4 Nov 2010

Wan Ahmad Wan Omar Bersikap Double Standard (updated)

Ratusan beratur di panas terik untuk dapat RM100

Ratusan orang hari ini beratur di pejabat MCA di Sandakan awal pagi ini apabila mendapat tahu bahawa wang RM100 akan diagihkan kepada setiap pengundi di Batu Sapi.

Kebanyakan yang beratur ini adalah masyarkat Cina yang terdiri daripda golongan berusia dan wanita. Mereka berkumpul di sekitar tangga menuju ke pejabat MCA di tingkat empat di Greenview, di pinggir Sandakan.

Mereka mendakwa 'ada orang' yang memberitahu bahawa MCA akan mengagihkan RM100 kepada setiap pengundi jika mereka datang mendaftar dan menunjukkan Mykad mereka.

Barisan itu sejak pagi tadi dikatakan hampir tidak bergerak namun ia tidak mematahkan semangat orang ramai yang terpaksa beratur di bawah panas terik sementara menunggu giliran mereka.

Antara mereka yang beratur itu mendakwa ada beberapa kes di mana golongan tua pengsan kerana panas terik.

"Kalau nak beri duit, buatlah secara teratur. Macam mana orang tua nak berdiri dan beratur sebegitu lama?” soalnya.

Bagaimanapun menjelang jam 3 petang, pengumuman dibuat bahawa tidak ada wang akan diagihkan.

Keputusan itu dipercayai ada kaitan dengan lawatan ADUN Sri Tanjung, Jimmy Wong ke pejabat MCA itu.

Beliau turun beberapa minit kemudian dalam memberitahu dalam bahasa Haka dan kantonis bahawa tiada wang yang diberikan dan mengarahkan orang ramai supaya pulang.

Beberapa pekerja parti MCA juga kemudian turun dan memaklumkan kepada orang ramai bahawa tiada bayaran akan dibuat.

Usaha ke pejabat MCA juga tidak berhasil kerana tidak ada sesiapa yang dibenarkan ke atas.

Ramai yang kemudiannya meninggalkan pejabat itu dengan keadaan marah.

“Sepatutnya hantar seorang perwakilan turun dan bagi tahu kami sama ada mereka nak bagi duit atau tidak. Ini biarkan kami tunggu begitu lama tanpa tahu apa yang sebenarnya berlaku,” marah seorang penjual daging. -mk


Habuan RM100 1Malaysia di Galas

GUA MUSANG: Dalam keghairahan menagih kemenangan, timbul dakwaan pemberian "habuan" RM100 kepada mereka yang mengambil bahagian dalam "perarakan 1Malaysia" di Galas Ahad lalu.

Para pegawai DAP pagi tadi memberitahu FMT bahawa terdapat serbuan orang ramai di sebuah rumah kedai bersebelahan kedai serbaguna untuk mengambil wang tersebut.

Apabila wartawan kami memeriksa kawasan itu di sepanjang Jalan Lama Gua Musang sekitar jam 10.00 pagi tadi beberapa orang awam kelihatan naik ke tingkat dua rumah kedai itu, manakala yang lain kelihatan lekas-lekas beredar dari tempat itu.

Apabila ditanya, mereka menjawab tujuan mereka ke situ ialah untuk memeriksa tekanan darah secara percuma. Ada yang mendakwa bahawa beliau pergi untuk mendaftar sebagai pengundi untuk pilihan raya umum akan datang.

Ada yang berkata, MCA mempunyai banyak program/majlis dan menghalau wartawan FMT ini dengan menyatakan tidak ada benda yang menarik untuk dilihat di sini.

Bagaimanapun, salah seorang dari peserta secara rahsia memberi isyarat dengan menggosok ibu jari dengan jari telunjuk bahawa terdapat pemberian wang di situ.

Berbaris untuk mendapat "habuan"

Berikutan terdapat orang awam sedang berbaris di tingkat dua, wartawan kami melihat sekumpulan lebih kurang 10 orang mengelilingi meja di mana seorang wanita yang memakai baju T polo berlambang 1Malaysia sedang duduk.

Mereka mengeluarkan kad pengenalan dan wanita itu meneliti pada kertas yang kelihatan seperti senarai nama pengundi.

Apabila disoal, ada majlis ke di sini, wanita itu menjawab, "adakah anda seorang pemberita? Kami sedang mendaftar mereka yang akan menghadiri jamuan makan malam MCA. Cukup? Terima kasih. Salah seorang pembantu cuba menutup pintu tapi beliau memekik "tak payah".

Terdengar beliau berkata, "jika ada orang bertanya awak, hanya katakan pendaftaran ini hanya untuk jamuan makan malam, okay!"

Di luar, seorang lelaki memakai baju T berlambang 1Malaysia dilihat mengedar risalah untuk majlis Menteri Kesihatan Liow Tiong Lai dan Timbalan Menteri Pelajaran Wee Ka Siong di sebelah petang.

Apabila ditanya, beliau segera menafikan ianya melibatkan wang dan menyatakan mereka pergi ke atas untuk mengambil boucer untuk jamuan makan malam. Beliau enggan memberitahu berapa ramai dalam senarai.

Seorang lagi lelaki, apabila ditanya tentang wang dengan selamba menjawab, "ini untuk perarakan 1Malaysia, setiap orang mendapat RM100 tapi saya berada di sini dengan kawan.

Bagaimanapun, seorang peserta menunjukkan satu sampul surat berwarna putih dengan perkataan "makanan" dan "penginapan" termasuk dua keping wang RM50 didalamnya kepada wartawan Merdeka Review.

Menurut portal berita itu, seorang lelaki turun dari tingkat dua disoal adakah wang itu sebanyak RM500 tapi lelaki itu memberi isyarat dengan jari telunjuk menunjukkan satu. -MR




SPR sifatkan pemberian wang kepada penduduk sebagai rasuah

GUA MUSANG, 3 Nov — Tindakan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memberi sejumlah wang kepada penduduk Orang Asli di Lojing Isnin lepas boleh disifatkan sebagai cubaan membeli undi dan rasuah.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata mengikut Seksyen 10 (a) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 apa-apa pemberian wang kepada pengundi yang boleh mendorong pengundi itu mengundi ditafsirkan sebagai rasuah atau cuba membeli undi.

“Apa yang saya sebutkan itu di bawah konteks undang-undang. Itu hak masing-masing, tetapi dalam undang-undang wang diterima oleh pengundi berdaftar dalam kawasan pilihan raya akan berlaku, wang itu diberi oleh siapa juga atas nama parti ke atau calon, maksudnya jelas memang boleh dirujuk seksyen tersebut,” katanya pada persidangan media di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan akhbar hari ini mengenai tindakan Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan memberikan sejumlah wang kepada penduduk Orang Asli di Lojing yang disifatkan sebagai tindakan terdesak membeli undi.

Katanya badan yang bertindak menguruskan pilihan raya itu telah memberikan pandangannya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan menyerahkan perkara tersebut kepada agensi tersebut untuk diambil tindakan.

Wan Ahmad berkata soal membeli undi ini boleh membawa implikasi yang tidak baik terhadap perjalanan pilihan raya itu sendiri.

Mengenai bantahan PAS tentang soal pengiraan undi di luar kawasan peti undi melibatkan empat kawasan peti undi iaitu di Pos Belatim, Pos Balar, Pos Bihai dan Pos Hau, beliau berkata ia bukan satu amalan baru.

Katanya, mengikut Peraturan Pilihan raya (Penjalanan Pilihan Raya 1981) Seksyen 23 A (2) SPR diberikan kuasa untuk menentukan kaedah untuk mengira undi dalam suasana yang mana keadaan itu tidak sesuai dengan tindakan itu.

Sementara itu, beliau menyifatkan kempen pilihan raya kecil di Galas ini sebagai yang terbaik dan terbersih dengan hanya empat kes pelanggaran undang-undang berlaku dalam tempoh sembilan hari kempen.

SPR menjangkakan peratusan keluar mengundi esok tinggi iaitu 80 peratus dan menjamin pilihan raya kecil ini dilaksanakan dengan lancar ekoran persiapan yang telah dilakukan.

Keputusan dijangka diperoleh seawal pukul 8 malam esok selepas semua kertas undi melibatkan 13 peti undi dikira. — Bernama



Ulasan GB

Sewaktu GB melewati sebuah kedai di sebuah bandar petang tadi, sekumpulan orang yang sibuk berbicara hal politik tanah air, GB terdengar mereka memaki-maki Timbalan Pengerusi SPR, Wan Ahmad Wan Omar. Kata mereka, Wan Ahmad penjilat UMNO paling besar.

Apabila tiba rumah sewaktu GB bersiap mencari-cari berita untuk mengemaskinikan blog ini, GB terbaca beberapa kisah di atas.

Putarbelit berita ketiga dari Bernama adala jelas, dilaporkan TG Nik Aziz hanya menyerahkan sejumlah wang, tetapi tidak disebutkan bahawa wang itu adalah wang zakat.

Di malaysiakini pula dinyatakan oleh Timbalan pengerusi SPR itu, wang zakat itupun dikira sogokan.


Sedang tiga orang asli memeluk agama Islam di tangan MB Kelantan tersebut dan mereka adalah termasuk di kalangan asnaf (yang berhak menerima zakat).

Betapa besar dosa wartawan dan timbalan pengerusi SPR yang mempermain-main hal ini. Ada ker kamu-kamu berkemampuan mengajak orang bukan Islam menganut Islam sepertimana dilakukan oleh MB Kelantan tersebut? Jika tidak jangan perolok-olokkan pemberian zakat kepada muallaf tersebut.

Dan lagi.. berita mengenai pemberian wang secara terbuka oleh BN di Bukit Sapi dan Galas tidak pula ditanya oleh wartawan media pencacai kepada Wan Ahmad, dan Wan Ahmad pula lansung tidak menyebut mengenainya.

Ternyata besar sekali penipuan dan double standard manusia yang bernama Wan Ahmad Wan Omar ini. Begitu juga berita-berita yang dilaporkan oleh akhbar pencacai termasuk Bernama, sekalipun sepatutnya sebagai agensi berita nasional, ia bertindak sebagai media bebas, namun tak pernah sekali ia bebas di dalam menerbitkan berita-berita khusus yang menyentuh politik.


Mengenang hal tersebut, memang patut pun rakyat yang GB temui tadi menyumpah dan memaki-seranah Timbalan pengerusi SPR.

Sehingga ada yang mencadang perhimpunan BERSIH patut diadakan sekali lagi untuk betul-betul membersihkan SPR supaya ia benar-benar menjadi sebuah badan yang bebas, telus, amanah dan berwibawa.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bro tu bukan bersikap 'double standard', itu namanya 'berakhlak iblis'

Tanpa Nama berkata...

aku setuju sgt...gerakkan semula Himpunan Bersih ke 2.......ayuh Abg Mat.....start enjin sekrg...demi PRU ke 13.......kita ajak seluruh wrga m'sia turun ke jalan raya....ajar ckp3 UMNO ni...

feis berkata...

inilah akibatnya kalau takde pengetahuan ilmu ilmu islam ..moga moga Allah membalas kjahatan fitnah si jahil tu..rukun islam tak belajar ke...

Tanpa Nama berkata...

semoga allah menyegerakan balasaNya ke atas pengerusi spr jika dia seleweng dalam mengadili pilihanraya ini, yang lepas dan yang akan datang. Semuga diazab olehNya dengan setimpal atas jika beliau menipu, atau tahu ada penipuan tapi tidak melaporkannya. aminnnn....

Tanpa Nama berkata...

Saya cukup menyampah dgn ketidakadilan Wan Ahmad ni. Yang UMNO dok beri enjin letrik dan sebagai kat orang asli di Galas tu apa dia? Minta Wan Ahmad beri ulasan sikit rasuah atau tidak.