9 Mei 2011

Harga Gula Naik Lagi, Tokeh Gula Mencipta Nama Orang Paling Kaya Dengan Rakyat Jadi Mangsa

Harga gula akan naik 20 sen kepada RM2.30 sekilogram berkuatkuasa esok (10 Mei).

Penyelarasan subsidi itu akan membolehkan kerajaan berjimat sebanyak RM116.6juta.

Menurut Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Mohd Zain Mohd Dom, kenaikan itu selaras dengan keputusan Mesyuarat Majlis Ekonomi pada hari ini.

"Langkah ini adalah selari dengan strategi jangka panjang kerajaan untuk merasionalisasikan subsidi secara berperingkat-peringkat," kata Mohd Zain.

Jelasnya, walaupun perubahan harga runcit dibuat, ia adalah lebih rendah berbanding negara serantau, termasuk Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina.

Beliau malah menyebut harga gula di negara-negara berkenaan sebagai perbandingan.

Kali terakhir harga gula naik pada 4 Disember lalu, sejajar dengan kenaikan Harga petrol RON95, diesel, Petroleum Gas Cecair (LPG).

Kenaikan yang dikenali sebagai "4-dalam-1" itu menimbulkan kemarahan banyak pihak, termasuk mewujudkan beberapa siri bantahan, terutamanya sekitar Kuala Lumpur.

Pada masa itu, harga gula turut meningkat 20sen, menjadikan harganya RM2.10 sekilogram.

Sebelum itu, berlaku juga kenaikan pada 15 Julai tahun lalu dalam kenaikan "5-dalam-1.

Selain gula, turut mengalami kenaikan dua gred petrol, diesel, gula dan gas pada masa itu. -mk

Ulasan GB

Kerajaan UMNO-BN lansung tidak prihatin kepada rakyat miskin. Menggunakan segenap peluang terutama setelah menang pilihanraya negeri Sarawak sebagai platform selesa untunya menaikkan harga barang.

Menipu rakyat dengan istilah yang muluk-muluk, "rasionalisasi subsidi" dan kononnya, akan membolehkan kerajaan berjimat sebanyak RM116.6juta sedangkan pembaziran kerajaan, ketirisan dan rasuah berbillion-billion jumlahnya tidak ditangani dengan sebaik-baiknya.

Tokeh gula yang terus kaya-raya untuk terus menciptakan namanya orang paling kaya negara. Rakyat marhaen keseluruhan yang jadi mangsa. Binatang punya kerja!

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betapa liciknya keajaan BN memanipulasikan cerita kristian agama rasmi, dalam keadaan kekeliruaan mereka ambil kesempatan menaikkan harga gula.

Hebatkan ahli fikir kerajaan Mohd. Najib ? Kononnya kenaikan harga itu adalah strategi jangka panjang kerajaan untuk merasionalisasikan subsidi secara berperingkat-peringkat...

Isu ahli UMNO Baru akan dikafirkan oleh DAP sebagai kristian masih diteruskan disamping kenaikan harga gula yang telah diumumkan dan akan dikuatkuasa esok 10.5.11.

Dimasa kini menteri kedai runcit sudah tidak bercakap lagi tentang kenaikan harga barang keperluan. Tugas itu sudah diserahkan kepada Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Setiap kali ada isu yang diada-adakan kemudian dihebahkan oleh media arus perdana sama ada melalui surat khabar atau tv, ianya memberi maksud bahawa kerajaan kelirukan fikiran rakyat kerana nak kaut duit rakyat.

Sekarang mereka berjaya, kerana dalamn kekeliruaan kristian agama rasmi harga gula pula naik. Rakyat jadi bodoh sehingga tidak tahu menilai mana satu yang lebih penting kerana kedua-duanya dilihat penting.

Akhirnya kedua-duanya isu tenggelam punca rakyat pun lupa. PM kita ketawa kerana dana pilihanraya sudah ada......

Satu soalan yang ingin kita ajukan kepada ahli UMNO Baru... harga gula dan naik. Apakah semua sudah jadi kristian kah sekarang ? F*** U

zayril berkata...

Tekan lah lagi rakyat, perahlah lagi rakyat, kautlah apa yang korang nak sebelum masanya korang berambus dari tempat yang ada.

Naikkan lah lagi harga beras, susu, tepung dan kalau boleh harga garam pun korang naikkan.

Biarlah yang bodoh mengundi korang tu serik nak ngundi lagi....

Tanpa Nama berkata...

Tokeh gula tak hairan: http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/7/6/business/6611256&sec=business

Tanpa Nama berkata...

Naikkan harga gula untuk bayar hutang kepada tauke gula kerana kantung kerajaan dah kosong. Bayar balik hutang dengan faedahnya sekali. Takkan nak beri pinjam tanpa ada untung. Kalau tiada untung lebih baik simpan di bank. Siapa yang kena bayar? Tentu kita rakyat semua.
Inilah masanya rakyat semua patut tolak kerajaan BN kerana kerajaan sudah tidak pandai lagi mencari sumber hasil negara daripada sumber-sumber lain. Yang ia tahu kalau nak dapat hasil ialah dengan cara menaikkan harga barangan dan perkhidmatan dimana rakyat miskin dan sederhana merupakan penggunanya. Mahu tak mahu terpaksa beli juga. Sekasa sungguh menjadi orang miskin di negara sendiri.

Tanpa Nama berkata...

tahniah! taukeh gula didahulukan rakyat yang kena dulu... wang untuk beli undi pada pru 13 serta untuk lawatan sambil berjoli ke luar negara. Kepada rakyat Malaysia.. siapa naikkan harga barang? Pembangkang ke? Alah... duit ni akan kembali kepada kita juga.. dalam bentuk wang ehsan atau sebagainya.. kepada rakyat Malaysia (penyokong umno bn teruskan undi umno dan bn... Rakyat sentiasa kena dulu..

kerajaan 20sen berkata...

woi melayu yg miskin tapi berlagak ada duit..pasni sokong la lagi bn jenis hati keras tak leh masuk hidayah apa bn buat pon betul.

bn alasan ia mudah ja. harga kita lebih rendah dr negara lain, kerajaan nak jimat subsidi. pastu jenis bangsa bangsat ni yg malas yg suka tgk af, mentor baca paper utusan je, yg duduk felda ni pun kata ya betul kerajaan buat tuh.

lalu dorang rela dgn harga naik tapi bila g kedai terhegeh2 cari yg murah sebab duit tak cukup anak ramai, kalau g kedai melayu nak hutang, dorang tak tahu kerjaan lahanat ni yg menjadikan mereka mcm tu tapi bila pilihanraya pangkah bn lagi

benda ni berulang2 dari generasi dia samapai anak2 dan umno juga yg kaya menghisap darah rakyat yg bodoh ni.

keraajan dah silap tapi taknak mengaku iaitu sialp beri melayu belajar pandai2 kerana dah ramai melayu menentang kerajaan. mereka menentang kerana mereka tahu hak mereka, tak menerima bulat2 kata2 tanpa usul periksa, tahu hak mereka dizalimi. itu yg kerajaan silap. cuma ada lg melayu bodoh yg tak mengaji tinggi. melayu ni la yg terus sokong umno sebab dapat sikit kain, beras, insentif masa pilihnaraya. jenis dangkal otak tak fikir panjang2. sebab tu tun mahadey tak amik melayu jadi penasihat dia tapi amik matthias chang sebab tahu melayu lembab. org dah buat 2 keja melayu baru satu. aku cakap ni kat melayu umno. aku melayu gak tapi aku tak beli utusan tak tgk tv umno sebab ini bahan sesat dari iblis

Tanpa Nama berkata...

roberk kwok mmg hebat... dia jual company dia PPB group bhd kat Felda yang di jaga oleh si isa pendek (bekas menteri besar n9 yg buat negeri aku papa dan byk tanah jatuh kat china!!)... dah tuh jadik milik kerajaan pun masih nak tekan rakyat untuk kaut untung lagik??..

Kuok plah pegi beli company kat australia bergabung dgn singapore-wilmar dan control lebih setengah export gula bg australia..

ironinya malaysia menggunakan 1.3juta tan gula setahun dan disebabkan bekalan x cukup terpaksa import dari luar terutama AUSTRALIA.. soo.. kuok-Australia? faham kan... dia akan control harga dari sana terus.. malaysia akan terus suffer lepas tuh...

so nak undi BN dimana kroni2 nyer yg rakus sedang melapah daging anak bangsa sendiri??? renung2kan lah...

Tanpa Nama berkata...

pemerintah UMNO menindas rakyat

Akmal berkata...

kesian rakyat Malaysia..mari kita ubah kerajaan....ayuh!...

1 Malaysia berkata...

Dulu masa tauke Cina pegang gula, gula tak naik dengan ketara. Waktu tu kalau harga gula, kita mesti marah tauke cina tu cekek darah la malahan berbuar perkauman.
Kini saham-saham gula ni sudah diserah kepada geng Melayu kita, apa dah jadi, kenaikan yang begitu ketara dalam masa tak sampai setahun. La ni siapa yang jahat dan tamak haloba? cinakah? melayukah?
1 Malaysia..... betulkah rakyat didahulukan? didahulukan kebajikan depa atau didahulukan untuk disembelih? Nak buat macamana, melayu juga yang bodoh. cina dah lama 'lari' dari sokong bn.
la ni bn dah mula membuat fitnah agar negara kita menjadi huru hara. Masa tu ISA, MAGERAN, macam-macam akta yang tidak berperikemanusiaan akan digunakan untuk memerangkap pemimpin pembangkang dan juga rakyat marhaen. Ayuh, mari jatuhkan bn agara barang tidak naik lagi.
Sedarlah bahawa masa depan anak-anak kita ada kat tangan kita.

Tanpa Nama berkata...

Anon 11.12

(byk tanah jatuh kat china!!)
Cina terpaksa beli tanah dengan harga berkali ganda untuk dibangunkan bukan untuk buat pinjam bank tak bayar atau buat projek sakit.

(disebabkan bekalan x cukup terpaksa import dari luar terutama AUSTRALIA.. soo.. kuok-Australia? faham kan... dia akan control harga dari sana terus.. malaysia akan terus suffer lepas tuh...)
faham benda apa? Perniagaan kumpulan Robert Kuok dah global, tersenarai diantara gergasi Asia menjalankan perniagaan secara sah. Mereka ada pasaran dari negara2 jauh lebih kaya, kita hanya semut. Sekaya mamak kutty kumpul duit bagi anak, hanya mampu beli kilang arak Filipina jer.

Walaupun ramai spesis cemburu dan rasis wujub, tetapi janganlah diheret bertali dihidung.