp gak kenapa dia tambah politiking masa pembahagian duit...Duit tu memang hak rakyat..Semua orang tahu...so tak payah la bersyarah panjang lebar Kerajaan...Rakyat dah ada tekad dalam hati nak undi parti mana nanti PRU...Dulu ambo biasa2 jah ngan bila dengar UMNO...Loni benci TAIK ambo ko umno...BTN dah banyak kali kena....Makin benci ada....Cara demo x kena...AMBO akan balik kempen untuk Pas nanti...Ambo x kiro,,Asal bukan UMNO...

Awanama berkata...

Salam,
Berita-berita macam ni perlu disiasat secara teliti kerana belum tentu benarnya. Selalunya bapak murid yang selalu cakap kasar bila tak puas hati. sebab tu kena siasat secara telus dan adil.
Waallahualam.

Awanama berkata...

Tiada lagi UMNO/BN pada PRU-131 nanti.

Apa pulak salahnya Guru Besar tuh potong duit seratus tuh untuk jelaskan hutang pelajar berkenaan...? Namanya pun bantuan pelajaran. Kalau tak boleh guna ertinya seratus tuh 'duit rasuah' pilihanraya lah maknanye.

Kalau tak potong pun murid tuh tetap berhutang. Hutang wajib bayar. Ibu bapak pula janganlah bangang dan bengong. Duit seratus untuk ana-anak kamu tuh takkan nak beli ikan dan sayur.

Dengan adanya duit seratus tuh kan dah boleh setelkan hutang sekolah budak tuh. Jadi yang ibu bapak marah tuh apa pasal. Nampak sangat kebulur akan duit rakyat tu sama macam gelojohnya pemimpin yang menghamburkan duit rakyat itu ikut kepentingan pemerintah nak pancing undi.

Jika ikhlas beri duit tu ikut keperluan sebenar dan diberi setiap tahun.Bukan sempena nak pilihanraya. Daripada peminpin, pihak sekolah dan penjaga juga ikut terbangang sama.

Penguasa songlap juta-juta. Rakyat disogok seratus dua supaya kelabu mata dan tak banyak cakap. Proses pembodohan minda dan mentaliti rakyat terutama orang melayu.

Lebih lima dekat minda orang melayu dikerangkakan oleh UMNO supaya bangang dan tak pandai hidup supaya sentiasa mengaga mintak makan kepada kerajaan.

Bangsa lain bebas menentukan hala tuju masing-masing kerana dah berjaya keluar daripada 'perangkap' kebegantungan kepada sumber pemerintah. Hanya MELAYU yang masih terperangkap di bawah tempurung UMNO.

Sebab itu kaum lain boleh bebas memilih siapa yang layak dan tak layak memimpin negara.

pak kaduk berkata...

LAIN KALI XPAYAH NK KAC DUIT KAT BUDAK2 AR. MACAM2 DUNIA SKRNG NI..JUMPA DUIT JA LEH JADI MACAM2. BUAT LA DUIT 2 KURANG KN DUIT MINYAK PN OK JGK,...ADOIYAI..MATA DUITAN..

Awanama berkata...

Agak-agaknya pelajar sekolah agama negeri dan maahad dapat ke tidak rm100 tu... tulon khabor mai...

Awanama berkata...

Salam GB dan semua,

Sebenarnya anak-anak sekolah terutama mereka yang belajar di sekolah kerajaan tidak PUNYA hutang apa-apa pun dengan sekolah. Sebaliknya guru-guru dan kakitangan sekolah malah Menteri Pelajaranlah yang terhutang budi kepada murid-murid. Ketiadaan anak murid tentunya kita TIDAK memerlukan sekolah dan kita tak perlu ada guru waima tidak juga memerlukan seorang Menteri Pelajaran yang gajinya berganda-ganda. Orang tua tidak akan membiarkan anak-anak mereka bodoh macam guru besar tu.

Guru dibayar gaji tetap dan tugas kamu ialah mengajar dan mendidik. Murid sewajarnya diberikan pelajaran percuma, dan tidak perlu dibebankan dengan yuran yang bukan-bukan. Tunggu sahaja hari guru nanti ada sahaja kena disediakan hadiah. Itu hanya suka-suka. Maka akan dijawab juga oleh sesetengah guru, 'kami bukan meminta-minta ....'.

Kalau benar Guru Besar ini berkelakuan sedemikian, guru ini semestinya berketurunan terpeliot, samalah seperti seorang ketua kerani kerajaan zaman dahulu yang suka lempar fail. Bertaubatlah kamu Guru Besar Terpeliot !. Kamu bukan sahaja telah memalukan guru zaman sekarang, malah telah memalukan UMNO, kerana yang buruk itu mudah sahaja akan dikatakan datangnya dari kroni UMNO. Ingatlah tujuan kerajaan memberi wang RM100 tu ialah untuk memotivasikan dan mengembirakan murid-murid agar lebih suka dan lebih rajin lagi belajar di samping menggembirakan kami ibu-bapa.

Kini betul-betul proven yang kamu ni Guru Besar Terpeliot. Kamu bukan sahaja terpeliot malah dah jadi BODOH sombong macam PEMILIK saham LEMBU kondo Mak Menteri tu.

Kepada pemimpin, ingatlah dan fikirkanlah bahawa setiap tahun PTPTN atau apa-ke-nama-nya tetap melahirkan beribu anak muda yang bencikan kerajaan. Tentunya mereka akan jadi anti-UMNO hingga UMNO ditumbangkan.

Awanama berkata...

Inilah guru besar UMNO yang kurang ajar. Orang Johor hendaklah ingat bahawa UMNO sudah tidak relevan lagi di Johor, ianya menghina orang Melayu.

Awanama berkata...

Tak payah nak simpati pada ibu-bapak ni.Johor tu kubu kuat UMNO,padan muka asik nak undi UMNO aje selama-lamanya.

Awanama berkata...

DUIT RM100 DUK HEBOH

APA MACAM YANG RM250 JUTA SKANDAL FEEDLOT..NFC?
BELI KONDO LEMBU,GUNA DUIT RAKYAT..HARAM PUNYER PEMIMPIN

tanda soal berkata...

rasa2nya ni salah satu konspirasi nak tutup cerita2 yang lebih besar sbelum ni..biasa la.. semua dah tau perangai melayu kita.. memang marah walau apapun crita2 baru yg dibangkitkan..tapi skejap jer.. terus hilang..