2 Apr 2010

UMNO BN Silap Besar Jika Gantung Anwar

Usaha Gantung Anwar Silap Besar Umno-BN
Oleh Datuk Halik Zaman Suara Keadilan

Tidakkah Umno sedar terutamanya Datuk Seri Nazri Aziz yang akan merujuk Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen jelas menunjukkan kegelabahan pihak kerajaan untuk menjawab segala dakwaan dari Anwar.

Apakah tindakan menggantung itu hanya untuk kerajaan Umno-BN mencari jalan keluar dari digasak bertubi-tubi oleh Anwar?

Kerajaan sepatutnya menjawab dan memberikan penjelasan keatas semua dakwaan yang telah di buat oleh Anwar bukannya mereka terus menyeret beliau ke muka Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen dengan tujuan dan penuh harapan agar Anwar digantung dari menghadiri beberapa penggal persidangan Parlimen.

Bukan Anwar yang membuktikan dirinya tidak bersalah tetapi kerajaan Umno-BN mesti telus membuktikan bahawa beliau bersalah.

Sekiranya Anwar di gantung ianya merupakan suatu bonus bagi kerajaan kerana untuk beberapa penggal mereka akan terselamat dari serangan-serangan berbukti akan segala kelencongan yang telah mereka lakukan dalam pentadbiran negara ini terus berjalan songsang tanpa sentuhan dari siapa siapa.

Anwar telah pun mendedahkan tuduhannya dengan memberi gambaran jelas bahawa kerajaan Umno-BN ada kaitannya dengan APCO antara lain beliau telah dedahkan bahawa:

“Kerajaan Malaysia ada melantik syarikat APCO Worldwide untuk melaksanakan perkhidmatan berkaitan komunikasi kepada kerajaan persekutuan secara menyeluruh. APCO Worldwide juga disarankan menjayakan program untuk mempromosi dan meningkatkan imej Malaysia di luar negara".

Manakala bagi pihak APCO sendiri, mereka merumuskan penglibatan mereka seperti berikut:

“APCO’s work has included communication support for a broad range of reform initiatives undertaken by the government of Malaysia, especially in the areas of creating jobs, promoting education, and strengthening delivery of services to the people”.

Beberapa bukti yang lain yang APCO ada kena mengena dengan One Israel, Anwar telah dedahkan dalam Parlimen Selasa lalu tetapi masih juga ahli ahli Parlimen Umno-BN tidak berpuas hati lalu bertindak membawa usul untuk membawa beliau kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan dengan niat untuk menggantungnya daripada menghadiri sidang Parlimen.

Terfikir dihati rakyat Malaysia, di manakah hak demokrasi bersuara di negara ini? Mengapa apabila salah-laku kepimpinan Umno-BN di dedahkan, kerajaan akan menggunakan sepenuhnya kuasa yang ada di tangan mereka untuk menutup kepincangan yang telah mereka lakukan? Di mana sikap professionalisma yang sepatutnya disemat pada setiap diri seorang pemimpin?

Telatah mereka yang senang melatah ini benar-benar menjauhkan lagi jarak antara Umno-BN dengan rakyat Malaysia. Walau macam mana Umno-BN cuba tutupi kesalahan mereka, rakyat bukan lagi bodoh untuk menerima bulat-bulat dengan apa yang di laporan oleh media massa elektronik atau cetak yang 100% di genggam erat oleh kerajaan Umno-BN.

Rakyat kini telah pintar untuk mencari alternatif lain untuk mendapatkan maklumat sebenar. Segala kemudahan moden hari ini memungkin segala maklumat di terima dengan cepat.

Segala perbalahan, kekecohan di Parlimen dapat di ketahui dengan segera di laman-laman alternatif di internet. Apa yang di paparkan di media elektronik kerajaan hanyalah suatu sketsa ‘cut & paste’ untuk memperbodohkan rakyat Malaysia.

Umno-BN mahu nama mereka yang telah tercemar kembali jernih, maka kerana itulah mereka berusaha sedaya upaya menggagahkan diri mereka dengan apa cara hatta cara itu lebih menampakkan ketidak-pintaran sikap Umno-BN.

Apa pun, tindakan menyeret Anwar ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen akan mensahihkan lagi tanggapan rakyat Malaysia bahawasanya Umno-BN kini telah mengaplikasikan sikap diktator dalam sistem pentadbiran negara ini. Syabas kerana anda secara tidak disedari telah memberikan ruang dan peluang kepada Pakatan Rakyat untuk lebih di sayangi dan di percayai oleh rakyat Malaysia.

Selama ini kita hanya dimaklumkan bahawa penglibatan APCO adalah terhad, tetapi kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan kebelakangan ini menunjukkan penglibatan yang lebih menyeluruh dan membimbangkan.

Tahniah Anwar, rakyat Malaysia jatuh bangun bersamamu!

6 ulasan:

Awanama berkata...

Veteran UMNO mengapa tak bersuara langsung? Negara dah nak terlingkup pun masih nak membisu lagi. Mereka sepatutnya ikut beri pandangan. Mana pengalaman yang anda dakwa tebal tu. Apasal kecut pula? Heh... cepat beri ulasan sebelum ada orang kata anda orang tua bacul. Mana Idris Tulis? Mana Datuk Aziz Tapa? Mana orang-orang lain lagi? Kenapa menikus? Nak biarkkan anak cucu pada generasi akan datang kena tindas. Tak perlulah nak membodek bahalull!!!

Awanama berkata...

di israel rakyat palestin diheret, diparlimen anwar diheret, diperak speaker diheret, apa kaitan dengan najib?

Awanama berkata...

adakah kerana nak jaga yahudi anwar dihukum?

Awanama berkata...

Kepada sesiapa yang mengaku kononnya pejuang Islam dan bangsa Melayu, mengapa anda semua diam? Rakyat nampak APCO ada kaitan dengan Israel - musuh Islam. Kenapa kerajaan tergamak beurusan dengan syarikat yang ada kaitan jelas dengan Israel. Kami rakyat masih percaya kepada apa yang didedahkan oleh DS Anwar Ibrahim kerana ianya disertakan dengan keterangan bertulis. Selagi kerajaan tidak memberi penjelasan yang meyakinkan rakyat selagi itulah isu ini memberi kelebihan kepada DS Anwar/pembangkang. Kalau setakat nak gantung DS Anwar dari berucap di parlimen, ia tidak dapat menyekat untuk memberi kemenangan moral kepada pembangkang dan seterusnya undi dalam pilihan raya kepada pembangkang. Dengan menggantung DS Anwar ia tidak menyelesaikan masalah ini. Masih ada lagi majoriti rakyat bawahan Malaysia masih sayang kepada negara dan agama Islam. Anda bagaimana para cerdik pandai? Rahsia keselamatan negara akan senang-senang diperolehi APCO dan mungkin dijual kepada musuh negara yang ada di sekeliling. Ingatlah musuh kita lebih licik daripada kita. Patutnya kita semua sudah nampak/sedar perkara ini. Negara Kita Tanggungjawab Kita.

Awanama berkata...

Bila ada orang sentuh pasal Veteran UMNO, aku teringat Ustaz Osman Bakar dari Perak tu. Dulu bukan main lagi bersuara. La dah senyap. Isu PPSMI pun dia tak ada reaksi. Katak Pasir Mas dengan kawan-kawannya tu pun dah bisu. Apa ni?

Jebon berkata...

Mana perginya PERKOSA?