23 Jun 2011

Dungun Dilanda Tsunami Kecil

Kejadian ribut disertai kilat sabung-menyabung melanda kawasan tepi pantai Dungun awal pagi semalam biarpun hanya setengah jam namun sudah cukup mencemaskan penduduk kampung.

Tragedi ribut selepas melanda daerah Besut dan Marang sebelumnya yang disifatkan tsunami kecil oleh kaum nelayan itu sedikit-sebanyak meninggalkan trauma bagi mangsa dan penduduk yang mendiami kawasan pantai.

Tinjauan Sinar Harian ke beberapa kampung berdekatan pantai pagi semalam mendapati kampung Nibong, Sungai Buaya, Teluk Lipat dan Sura antara paling teruk terjejas.

Penduduk di Nibong, Rahmah Abdul Samad, 51, berkata, ketika kejadian kira-kira jam 1.15 pagi itu, dia baru hendak masuk tidur, namun tiba-tiba dikejutkan dengan bunyi tiupan angin yang amat kuat menyebabkan dia ketakutan.

Katanya, ketika hendak keluar dari bilik tidurnya untuk melihat dua anak lelakinya, Mohd Azlan Asri, 14, dan Mohd Azmi Asri, 11, yang tidur di ruang tamu, tiba-tiba dia terdengar bunyi dentuman yang amat kuat.

“Alangkah terkejutnya saya apabila mendapati sebatang pokok besar menghempap rumah kami menyebabkan atap rumah pecah dan bertaburan.

“Atap yang pecah itu turut menimpa anak saya, namun dia bernasib baik kerana hanya mengalami kecederaan ringan,” katanya.

Sementara itu, anggota Unit Khas Majlis Perbandaran Dungun (MPD) dikejarkan ke lokasi terbabit untuk menjalankan kerja pembersihan selain turut membantu mangsa terbabit memindahkan beberapa peralatan penting ke lokasi lebih selamat.

Mangsa ribut trauma

“Saya lihat gerai makan bergoyang, kerusi di warung saya pula melayang hingga atas jalan, dalam keadaan cemas itu saya lari masuk ke dalam kedai untuk menyelamatkan diri.

“Saya hanya mampu membaca ayat suci al-Quran dan tidak putus berdoa pada Tuhan,” kata Nurjuliani Irdawaty, 29, pemilik gerai makan yang turut menjadi mangsa ribut awal pagi semalam.

Nurjuliani Irdawaty yang masih trauma dengan kejadian mencemaskan itu berkata, ketika kejadian dia sedang berkemas selepas menutup kedainya yang terletak di Medan Selera Teluk Lipat.

Menurutnya, ketika itu semua pelanggannya sudah pulang, yang tinggal cuma beberapa pembantu kedai termasuk adiknya.

Bagaimanapun, suasana tenang di hadapan Laut Cina Selatan itu bertukar menakutkan sebaik sahaja angin mulai bertiup kencang menyebabkan beberapa peralatan di gerainya berterbangan.

“Pada masa itu, saya tidak tahu hendak buat apa, dua gerai sudah menyembah bumi selepas ditiup angin.

“Tiba-tiba dahan pokok besar berada di tepi kedai saya patah lalu menghempap sebuah kenderaan dan dua motosikal yang diletakkan di situ, kami semua lari lintang-pukang menyelamatkan diri dalam bangunan sehinggalah tiupan angin kencang berakhir,” katanya.

Adiknya, Norjuliana Irdawaty berkata, ketika angin kuat itu, dia sempat melihat sebuah kenderaan yang melalui sebatang jalan hadapan kedainya berpusing.

“Bayangkanlah betapa kuatnya angin awal pagi itu, kereta bergerak pun boleh berpusing.

“Kejadian itu benar-benar menakutkan saya, namun saya bersyukur kerana kami semua selamat, cuma peralatan kedai sahaja yang rosak,” katanya. -SH

Tiada ulasan: