14 Apr 2010

Waspada Wang Kertas RM50 Palsu

Beberapa peniaga di sekitar Wangsa Maju terkejut apabila mendapati satu not RM50 hasil jualan barangan mereka palsu ketika ingin memasukkan wang itu ke bank.



BUKTI...Yew (depan kanan) bersama beberapa peniaga menunjukkan wang palsu yang diterima.


Mereka mendakwa kejadian itu berlaku apabila seorang lelaki tempatan berumur 30-an membeli makanan di kedai mereka dan membayar menggunakan wang palsu.

Peniaga, Tiang Ko Oong, 65, yang menjual pau dan surat khabar berkata, dia didatangi seorang lelaki Cina yang mahu membeli pau dan surat khabar jam 5 petang, minggu lalu.

Menurutnya, lelaki itu membeli barangan yang keseluruhannya berharga kira-kira RM20 ketika keadaan agak sibuk kerana ramai pelanggan.

“Saya tidak perasan not RM50 itu palsu serta tidak pula memeriksanya terlebih dulu kerana pada masa itu keadaan agak sibuk dan terus memulangkan baki kepada lelaki berkenaan.

Tiang berkata, dia ke bank keesokan harinya untuk memasukkan wang itu ke dalam akaunnya, namun disahkan pihak bank ia palsu.

Sementara itu, Pengerusi MCA Bahagian Wangsa Maju, Datuk Yew Teong Look, berkata pihaknya menerima maklumat mengenai wang palsu itu dua hari lalu.

Menurutnya, setakat ini sejumlah peniaga datang mengadu mengenai masalah itu dan dipercayai masih ramai menerima nasib sama, tetapi belum membuat aduan. hmetro

Tiada ulasan: