4 Jan 2011

Lengahkan Perlantikan Canselor UNISEL, S'ngor Cari Penyakit Lagi

Kerajaan negeri belum buat keputusan pengganti Rosmah: MB Selangor

SHAH ALAM, 3 Jan – Kerajaan Selangor belum membuat keputusan mengenai calon Canselor Universiti Industri Selangor (Unisel) walaupun ada cadangan melantik pemimpin politik.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pelantikan canselor baru itu hanya akan dibuat selepas kerajaan negeri bermesyuarat dengan Unisel.

Beliau berkata demikian pada sidang media hari ini sebagai mengulas kenyataan pelajar Pro-Mahasiswa Unisel yang tidak mahu ahli politik atau yang berlatar belakang politik dilantik sebagai canselor baru menggantikan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Sebelum ini, dilaporkan ada pihak mencadangkan sama ada Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail atau bekas Timbalan Presiden PKR Dr Syed Husin Ali dilantik ke jawatan tersebut.

Pada November lepas, Rosmah yang dilantik sebagai Canselor Unisel pada Feb 2006 mengumumkan pengunduran diri daripada jawatan itu sebelum tempoh perkhidmatannya berakhir pada Februari ini.

Terdahulu pada satu sidang media pagi tadi, Presiden kumpulan Pro-Mahasiswa Unisel Muhammad Nasir Abu Bakar berkata mereka mahukan seorang ahli akademik sebagai canselor.

Mereka turut mencadangkan kepada kerajaan negeri dan pihak pentadbiran Unisel agar mempertimbangkan Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim sebagai canselor baru berikutan pengalaman luas beliau dalam bidang akademik.

Muhammad Nasir berkata penuntut Unisel juga menolak campur tangan parti politik dalam pembangunan pendidikan negara.

“Mahasiswa-mahasiswi Unisel menggesa supaya pendidikan bebas daripada campur tangan politik yang jelas menunjukkan bertujuan untuk menjaga posisi dan kedudukan seseorang,” katanya. – Bernama

Ulasan GB

Prestasi Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor setakat ini wajar dipuji sekalipun menerima pelbagai tekanan dari kerajaan Pusat dan UMNO BN di Selangor.

Namun ada perkara yang perlu diperbaiki.

Di dalam mengurus dan mentadbir negeri, bukan saja perlukan komitmen terhadap professionalisme kerja yang efisyien dan effektif, tetapi perlukan ketajaman dan ketangkasan bertindak dengan mengecilkan seminima mungkin ruang untuk musuh mengambil kesempatan.

Sebelum ini GB pernah menegur kelembapan Kerajaan Selangor di dalam isu SYABAS. Petikan:

Kerajaan Negeri Selangor perlu tegas. SYBAS perlu dirampas dan distrukturkan semula. Tidak boleh dibiarkan pegawai-pegawai SYABAS bertindak lebih sudu dari kuah.

Rakyat di belakang kerajaan negeri di dalam isu air. Pegawai SYABAS yang degil, keras kepala, ego dan berkepentingan perlu digugurkan dan diambil tindakan undang-undang agar mereka dapat disumbat ke dalam penjara.

Mana-mana anak syarikat yang enggan untuk bekerjasama dengan kerajaan negeri tidak sepatutnya dibiarkan menjadi trojan kepada UMNO BN untuk menghancur PR.

Dewan Undangan Negeri perlu membahaskan isu SYABAS dengan lebih berkesan agar rakyat Selangor seluruhnya memperolehi menafaatnya.


Kelembapan itu terserlah lagi di dalam isu perlantikan SUK. Kerajaan Selangor berlengah-lengah (procrastinate) yang akhirnya ia menjadi alasan untuk istana memproklamirkan Khusrin sebagai SUK.

Dan kini UNISEL pula. Tan Sri Khalid berkata, pelantikan canselor baru itu hanya akan dibuat selepas kerajaan negeri bermesyuarat dengan Unisel.

Jwapan itulah yang tidak bagus kerana ia tidak menetapkan bila - seolah-olah sine die.

Dan ruang yang lompang itu akan digunakan oleh UMNO BN menghasut pelajar, pensyarah dan rakyat Selangor untuk mengemukakan calon Canselor mereka yang kemudiannya dipersembahkan kepada Sultan Selangor.

Malah mereka boleh bekerjasama dan memperalatkan dengan Kementerian Pengajian Tinggi untuk mengendorsekan perlantikan Canselor baru itu.

Masa itu sekali lagi PR Selangor melopong.

Common, Selangor! Be quick to act before we suffer the same catastrophic fate that has befallen all previous events because of that blady procrastination.

2 ulasan:

remy berkata...

memang tepat, terang dan tajam tulisan GB. tahniah.

Tanpa Nama berkata...

Lantikanlah daripada kalangan mereka yang layak dan tidak pandai main politik tapi rekod akademik yang cemerlang, itu kehendak pelajar.