6 Mei 2011

Siapa Perempuan Yang Bertuah Itu Tuanku?

Kota Bahru - Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V semalam memberi gambaran bahawa baginda bakal berkahwin.

Dalam satu sidang akhbar di Istana Negeri, Kubang Kerian di sini kelmarin bagi mengumumkan pelancaran Yayasan Sultan Kelantan yang akan berlangsung di Kuala Lumpur pada Sabtu ini, Sultan Muhammad ditanya sama ada baginda akan berkahwin.

Sambil tersenyum baginda, menjawab: "Insya-Allah saya berdoa, Insya-Allah Tuhan akan makbul."

Sultan Muhammad, 42, yang membahasakan diri baginda sebagai 'saya' atau 'kita', berharap berkat doa pemimpin dan pembesar negeri serta sahabat, perkahwinan baginda akan menjadi kenyataan.

"Jadi saya fikir dengan berkat doa Tok Guru (Menteri Besar, Datuk Seri Nik Aziz Nik Mat), datuk-datuk, sahabat-sahabat, Insya-Allah (perkahwinan) akan berjaya," titah baginda.

Sultan Muhammad yang dimasyhurkan pada 13 September tahun lepas menggantikan bapa baginda, Sultan Ismail Petra, bagaimanapun tidak menjelaskan lebih lanjut mengenai perkara itu.

Baginda yang terkenal dengan sifat mendekati rakyat dengan berkopiah dan berjubah adalah putera sulung Sultan Ismail Petra.

Sebelum ini baginda pernah mendirikan perkahwinan dengan bekas isteri, Tengku Zubaidah Tengku Norudin, namun tidak dikurniakan cahaya mata. - Bernama.











Ulasan GB

Kami mengucapkan tahniah dan tak kiralah siapa pun wanita pilihan tuanku, kami berdoa semuga perkahwinan Sultan Muhammad V menjadi kenyataan.



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

walaupn saya rakyat selangor tp sya betul2 respek dn salute dgn Sultan Kelantan...bangga klu ade pemmpin mcm beliau..

Unknown berkata...

saya anak sarawak, bila mendengar sultan yg begitu humble and berjiwa rakyat yg sejati, berjemaah dan menjadi imam untuk rakyat KELANTAN, hati saya tersentuh dan mengidamkan semua pemimpin di malaysia mencontohi sultan muhammad V. Inilah ugama kita dan pemimpin seperti baginda seharusnya kita sanjungi....insyallah keberkatan untuk bumi KELANTAN.....

Diyana berkata...

Sultan Muhammad V adalah pemimpin yang ditunggu-tunggu oleh rakyat kelantan....Alhamdulillah baginda telah berjaya mengharungi segala halangan dan rintangan dalm perjuangan mewarisi takhta Kesultanan Kelantan.....Allahuakbar!