16 Nov 2010

Yang Dipijak Rupanya Mayat Adik

Terpijak mayat adik di sungai'

Gambar: Mangsa, Haswande Mohd Yusoff, 14, (kanan) dan Ahmad Iqham Aziz, 9, ditemui mati lemas di Sungai Gial dekat sini hari ini.

ARAU: “Selepas dimaklumkan adik, Haswande Mohd Yusof, terjatuh ke dalam Lubuk Culah, saya terjun ke Sungai Gial dan dalam tempoh 20 minit, kaki saya terpijak sesuatu, mayat adik yang kaku sebelum mengangkatnya ke tebing sungai.

“Ketika mayat adik diangkat, mayat seorang lagi rakannya, Ahmad Iqham Aziz, timbul ke permukaan lubuk dan menariknya ke tebing,” kata Haspizul, 21, abang kepada Haswande yang gagal menyelamatkan adiknya dipercayai lemas di Sungai Gial dekat sini, semalam.

Beliau yang juga seorang pelajar Kolej Komuniti Arau berkata, tragedi lemas kali kedua dihadapinya kerana kira-kira 13 tahun lalu, adiknya, Mohd Asrol, berusia tujuh tahun turut lemas di sungai sama, pada jarak 100 meter dari tempat kejadian, semalam.

Katanya, beliau sedang tidur di rumah kira-kira 100 meter dari tempat kejadian, dikejutkan rakan mangsa bahawa adiknya terjatuh ke dalam lubuk bersama Ahmad Iqham.

“Tanpa membuang masa, saya berlari ke tempat kejadian dan terjun ke dalam lubuk di sungai hadapan rumah dengan harapan adik dapat diselamatkan tetapi Allah lebih menyayanginya.

“Saya begitu sedih kerana dua adik lemas di sungai yang sama,” katanya ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Tuanku Fauziah (HTF).

Dalam kejadian jam 3 petang itu, Haswande, 14, pelajar Tingkatan Dua, Sekolah Menengah Arau dan rakannya, Ahmad Iqham, 9, dari Sekolah Kebangsaan Kubang Gajah, lemas selepas terjatuh ke dalam Lubuk Culah ketika bermain bersama lima rakan lagi di sungai berkenaan.

Kedua sahabat berkenaan berasal dari Kampung Guar Gajah, Arau ditemui bertindih dalam lubuk sedalam kira-kira tiga meter kira-kira setengah jam usaha mencari dilakukan.

Haswande anak bongsu daripada 12 beradik dan ketika kejadian, bapanya, Mohd Yusof Nayan, 58, sibuk menerima bantuan banjir di Dewan Sivik Arau, manakala ibunya, Hasnah Othman, 50-an, menyiapkan kuih raya.

Rakan mangsa, Azrul Amri, 11, berkata, beliau bersama rakannya, Mohd Amir Omar, 14, memukat ikan berhampiran tempat dua mangsa lemas mandi-manda di sungai berkenaan.

“Saya melihat arwah Haswande meletak seorang rakan di atas bahu sambil turun ke dalam sungai dan tergelincir memasuki lubuk berkenaan, manakala Mohd Iqham cuba menarik kedua-duanya ke tebing tetapi gagal.

“Bagaimanapun, rakan yang diatas bahu Haswande diselamatkan seorang rakan kami yang turut mandi-manda di sungai berkenaan. Saya melihat Haswande tenggelam timbul dalam lubuk sebelum berlari mendapat bantuan Haspizul,” katanya.

Beliau berkata, kedua-dua mangsa berada di dasar lubuk ketika Haspizul bersama rakannya tiba untuk menyelamat.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Arau, Superintendan Mohd Nadzri Hussin ketika mengesahkan kejadian itu berkata, polis menerima maklumat kemudian bergegas ke lokasi, bagaimanapun sebaik tiba kedua-dua mayat mangsa sudah ditemui. -hm

Tiada ulasan: