1 Feb 2011

[Bergambar] Kes Ariel: Peminat & Aktivis Bertempur

Bandung: Peminat vokalis kumpulan Peter Pan, Nazril Ariel Irham bertempur dengan penyokong kumpulan Islam di luar mahkamah di sini semalam selepas selesainya hakim menjatuhkan hukuman ke atas selebriti itu di atas kesalahan membabitkan pengedaran bahan lucah.

Berdasarkan pemantauan wartawan tempatan, beberapa penyokong kumpulan aktivis agama itu dilihat memukul penyokong Ariel yang memakai jaket celoreng hitam dan jingga di Jalan LRE Martadinata.

Bagaimanapun pertempuran itu tidak berlangsung lama kerana anggota polis berjaya meleraikan dua kumpulan yang kurang puas hati dengan keputusan yang diumumkan hakim.

1,000 anggota polis ditempatkan bagi mengawal keadaan sesak di mahkamah.

Indonesia sebuah negara sekular dengan 234 juta penduduk, mempunyai penduduk Islam paling ramai di dunia. Walaupun bersifat sederhana, kumpulan aktivis semakin bersuara lantang.

Kumpulan itu berjaya mendesak undang-undang kontroversi seperti undang-undang antipornografi direalisasikan, menyerang mana-mana pihak yang dianggap mempersendakan agama, aktiviti pondan dan menyekat mazhab yang bertentangan dengan agama.

Sesetengah penunjuk perasaan membaling kenderaan polis yang membawa Ariel ke mahkamah dengan telur busuk dan tomato. Yang lain memegang sepanduk mengutuk penyanyi itu. – Agensi/AP/Reuters










Tiada ulasan: