21 Dis 2010

Pengguna Facebook Perlu Waspada Pelabelan Baru FB

Pengguna diminta waspada pelabelan terkini Facebook

Pengguna Facebook diingatkan supaya mengemas kini tata atur privasi mereka apabila Facebook mengumumkan ciri-ciri terbarunya yang mengundang kontroversi.

Firma keselamatan dan pengawasan IT, Sophos, berkata rangkaian sosial itu akan memperkenalkan pelabelan foto automatik di Amerika Syarikat tetapi akan melancarkan ciri itu di seluruh dunia dalam bulan-bulan yang akan datang.

Dalam satu kenyataan semalam, Sophos berkata, dengan perisian pengenalan wajah bererti Facebook boleh memadankan wajah orang di dalam gambar dengan imej-imej lain yang muncul bersamanya.

"Pelabelan itu bukanlah secara automatik sepenuhnya kerana label itu hanya cadangan tetapi pengguna akan dikenal pasti melalui default melainkan mereka memilih untuk tidak menyertai ciri itu.

"Apabila pengguna telah dikenal pasti kepada Facebook oleh seorang rakan, mereka menghadapi risiko diperkenal oleh Facebook kepada rakan-rakan lain," kata firma itu.

Malah, mereka yang tidak mempunyai akaun Facebook atau yang memilih untuk tidak mendedahkan identiti mereka kepada umum dalam foto yang dimuat naik, mungkin mudah dicari dalam talian.

“Walaupun ciri ini mungkin menarik bagi pengguna Facebook yang gemar berkongsi segala-galanya tentang kehidupan sosial mereka dengan rakan maya, bagi mereka yang tidak ingin dikenali, ini amat mencemaskan,” kata Graham Cluley, Perunding Teknologi Kanan di Sophos.

Tiada ulasan: