25 Dis 2010

4 Tabiat Buruk Yang Pendekkan Umur Kita

4 Tabit Buruk Yang Menyebabkan Pendek Umur

Di dalam banyak hal, ramai berpendapat umur semakin meningkat, tetapi hakikatnya umur sebenarnya semakin menurun, semakin pendek. Dan ada banyak penyebab yang memendekkan lagi umur kita.

4 Kebiasaan di bawah ini yang akan memperpendek umur. Seorang pakar kesihatan, JJ Virgin, mengenalpasti empat kebiasaan sehari-hari yang buruk yang boleh menyebabkan pendek umur. Cuba perhatikan setiap poin, jika kebiasaan itu dijalani setiap hari, berarti anda menimbun masalah dan perlu diperbetulkan segera sebelum terlewat.


1. Kurang tidur



Kajian menunjukkan tidur minimal 7-9 jam sehari sangat penting bagi kesihatan. Dengan tidur cukup, metabolisme tubuh ditata kembali. Ini juga mendukung keseimbangan berat badan, meningkatkan hormon pertumbuhan dan menyembuhkan kelenjar adrenal.

Tahukah anda, menonton TV atau menatap komputer sebelum tidur boleh membuat anda sulit tidur. Jika ingin mempunyai waktu tidur lebih lama, mulai sekarang, sebaiknya tetapkan waktu tidur anda. Gantilah aktiviti menjelang tidur dengan kegiatan santai. Satu atau dua jam sebelum tidur, anda bisa berendam air hangat atau membaca novel. Cara ini dapat melatih diri untuk tidur nyenyak sepanjang malam.

2. Melewatkan sarapan



Cuba ingatkan, selama ini sudah sering anda terburu-buru untuk pergi ke pejabat dan lupa sarapan? Jika hampir setiap hari, ubah kebiasaan buruk ini.

Tubuh baru saja 'berpuasa' semalaman sehingga harus mendapatkan tenaga di pagi hari. Agar tubuh kembali bertenaga, anda perlu bersarapan seimbang yang mencakupi protein, lemak, dan karbohidrat sebelum melakukan apa-apa kegiatan. Hati-hati, jika terbiasa tidak sarapan, tubuh anda akan mudah lemas dan tidak bersemangat. Anda akan tampak letih dan tua sebelum waktunya.

3. Tidak bersukan



Jika anda berfikir mendapatkan keseimbangan berat badan hanya melalui diet saja, itu tidak akan berjaya. Anda harus tetap perlu bersukan. Sukan sangat penting untuk merangsang respon fisik dan hormonal yang diperlukankan untuk membangunkan otot dan tulang, serta membakar lemak.

Cuba bayangkan jika anda bersukan dan melaksanakan poin-poin yang telah disebut di atas, selain akan membuat energi anda terjaga, juga membuat anda awet muda. Yang lebih penting adalah bersukan yang benar, iaitu yang melibatkan pelatihan interval berintensiti tinggi, dan mengambil masa 20-30 minit sehari.

4. Mengambil snek di malam hari



Kebiasaan mengonyel snek malam hari sebelum tidur, akan menyebabkan penundaan pembakaran lemak sampai meningkatkan hormon stres sebelum tidur. Jadi, jika anda sudah makan malam yang mengandung makanan seimbang, tak perlu lagi meny=gonyel apa-apa sebelum tidur.

- Sumber: cosmic Gambar-gambar dirembat dari internet tanpa kebenaran, terima kasih - GB

Tiada ulasan: