3 Okt 2010

Kenapa Beriya-iya Nak Bawa Balik Besi Buruk Itu?

Malaysia Perolehi Semula Enjin Jet Yang Hilang Bulan Ini - Ahmad Zahid

KUALA LUMPUR, 3 Okt (Bernama) -- Mahkamah Uruguay telah memutuskan bahawa dua buah enjin F-5E jenis GE J85 21-A yang kini berada di dalam pegangan kerajaan Uruguay adalah hak milik kerajaan Malaysia.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata perkara itu dimaklumkan sendiri oleh Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail yang menghubungi beliau tiga hari lepas bagi memaklumkan keputusan mahkamah itu.

"Kita akan menghantar satu pasukan terdiri daripada pegawai tertinggi Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Pejabat Peguam Negara ke Uruguay dalam bulan ini bagi mengambil semula enjin tersebut.

"Jabatan Peguam Negara sedang berusaha menterjemahkan keputusan mahkamah tersebut dalam Bahasa Sepanyol ke Bahasa Inggeris bagi memastikan kandungan dan maksud sebenar tidak mengelirukan mana-mana pihak dan dijangka proses ini akan mengambil masa selama seminggu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Kementerian Pertahanan di sini Sabtu malam.

Ahmad Zahid berkata proses pengurusan membawa pulang enjin tersebut akan dikendalikan sepenuhnya oleh Bahagian Hal Ehwal Antarabangsa Jabatan Peguam Negara.

Beliau berkata proses itu merupakan perkembangan yang positif di dalam pengurusan kes tersebut dan setiap langkah pastinya perlu mengambil kira kesan secara langsung ke atas proses pendakwaan yang sedang berjalan.

Menurutnya, proses memperoleh semula enjin berkenaan menunjukkan wujudnya hubungan baik antara kedua-dua kerajaan walaupun berlaku kes sedemikian.

Beliau berkata kejayaan kes itu adalah kerjasama baik antara Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Pejabat Peguam Negara dan Jabatan Siasatan Jenayah Polis Diraja Malaysia (PDRM) sehingga selesainya kes berkenaan.

Enjin tersebut dilaporkan hilang dari dua kemudahaan TUDM pada 20 Dis 2007 dan 1 Jan 2008.

Ahmad Zahid turut menafikan tohmahan dan fitnah yang mendakwa kedua-dua enjin tersebut bernilai RM100 juta sedangkan keseluruhan sebuah pesawat seumpama itu hanya bernilai RM2.45 juta. -- BERNAMA

Ulasan GB

Apa isunya?

Kenapa besi buruk itu kini terlalu "berharga" buat Kerajaan Malaysia sehingga Peguam Negara, Gani Patail terpaksa berkejar ke Uruguay satu ketika demi untuk mendapaykan besi buruk itu?

Pertama kemungkinan ia hendak dijadikan bahan-bukti terhadap kes dimana 2 kambing hitam, seorang sarjan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan seorang pengarah syarikat di Mahkamah Sesyen Petaling Jaya hari ini kehilangan dua enjin pesawat tempur F-5E milik angkatan tentera itu.

Kedua kerana tekanan dari Amerika Syarikat yang sebelum ini meminta Kerajaan Malaysia menyediakan laporan lengkap kehilangan dua enjin pesawat tempur, F-5E, milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang dilaporkan itu.

Difahamkan, permintaan dibuat atas kapasiti AS sebagai negara pengeluar pesawat dan mahu menggunakan laporan itu siasatan kerana ia membabitkan isu keselamatan dan untuk memastikan Malaysia tidak menjualnya kepada mereka yang dikaitkan dengan "pengganas".

Jurucakap Kedutaan AS, Tina Malone, dalam satu kenyataan sebelum ini memaklumkan kerajaan negaranya memandang serius kejadian itu. Dan kenyataan ini mengejutkan Kerajaan Malaysia menyebabkan Ahmad Zahid Hamidi sebagai Menteri Pertahanan tidak senang duduk.

Maka itu besi buruk itu hendak dijadikan bahan bukti bagi mensabitkan kesalahan ke atas kambing-kambing hitam berkenaan dan supaya Kementerian Pertahanan dapat menyediakan laporan kepada kerajaan Amerika Syarikat.

eorang sahabat menulis, sebenarnya 2 orang yang dituduh ini adalah mangsa 'kambing hitam' yang seterusnya selepas 2 orang anggota Polis dijadikan 'kambing hitam' dalam kes pembunuhan kejam Altantuya. Siapa yang nak percaya dengan 'lawak bodoh' ini.

Mana mungkin 2 biji enjin jet ini boleh dibawa keluar begitu mudah dan dijual kepada pihak pembeli di Uruguay tanpa kebenaran pihak atasan di Kementerian Pertahanan dengan kerjasama Pegawai Tinggi TUDM. Takkanlah bodoh sangat pihak pembeli di Uruguay yang sanggup berurusan dengan seorang Sarjan. Ini bukan jual-beli belacan atau ikan kering tetapi melibatkan peralatan ketenteraan serta transaksi sejumlah wang yang begitu besar.

Nampaknya sekali lagi seluruh rakyat Malaysia dihidangkan dengan sandiwara semasa paling bodoh abad ini.


5 ulasan:

Unknown berkata...

Mungkinkah idea asal Sanusi Junid nak diguna kembali oleh Noh Omar.... sy tak pasti....

noni berkata...

woi belacan merah jangan beli sebab depa boh pewarna yang boleh mengakibatkan kenser.... so kensel.

Waris berkata...

Inilah saja tahap AG yg terbaik yg boleh diketengahkan oleh kerajaan umno. Sama tara dengan despatch boy je.

Tanpa Nama berkata...

saja nak tunjuk hero dapat bawa balik besi buruk.

Tanpa Nama berkata...

begitulah perangai UMNO macam nak bawa balik mahathir jadi PM!!!!!