18 Nov 2010

Polis Tidak Mesra Masyarakat, Disaran Ambil Kursus Komunikasi

Polis disaran ambil kursus komunikasi

KUALA LUMPUR - Warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) disaran mengambil kursus berkaitan kemahiran berkomunikasi termasuk pelbagai bahasa sebagai langkah menyerapkan rasa 'mesra' dan 'melindungi' terutama ketika berhadapan dengan orang awam.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, latihan itu penting bagi mengelakkan berlaku salah faham antara polis dan masyarakat serta tuduhan kononnya polis tidak mesra masyarakat.

"Mereka (polis) harus dilatih dengan latihan ataupun kursus yang berkaitan dengan komunikasi agar ketika berhadapan dengan masyarakat, hubungan itu menjadi semakin erat dan orang ramai sendiri tidak akan takut untuk membuat laporan polis atau menyalurkan sebarang maklumat.

"Dengan latihan sebegitu, jika ada pengadu yang membuat laporan polis, anggota yang bertugas tahu bagaimana untuk berinteraksi dengan pengadu secara profesional dan mesra tanpa menyinggung perasaannya sekaligus tiada tuduhan sembarangan dari masyarakat," katanya.

Beliau berkata, anggota polis juga disaran mengamalkan 4P -- People Oriented (berorientasikan masyarakat), Protective (melindungi),Performance (pencapaian) dan Proactive (proaktif) bagi meningkatkan profesionalisme pasukan itu dan sebagai landasan mengurangkan kadar jenayah. - Bernama

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mesra pemimpin pun jadilah...

Tanpa Nama berkata...

Kursus Komunikasi untuk PDRM yang dicadangkan oleh Lee Lam Thye tidak akan mendatangkan sebarang kesan kepada anggota PDRM(semua peringkat).Yang penting bagi PDRM ialah kembali kepada "profesionalisma"nya sebagai polis dalam erti kata yang sebenarnya.PDRM sebenarnya tahu,faham dan boleh "mesra" dengan masyarakat tetapi selagi mereka membiarkan diri "dikudakan" oleh UMNO/BN,PDRM sudah hilang profesionalismanya.