14 Sep 2010

Chua Terpaksa Membodek Untuk Survival Dirinya Dan Anaknya

Tidak pernah dengar pemimpin UMNO mengatakan Melayu lebih superior

Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berkata beliau tidak pernah dengar mana-mana pemimpin UMNO mengatakan Melayu lebih superior daripada bangsa lain.

Beliau berkata, jika hubungan bangsa di Malaysia “tidak begitu baik seperti yang sepatutnya”, adalah tidak adil untuk menuduh semua pemimpin UMNO sering memperkatakan kedudukan tinggi orang Melayu.

"Dalam hubungan saya dengan UMNO, saya tidak pernah dengar mana-mana pemimpin UMNO yang mengatakan Melayu lebih superior daripada bukan Melayu,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan sesi dialog kepimpinan Cina mengenai Bajet 2011 di Wisma MCA di sini hari ini.

Soi Lek mengulas kenyataan negarawan Singapura Lee Kuan Yew dalam temu bual di New York Times pada 1 Sept, yang menyifatkan Malaysia sebagai dalam “keadaan yang paling tidak menggembirakan”.

Lee antara lain dilaporkan dalam temu bual itu berkata, “tidak seperti Singapura, tidak terlalu mempertahankan budaya Cinanya, Malaysia mengambil perkembangan lain dengan rakyat Malaysia melihatnya sebagai sebuah negara Melayu di mana semua yang lain adalah orang tumpangan”.

Soi Lek menerangkan bahawa hubungan bangsa “bukanlah begitu baik seperti yang sepatutnya” kerana selepas pilihan raya umum Mac 2008, terdapat persaingan hebat untuk meraih sokongan.

"Di Malaysia, bangsa merupakan satu isu yang mudah untuk mendapatkan sokongan, tetapi saya tidak fikir ia adalah adil untuk mengatakan bahawa pemimpin Melayu sentiasa mengatakan kedudukan tertinggi Melayu. Ini adalah taktik pembangkang untuk menjadikan UMNO dilihat teruk,” kata beliau. — Bernama

Ulasan GB

Kenyataan Chua Soi Lek mengenai isu kuota bumiputera sebanyak 30% yang hendak dibahagi-bahagikan mengikut merit membuatkan penyokong dan segelintir pemimpin UMNO panas punggung sehingga PERKASA membuat laporan polis. Chua disoalsiasat lantarannya.

Kedua, anak beliau, Chua Tee Yong, 33, telah dilantik sebagai Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dalam rombakan Kabinet Najib yang baru lalu.

Kedua-dua faktor di atas amat memerlukan Chua membodek UMNO, jika tidak nahas. Ia adalah survival dirinya dan sekaligus anaknya di dalam politik BN.

Beberapa blogger pro-UMNO sebelum ini mengecapnya kafir harbi, satu gelaran yang mereka tujukan kepada DAP. Malah akhbar pencacainya telah terang-terangan membidas Chua sebelum ini. Tengok muka depan Utusan yang dilampir di sebelah ini.

Tetapi, esok hari akhbar pencacai itu tanpa segan silu juga akan memutarkan perkataan mereka sendiri. Menjilat semula ludah yang mereka telah hamburkan ke muka Chua.

Malah rakyat melihat Chua akan rela lepaskan jawatan Presiden MCA demi kedua-dua faktor di atas. Suara ramai ahli MCA tak penting lagi baginya.


Tiada ulasan: