10 Mac 2011

Berjuta Ikan Mati Di LA

Los Angeles – Jutaan ikan ditemui mati di King Harbor, Redondo Beach, dekat Los Angeles, Amerika Syarikat. Menurut pejabat setempat, ikan-ikan ini kemungkinan mati kerana kekurangan oksigen di dalam air.

Dalam beberapa hari terakhir, kematian jutaan ikan di pelabuhan tersebut menjadi perhatian bagi para pengkaji dan menimbulkan pelbagai spekulasi atas penyebabnya. Namun para pengkaji dari Jabatan Perikanan California (CDFG) mengatakan, ujian yang dilakukan atas ikan menunjukkan mereka mati kerana kekurangan oksigen.

Menurut para pengkaji juga, hembusan angin mencapai 45 meter per jam mendorong kawanan ikan sardin bersama makarel dan ikan kakap putih, berkumpul di pelabuhan dalam beberapa hari terakhir. Akibatnya, pergerakan air berkurang dan meminimakan kadar oksigen.

Ikan sardin biasanya bergerak dalam kumpulan raksasa, terkadang disebut bola umpan. Jurucakap CDFG Andrew Hughan mengatakan, para pengkaji menyakini kumpulan ikan ini tersesat dan salah selekoh ke perairan di pelabuhan, demikian disiarkan oleh Xinhua.

Penelitian awal menunjukkan, tidak ada tanda keracunan alam, seperti domoic acid, yang terkadang membunuh kehidupan laut.

Hughan menyatakan, kota Redondo Beach tidak memiliki risiko bahaya kesihatan dan telah melakukan pekerjaan yang baik dalam menangani pembersihan. Datuk Bandar Redondo Beach, Mike Gin mengatakan pembersihan ikan dijangka memakan waktu seminggu dan belanja sekitar USD100,000.




Tiada ulasan: