16 Nov 2010

Pangsapuri 28 Tingkat Terbakar Korbankan 53 Orang Setakat Ini

Shanghai - Lapan orang terbunuh dan 90 lagi cedera dalam kebakaran besar yang berlaku di sebuah bangunan apartmen yang menjadi kediaman untuk guru-guru di Shanghai, China semalam.

Gambar: SEMBURAN air dari sebuah jentera bomba cuba memadamkan kebakaran di sebuah bangunan apartmen di Shanghai semalam.

Apartmen 28 tingkat itu sedang dalam proses pengubahsuaian ketika kebakaran berlaku pada kira-kira pukul 2 petang waktu tempatan.

Sebanyak 10 buah jentera bomba berjaya mengawal api daripada merebak dalam tempoh tiga jam. Menurut agensi berita Xinhua, anggota-anggota polis mengawal lokasi kejadian.

Saksi-saksi memberitahu, perancah buluh yang mengelilingi bangunan itu terbakar terlebih dahulu sebelum api merebak ke dalam bangunan.

Seorang mangsa yang terselamat, Li Xiuyun, 61, memberitahu, dia, suami, anak lelaki dan seorang cucu perempuan turun melalui tangga dari apartmen mereka di tingkat 16.

"Anak lelaki saya menanggalkan stoking dan merendamnya dengan air untuk digunakan bagi menutup hidung," jelas Xiuyun. Seorang doktor dari Hospital Daerah Jingan memberitahu, lebih 20 mangsa yang mengalami kecederaan teruk telah dihantar untuk mendapatkan rawatan. - AFP


Angka korban kebakaran pangsapuri Shanghai cecah 53 orang

SHANGHAI: Angka korban kebakaran besar terhadap bangunan pangsapuri yang sedang diubah suai di Shanghai meningkat kepada 53 orang hari ini dengan lebih 70 yang lain dirawat di hospital.

Agensi berita rasmi Xinhua melaporkan saksi sebagai berkata kebakaran itu bermula apabila bahan binaan terbakar dan merebak ke perancah sebelum ke bangunan 28 tingkat itu.

Kerajaan berkata lebih 100 jentera bomba dipanggil untuk melawan kebakaran yang berjaya dipadam empat jam kemudian.
Anggota bomba dilihat membawa keluar mayat dari bangunan itu manakala mangsa yang terselamat dikejarkan ke hospital dengan ambulans.

Laman berita Eastday.com melaporkan seorang pekerja pembinaan sebagai berkata mereka sedang memasang penebat penjimat elektrik apabila kebakaran itu berlaku. - AP


Tiada ulasan: