3 Okt 2010

Kedudukan Khalid Di Kuala S'ngor Diketahui Tengah Malam Ini

Status Khalid dijangka tengah malam

Gambar: Suasana tenang ketika Anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR) membuat pemilihan calon pemimpin semasa proses mengundi Pemilihan Pemimpin Cabang PKR Kuala Selangor di Shah Alam, Ahad. - Foto BERNAMA

Sebanyak 18 cabang PKR di Selangor, Johor dan Sarawak akan menjadi yang terakhir mengadakan menyuarat agung tahunan dan pemilihannya bermula pagi ini.

Cabang-cabang itu, tujuh di Selangor, tiga di Johor dan lima di Sarawak dan masing-masing satu di Pulau Pinang, Kedah dan Pulau Pinang.

Tumpuan hari ini sekitar Selangor - yang menyaksikan penyertaan tokoh-tokoh besar PKR bertanding jawatan tertinggi di peringkat cabang - melibatkan Gombak (Azmin Ali), Kuala Selangor (Tan Sri Khalid Ibrahim), Selayang (William Leong) dan Ampang (Zuraida Kamarudin).

Di Pulau Pinang, pertandingan di Bukit Gelugor antara kumpulan "Berjiwa Rakyat" pimpinan ADUN Batu Uban S Raveentharan dan kumpulan "Progresif" yang dipimpin bekas ADUN Datuk Keramat Lim Boo Chang.

Setakat semalam, berdasarkan keputusan yang berjaya diperoleh, kerusi tumpuan timbalan presiden menyaksikan Azmin Ali mendahului degan 93 pencalonan, Datuk Zaid Ibrahim 35, Mustafa Kamil Ayub 17, Tian Chua 5 dan Khalid Ibrahim sebanyak 4 pencalonan.

Berikut perkembangan semasa pencalonan PKR di seluruh negara:

8.00pm Di Kuala Selangor, debaran kerusi nombor satu di peringkat cabang dijangka berterusan sampai ke tengah malam.

Setakat ini, pengawas pemilihan baru mengasingkan kertas undi untuk peti Pemuda PKR dan Wanita.

7.31pm Bendahari PKR William Leong menang jawatan ketua cabang Selayang.

7.24pm Di Bukit Gelugor, difahamkam Raveentharan dan pasukanya "Berjiwa Rakyat" kalah teruk oleh gelombang "Progresif" yang dipimpin bekas ADUN Datok Keramat Lim Boo Chang.

5.02pm Peti undi untuk cabang Kuala Selangor ditutup pada jam 4 petang tadi, sekali gus bermakna proses pengiraan (kanan) sudah bermula.

Dalam pemelihihan cabang itu, sekurang-kurangnya 1,400 kertas undi dikeluarkan.

Ketua pengawas bagi pemilihan cabang ini Abdul Manaff Yusof ketika ditemui berkata, keputusan akan dapat diketahui lebih awal sekiranya calon untuk jawatan tertinggi bersetuju untuk membuka peti undi mereka terlebih dahulu.

"Ada yang mahu buka peti untuk jawatankuasa lebih dulu, untuk ketua cabang paling akhir sebab mereka mahu keputusan yang klimaks," katanya lagi.

4.08pm Khalid tolak pencalonan untuk bertanding jawatan timbalan presiden setelah dicadangkan oleh anggota cabangnya Kuala Selangor hari ini.

12.37pm Di Kuala Selangor, pusat pengundian untuk jawatankuasa cabang PKR sesak dengan anggota cabang yang berpusu-pusu memasuki kawasan pengundian di Stadium Tertutup, Kompleks Sukan Kuala Selangor.

Sejak tengahari, kira-kira 1,000 orang daripada 6,218 yang layak mengundi telah keluar mengundi.

Khalid yang juga menteri besar Selangor mempertahankan jawatan ketua dicabar bekas ketua penerangan AMK Selangor Mazli Saring.

Seorang lagi pencabarnya ialah M Thamilvaanan @ Muhammad Kamilvaanan Abdullah.

11.41am Keputusan rasmi untuk pemilihan Kelana Jaya semalam pertembungan sengit apabila aktivis kesatuan sekerja Syed Shahir Mohamud (penyandang) menang tipis untuk jawatan ketua dengan enam undi.

Syed Shahir mendapat 422 undi, manakala pencabarnya Razak Jalil mendapat 416 undi.

Manakala regunya ADUN Seri Setia menewaskan pencabarkanya Dr S Vigneswaran dengan hanya 22 undi. Beliau mendapat 423 manakala pencabarnya sebanya 409.

Pemilihan itu penuh warna-warni apabila penyokong Razak meraikan 'kemenangan' mereka lebih awal apabila kiraan baru undi mencecah 400, dakwa sumber yang rapat dengan regu Syed Shahir-Nik Nazmi.

Difahamkan juga terdapat puluhan orang memakai baju bertulis "I am a Trojan Horse (saya musuh dalam selimut), dipercayai menyindir kumpulan tertentu.

11.15am Pemilihan sudah bermula di Gombak. Manakalah mesyuarat agung tahunnya dijadual pada jam 2 petang ini.

Sebanyak 7320 ahli layak mengundi. Peraih undi pelbagai pihak masing-masing kelihatan sibuk mengedarkan 'chai' (senarai regu masing-masing).

10.45am Keadaan masih tenang di Hotel De Palma Ampang, tempat PKR Gombak melangsungkan mesyuarat agungnya. Kelihatan beberapa anggota parti mula mendaftar perlahan-lahan. -mk

2 ulasan:

zamri berkata...

harap akar umbi di cabang kuala selangor memilih khalid ibrahim, apa pun kena terima keputusan akar umbi, sy amat menyokong khalid ibrahim bertanding timbalan presiden pkr kerana sifat coolnya, walaupun di katakan tidak bijik berpolitik, apa pun sy rasa khalid ibrahim akan tetap di beri jawatan penting sekiranya tewas

otaistillkick berkata...

kenapa pemilihan cabang banyak yang kecoh

http://relaxkedaikopi.blogspot.com/2010/10/kecoh-pemilihan-pkr-hulu-selangor.html