19 Feb 2011

Zambry Di Perak Lebih Dahulu Wujudkan Portfolio Hal Ehwal Bukan Islam

Portfolio khas: Kenapa serang Pulau Pinang tidak Perak, soal Guan Eng

SHAH ALAM, 19 Feb — Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mempersoalkan tindakan Utusan Malaysia secara terus-menerus menyerang pentadbiran negeri itu ekoran keputusannya mengadakan portfolio bagi hal ehwal agama-agama bukan Islam.

Jelas Lim, portfolio itu bukan perkara baru memandangkan kerajaan negeri Perak pimpinan Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir turut mewujudkannya untuk menguruskan hal ehwal agama bukan Islam.

“Apabila saya buat portfolio, saya dihentam dengan begitu teruk... buat tak boleh, tak buat pun tak boleh.

“Portfolio ini bukan perkara baru kerana ia pernah dibuat oleh pemimpin Umno, Menteri Besar Perak yang tidak mendapat mandat rakyat,” katanya ketika berucap pada Konvensyen Nasional Pengupayaan Bangsa: Jaminan PAS di sini hari ini.

Kata Setiausaha Agung DAP ini, Zambry telah pun mewujudkan portfolio yang sama pada 2009 selepas merampas negeri Perak daripada Pakatan Rakyat.

“Menteri Besar Perak dulu yang tubuhkan portfolio bukan Islam pada 2009, kenapa tak serang, tak hentam? Kerana beliau pemimpin Umno.

“Bila beliau tubuhkan tidak jadi isu, bila kita buat jadi isu pula,” katanya.

Portfolio di bawah kerajaan negeri Perak itu diletakkan dalam Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam yang dipengerusikan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Chenderiang Datuk Dr Mah Hang Soon.

Semenjak Lim mengumumkan untuk mewujudkan portfolio itu, Utusan Malaysia terus menyerang tindakan tersebut.


Tindakan Guan Eng wujud portfolio baru dikecam

GEORGETOWN: Pertubuhan Kebajikan Al-Ehsan Islamiah Malaysia membantah tindakan kerajaan Pulau Pinang menubuhkan portfolio baru membabitkan pengurusan hal ehwal agama Buddha, Kristian, Sikh, Taoisme dan Hindu.

Timbalan Setiausaha Agungnya, Arshad Kassim berkata, portfolio yang dipengerusikan Ketua Menteri, Lim Guan Eng itu tidak sepatutnya diwujudkan berikutan keharmonian dan kebebasan beragama sudah lama diamalkan di Malaysia.

Selain itu, penubuhan portfolio berkenaan melanggar Perlembagaan Persekutuan kerana hanya agama Islam saja termaktub sebagai agama rasmi dalam perlembagaan negara.
"Kami marah dan tidak berpuas hati kerana Guan Eng berani mewujudkan portfolio itu yang bukan saja tidak menjunjung dan menghormati Perlembagaan Persekutuan, malah tidak prihatin terhadap sensitiviti umat Islam.

"Kami mahu beliau gugurkan hasratnya itu. Jangan sesuka hati dan cuba-cuba membangkitkan kemarahan orang Melayu...ini amaran keras daripada kami yang tidak akan membiarkan beliau bertindak sewenang-wenangnya,'' katanya sebelum menyerahkan memorandum bantahan kepada Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mansor Othman dan Exco Hal Ehwal Agama Islam, Abdul Malik Abdul Kassim melalui pembantu mereka di sini, semalam.

Memorandum itu juga diserahkan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Jamil Khir Baharom; Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz.

Rabu lalu, Kerajaan Pulau Pinang mengumumkan penubuhan portfolio baru untuk menjaga hal ehwal agama Buddha, Taoisme, Kristian, Sikh dan Hindu.
Arshad berkata, pihaknya akan menyerahkan memorandum itu kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin selaku Ketua Agama Islam negeri ini.

Beliau berkata, pihaknya akan menentang habis-habisan penubuhan portfolio itu kerana penubuhannya menyebabkan kuasa dan hak orang Islam di negeri ini terjejas.

"Ia adalah antara usaha mereka mengubah dasar sedia ada membabitkan bangunan, pengambilan tanah dan peruntukkan rasmi dana kerajaan," katanya. -BH


Ulasan GB

UMNO bantai tak semak dahulu. Di Perak, Menteri Rayuan dah lebih awal wujudkan portfolio Hal Ehwal Bukan Islam, kenapa tarak bising?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

itulah salah satu daripada kebaculan UMNO BEE END... apa yang mereka lakukan semuanya betul... tapi orang lain... jangan.. sbb mereka ni takut... pakatan rakyat bakal mendapat sokongan... UMNO BAKAL MENJADI BANGKAI YANG MENINGGALKAN NAMA YANG BUSUK TAK LAMA LAGI.