23 Jul 2011

Bekas Menteri Penerangan Gesa Najib Henti Sekat Suara Rakyat

Seorang lagi tokoh Umno hari ini tampil mencadangkan supaya kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak mengadakan dialog dengan Gabungan Pilihan Raya bersih dan Adil (Bersih 2.0) bagi mengatasi kepincangan proses pilihanraya di negara ini.

Bekas Menteri Perlancongan Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir memberikan saranan itu selain menekankan perlunya Najib berhenti menyekat kebebasan bersuara dan sebaliknya memperbaiki imej kerajaan supaya dilihat sebagai pemerintah yang bertanggungjawab.

"Kalau kita mula mahu sorok dan sebagainya, maka rakyat akan berasa syak wasangka sebab amanah (sejak) Merdeka (dan) pada zaman Tun Razak (adalah) memberi kebebasan bersuara," ujar beliau.

Justeru, tokoh veteran Umno itu mahukan berkata kerajaan menilai secara positif sebarang pandangan yang dilontarkan oleh mana-mana pihak.

Kerajaan mengisthiarkan Bersih yang menggabungkan 62 pertubuhan bukan kerajaan sebagai gerakan haram pada awal bulan ini.

Puluhan ribu orang yang menyertai perhimpuan Bersih 9 Julai lalu untuk menuntut pilihanraya bersih dan adil walaupun terpaksa menongkah arus tembakan air berkimia dan gas pemedih mata oleh polis.

Lebih 1,600 orang ditahan manakala Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pengawal peribadi beliau, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad antara yang cedera.

Seorang meninggal dunia, namun polis hari ini mendakwa kematian Baharuddin Ahmad, 59, adalah akibat sakit jantung dan bukan kerana tindakan polis. Enam individu lain ditangkap dibawah Ordinan Darurat yang membolehkan seseorang ditahan tanpa perbicaraan.

Sebelum ini, bekas Menteri Kewangan dan mantan Naib Presiden Umno Tengku Razaleigh Hamzah menasihati Najib supaya tidak bersifat konfrontasi terhadap Bersih yang hanya menzahirkan tuntutan awam untuk proses pilihanraya yang lebih telus dan adil.

Abdul Kadir yang juga bekas Menteri Penerangan menggesa Najib supaya bergerak seiring dengan ketamadunan masyarakat yang berdaya saing dan intelektual, dan bukan menyekat hak rakyat untuk bersuara.

Beliau menjelaskan sekiranya kerajaan mampu membuktikan ia melaksanakan tanggungjawabnya dengan ikhlas, maka rakyat tidak akan mempunyai alasan untuk bangkit menyuarakan rasa tidak puas hatinya.

Abdul Kadir berkata demikian selepas majlis pelancaran "Angkatan Amanah Merdeka" (Amanah) pagi tadi.

Abdul Kadir berkata tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) baru-baru ini menyaring maklumat berkaitan perhimpunan Bersih 2.0 dalam majalah antarabangsa The Economist hanya membangkitkan kecurigaan rakyat terhadap keikhlasan kerajaan.

Pendekatan sedemikian ketinggalan zaman dan hanya menimbulkan persepsi bahawa kerajaan cuba melindungi maklumat daripada sampai kepada orang awam, tegas beliau. -tvsnews




2 ulasan:

Unknown berkata...

dia peguam, jadi dia tahu apa itu hak asasi manusia. perlembagaan malaysia pun dah sebut begitu, rakyat boleh himpun. tetapi pemimpin umno anggap hanya mereka boleh berhimpun, cara umno buat perhimpunan adalah menggunakan jabatan tertentu, diadakan hari seniman, tapi pak samad yang seniman ikut ke jalan-jalan, syabas pak samad, seniman lain kecut. hebat atas pentas je, hunus keris atas pentas buat apa? kah! kah! syabas kadiak!

Tanpa Nama berkata...

AMANAH- ini kumpulan org kecewa yg tidak dpt jawatan dlm kerajaan BN ka.

Bekas Menteri yg kalah pemilihan MT UMNO, bekas Menteri Pengangkutan yg kalah pemilihan presiden MCA.

Bagaimana mereka ini nak dipercayai utk mempertahankan perlembagaan.