18 Sep 2011

Gempar 7 Sejadah Sujud

Jertih - Orang ramai dan kakitangan Hospital Daerah Besut gempar apabila sejadah di ruang solat surau hospital berkenaan berada dalam kedudukan ‘berdiri’ dan sujud, semalam.

Kejadian tersebut mula disedari seorang pelawat ke hospital berkenaan yang ingin mengerjakan solat Subuh kira-kira jam 6.30 pagi sebelum memaklumkan kepada orang ramai.

Tinjauan Sinar Harian ke lokasi kejadian pagi semalam mendapati terdapat sehelai sejadah berdiri paling hadapan seolah-olah bertindak sebagai ‘imam’ manakala enam lagi berada dalam kedudukan dua barisan belakang seperti berada dalam keadaan bersembahyang.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan sama ada sejadah berdiri dan sujud itu berlaku sendiri ataupun dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab bagi menarik perhatian orang ramai.

Seorang wanita yang menjaga keluarga di hospital berkenaan berkata, dia mendirikan solat Subuh di ruang solat wanita bersebelahan dengan tempat kejadian iaitu di ruang solat lelaki.

Dia yang enggan namanya disiarkan berkata, dia terserempak dengan dua lelaki berperwatakan lembut di kawasan surau berkenaan pada waktu berkenaan dan mereka membawa pelbagai peralatan solekan.

Bagaimanapun, dia tidak nampak lelaki berkenaan masuk ke surau sebelum kejadian itu disedari.

Sementara itu, orang ramai yang datang menyaksikan kejadian itu percaya ia perbuatan mereka tidak bertanggungjawab yang sengaja mahu menggemparkan orang ramai.

Namun, mereka terpegun kerana usaha meniru mendirikan sejadah berkenaan seperti yang dilakukan gagal kerana ia sukar dilakukan.

Sebelum itu, beberapa kejadian serupa telah berlaku di beberapa negeri lain termasuk Kelantan namun banyak pihak meraguinya.

Ulasan GB

Wallahu 'alam bissawab.

4 ulasan:

PEMUDA UMAR berkata...

Kisah sama berulang kembali. Ikuti penjelasannya d sni.

http://syabab-umar.blogspot.com/2011/08/sejadah-berdiri-di-rumah-saya.html

Tanpa Nama berkata...

aku lagi heran kalau orang islam tak sembahyang

Mr.Bjan Smith berkata...

salam..citer nih dah lapuk dah..anda pon boleh jer buat mcm tuh..sy sendiri pon dah cuba kat rumah, hasil nya berjaya..malah lebih tinggi keadaannya...nih semua penipuan...

non che amah berkata...

Dah orang tak mau solat biag la sejadah solat. Ni nak habag mai kalau takat nampak sejadah macam tu tak payah bising la. Lain la kalau nampak sejadah tu jalan sendiri pi ambil wuduk lepas tu solat... haaaa baru la gempag.
Ini semua lawak je.....