15 Ogo 2011

Serbu Gereja: JAIS Sudah Kemukakan Laporan Awal Kepada MB

Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dilaporkan telah menyerahkan laporan awal berhubung tindakannya ke atas Gereja Methodist Damansara Utama pada awal bulan ini kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Laporan itu mengandungi maklumat mengenai bagaimana pemeriksaan, menurut Jais, telah dilakukan dan butiran mereka yang berada dalam gereja tersebut.

Gereja Methodist Damansara Utama masih mempertahankan dakwaan bahawa premis itu diserbu Jais.

Akhbar Mingguan Malaysia semalam melaporkan laporan itu diserahkan kepada Tan Sri Khalid minggu lalu.

'Laporan yang dihantar kepada Menteri Besar hanya laporan awal dan laporan lengkap sedang disiapkan. Selepas siap kita akan hantar laporan itu kepada pihak berkenaan,' kata sumber itu, seperti yang dipetik akhbar tersebut.

Rabu lalu, Tan Sri Khalid berkata kerajaan negeri masih menunggu laporan lengkap Jais berhubung kontroversi serbuan ke atas sebuah gereja minggu lalu sebelum mengambil tindakan selanjutnya.

Menurut beliau, pihaknya telah meminta Jais menyediakan satu laporan lengkap dan terperinci mengenai serbuan ke atas majlis makan malam muhibah di Gereja Methodist Damansara Utama dekat Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu.

Beliau menambah, laporan terperinci itu termasuk hasil siasatan ke atas kesemua 12 individu beragama Islam yang dilapor ada di gereja ketika serbuan.

Menurutnya, beliau difahamkan bahawa Jais mengalami kesulitan mendapatkan keterangan 12 individu itu yang tidak hadir membantu siasatan 'kerana beberapa undang-undang yang telah diketengahkan oleh peguam-peguam mereka'.

'Malah pejabat Menteri Besar juga telah menerima surat daripada firma guaman Tetuan Lee Hishamuddin yang mewakili 10 daripada 12 orang Islam yang terlibat,' kata beliau sambil menambah akan menyerahkan perkara itu kepada pakar undang-undan Jais bagi memberikan khidmat nasihat. -Agensi


1 ulasan:

Awan Network berkata...

Islam peerlu dipertahankan..Kebatilan perlu ditentang

Entri Terhangat!! :
Muka Baby Masa Pertama Kali Makan Lemon!!
Video Kenakan Kawan..LAWAK GILER!!