12 Dis 2010

INDOLEAKS Muncul Dedahkan 50,000 Dokumen Sulit

Indoleaks dedah 50,000 dokumen sulit

Pihak berkuasa Indonesia tidak bimbang kemunculan laman web kontroversi serupa WikiLeaks

JAKARTA: Satu blog yang mengikuti jejak langkah laman kontroversi WikiLeaks, Indoleaks.org, muncul kelmarin dengan apa yang didakwa sebagai salinan dokumen sulit.

Boleh dicapai sekejap-sekejap, laman web itu dilaporkan mendedahkan 50,000 muat turun dokumen yang diterbitkan daripada siasatan ke atas pembunuhan aktivis Munir Said Thalib sehinggalah banjir lumpur dahsyat Sidoarjo dan satu transkripsi perbualan antara bekas presiden Suharto dan Richard Nixon. Bagaimanapun, kerajaan tidak bimbang dengan laman web terbabit.

“Pendirian kami jelas. Kami hanya memantau laman ini untuk mencari jenis maklumat yang didedahkan,” kata jurucakap kementerian penerangan, Gatot S Dewa Brata.

Berhubung Munir, satu dokumen dilabel laporan rasmi bertarikh 23 Jun 2005, mencadangkan bahawa siasatan lanjut dilakukan ke atas peranan Ketua Bekas Agensi Perisikan Negara (BIN), AM Hendropriyono dan bekas pegawai BIN, Muchdi Purwoprandjono, dalam pembunuhan aktivis terbabit.

Muchdi dibicarakan dan akhirnya dibebaskan, namun Hendropriyono tidak pernah dibicarakan.
Dokumen berkaitan banjir lumpur Lapindo bertajuk: “Laporan awal berhubung faktor dan punca dalam kehilangan air mata air Banjar Panji-1 untuk Pengarah Medco Energi International.”

Satu carian Google bagaimanapun menunjukkan dokumen sama sudah dimuat naik dalam Aljazeera.net pada 2009.

Satu lagi dokumen dimuat naik adalah perbualan bertarikh 26 Mei 1970 di Rumah Putih, Washington DC antara bekas Presiden Amerika Syarikat, Richard Nixon, bekas Setiausaha Negara, Henry Kissinger dan bekas Presiden Indonesia, Suharto.

Nixon bertanya Suharto berhubung kekuatan kumpulan revolusi komunis di mana dijawab Suharto: “Puluhan ribu komunis ditahan dan diletakkan dalam tahanan.”

Gatot berkata kelmarin tidak mustahil pengendali tapak itu didakwa mengikut Akta Urus Niaga Maklumat dan Elektronik 2008 (ITE).
– Agensi

Tiada ulasan: