4 Nov 2010

Bayi Lelaki Ditinggal Depan Rumah

Penduduk Felda Nitar 1 gempar apabila dikejutkan dengan tangisan bayi lelaki yang dipercayai dibuang berdekatan sebuah rumah peneroka di sini, kelmarin.

Bayi itu ditemui dalam keadaan uri belum dipotong dan berbungkus dengan kain batik.

Bayi seberat 2.4 kg berkenaan dipercayai baru sahaja dilahirkan dan terus ditinggalkan di situ kira-kira jam 8 malam kelmarin.

Salah seorang penduduk yang ditemui, Siti Zaharah Ahmad, 54, berkata, dia dikejutkan dengan panggilan cucunya, Zulkifli Kassim, 13, yang memberitahu ada bayi ditemui berdekatan rumahnya.

Sebaik saja mendapat berita tersebut, Siti Zaharah bergegas ke luar rumah untuk melihat keadaan bayi berkenaan yang dibaluti kain batik dan masih berlumuran darah.

“Saya dapati bayi berkenaan menangis akibat kesejukan, namun tiada sebarang kecederaan pada tubuh badannya kerana baru ditinggalkan di situ, katanya.

Menurutnya, dia bersama seorang lagi jirannya bergegas membawa masuk bayi berkenaan ke dalam rumah dan menyelimutkannya dengan kain lebih tebal, katanya ketika ditemui Sinar Harian.

Katanya, bayi lelaki itu kemudian diambil dan seterusnya diazankan oleh salah seorang penduduk Felda berkenaan.

“Syukurlah bayi berkenaan selamat dan tiada perkara buruk menimpanya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Mad Nor Rasid semasa dihubungi mengesahkan penemuan bayi berkenaan dan pihaknya ada menerima laporan kejadian tersebut.

“Pada masa ini, bayi tersebut ditempatkan di Hospital Mersing untuk penjagaan dan rawatan sebelum diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat apabila kes selesai,” katanya. -SH Grafik: kosmo

Tiada ulasan: