21 Dis 2010

Tertangkapnya Sindiket Hantar Pembantu Rumah Guna Visa Orang lain

Pelabuhan Kelang: Seorang lelaki yang pernah ditipu tiga kali oleh pembantu rumah warga Indonesia terus mengalami nasib sama apabila diperdayakan sindiket penipuan ejen pembantu rumah dari Indonesia yang aktif mencari mangsa di negara ini.

Dalam kejadian terbaru, mangsa mendakwa mendapatkan khidmat seorang ejen pembantu rumah dari Indonesia untuk mendapatkannya seorang amah dengan berunding melalui Internet.

Melalui ejen berkenaan, mangsa mendapatkan biodata dan gambar pembantu rumah sebelum menguruskan sendiri proses mendapatkan visa rujukan dari Ibu Pejabat Imigresen di Putrajaya bagi membawa masuk pembantu rumah berkenaan.

Namun, selepas menghabiskan RM7,500 untuk menguruskan kemasukan pembantu rumah berkenaan, mangsa mengetahui dia ditipu ejen palsu terbabit berikutan diberikan pembantu rumah berbeza dengan gambar diberikan.

Penipuan ejen terbabit terbongkar apabila pegawai penguat kuasa Imigresen Jeti Pulau Ketam di Pelabuhan Klang, di sini, memberkas seorang wanita Indonesia kerana kesalahan menggunakan visa rujukan milik orang lain pada jam 4.30 petang kelmarin.

Ketua Pelabuhan Selatan (Jeti Pulau Ketam) Timbalan Penolong Pengarah Imigresen M Chandran, berkata hasil maklumat dan risikan, pihaknya menahan tiga lagi wanita dan seorang lelaki warga Indonesia yang dipercayai terbabit penipuan itu.

Menurutnya, keempat-empat warga Indonesia berusia 30-an ditahan imigresen sebaik memasuki negara ini melalui jeti di sini.

“Melalui pembantu rumah yang ditahan itu, imigresen mendapati suspek menggunakan visa milik orang lain untuk memperdaya mangsa warga tempatan itu.

“Ketika disiasat, suspek mendakwa dipaksa ejen pembantu rumah di negaranya menggunakan visa rujukan orang lain untuk memasuki Malaysia dan bekerja dengan mangsa
,” katanya.

Menurutnya, mangsa yang diperdaya memaklumkan ini kali keempat dia ditipu pembantu rumah Indonesia. Dia pernah menghadapi masalah apabila pembantu rumah melarikan diri.

Chandran berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan ejen pembantu rumah palsu terbabit sengaja meminta suspek menggunakan visa orang lain kerana pemilik asal menghadapi masalah disenarai hitam atau terbabit kes jenayah.

Bagi mengelak dikesan, katanya, ejen terbabit memilih menghantar pembantu rumah yang mempunyai wajah hampir seiras wanita dalam gambar di Internet. -hm

Tiada ulasan: