4 Okt 2010

Rasisma: Koh Hanya Boleh Mengeluh Dalam Sendu..

Koh: Tindakan perlu terhadap semua pihak bangkit soal rasis

PETALING JAYA, 3 Okt — Prosedur jelas perlu dipertimbangkan seperti menyemak semula proses dan prosedur tindakan dsiplin terhadap petugas awam yang membuat kenyataan berbaur perkauman dan agama di khalayak ramai.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Perpaduan Nasional dan Pengurusan Prestasi) Tan Sri Dr Koh Tsu Koon (gambar) berkata tindakan disiplin terhadap petugas awam perlu adil.

Bagaimanapun, tindakan bukan sahaja hanya dikenakan terhadap petugas awam tetapi sesiapa sahaja yang membuat kenyataan berbaur perkauman dan agama di tempat awam, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Gerakan Selangor 2010 di Bandar Utama di sini hari ini.

Koh, yang juga presiden Gerakan, berkata demikian ketika mengulas Surat Pekeliling Am kerajaan kepada semua ketua jabatan Jumaat lepas yang meminta mereka mengingatkan pegawai masing-masing supaya jangan membuat kenyataan yang menyentuh sensitiviti kaum dan agama.

Surat pekeliling itu juga meminta semua ketua jabatan mengambil tindakan segera dan tegas ke atas pegawai yang melanggar Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakukan & Tataterbit) 1993. — Bernama

Ulasan GB

Kamu boleh mengeluh sajalah Koh di dalam BN. UMNO tetap rasis dulu, kini dan selamanya. Apa tah lagi sekarang kini UMNO udah ada Perkasa yang menyediakan bahan bakar untuk api perkauman bersemarak lebih tinggi.

Anda tak ingat ker bagaimana UMNO memperlakukan anda sewaktu anda berkuasa di Pulau Pinang dulu? Dan pemimpin UMNO itu sudah bebas sekarang malah diangkat wira lagi. Cuma Gerakan masih mahu terhegeh-hegeh bersama BN sebab kamu nak kekalkan jawatan menteri kamu di atas nama seorang yang bergelar senator.


Tiada ulasan: