8 Mac 2010

Polis Gempur Majlis PR, Pukul, Tangkap Penyokong

Sambutan Konvensyen 2 Tahun Pentadbiran Pakatan Rakyat gempar apabila polis dan 200 anggota Unit Simpanan Persekutuan dikerah menggempur majlis tersebut.

Seorang penyokong ditangkap manakala sekurang-kurangnya tiga yang lain terpaksa menerima rawatan di hospital setelah di pukul oleh anggota polis bersenjatakan pistol, gas pemedih mata dan belatan.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin tindakan polis didalangi oleh Umno kerana takut dengan pengaruh Pakatan Rakyat yang masih kuat meskipun berhadapan dengan pelbagai taktik kotor Umno-BN.

"Mereka takut kepada kita dan oleh kerana itu mereka suruh polis untuk halang." Anwar memberitahu ribuan penyokong di Kelab Sultan Sulaiman.

Dalam kejadian 9.55 malam tadi, ribuan hadirin yang turun untuk mendengar syarahan dari pimpinan Pakatan Rakyat terkejut dengan keganasan mendadak ini.

Wartawan kami di lapangan melaporkan beberapa orang menjadi mangsa hayunan belantan, bahkan ada yang turut dipijak selepas terjatuh.

Sasaran mereka adalah pentas utama, yang menempatkan Anwar.

Terjahan polis itu dilakukan ketika Naib Presiden PKR Azmin Ali sedang berucap dan Anwar masih dalam perjalanan ke kelab itu.

Orang-ramai segera memenuhi ruang pentas, mengutuk keganasan ini. Laungan reformasi kembali bergema di padang bersejarah ini, yang pernah menyaksikan kebangkitan rakyat Malaya menentang penjajah.

Antara yang hadir pada majlis itu adalah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, Timbalan Presiden Dr Syed Husin Ali, dan Naib Presiden Pas Mahfuz Omar.

"Kita tidak akan berundur, ketika menghadapi kuku besi kezaliman," laung seorang aktivis.

Laungan reformasi semakin kuat, dan polis kelihatan berwaspada dengan raifal pelancar gas pemedih mata.

Polis memberi alasan bahawa permit ceramah hanyalah untuk di dalam dewan sahaja. Dua trak meriam air dikerah ke lokasi, mendesak orang-ramai mengosongkan padang Kelab Sultan Sulaiman.

Sebaik sahaja Anwar tiba, polis memberi keizinan untuk meneruskan ceramah.

Orang-ramai memenuhi segenap ruang dewan, untuk mendengar amanat dari Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.

Ini adalah kejadian kedua polis menghalang acara Pakatan Rakyat. Polis malam semalam menghentikan makan malam anjuran DAP di Kepong.

Tindakan samseng polis berlaku di ambang dua tahun genap Pakatan Rakyat membentuk kerajaan di Kedah, Pulau Pinang, Perak, dan Selangor di samping mengekalkan Kelantan.

Gagasan itu juga merampas 82 kerusi Parlimen, sekali gus menafikan majoriti dua-pertiga Umno-BN.


Anggota FRU Rempuh Majlis Sambutan Pakatan Rakyat

KUALA LUMPUR 8 Mac - Takut berdepan dengan gelombang rakyat yang menuntut perubahan radikal senario politik tanahair, Umno dan Barisan Nasional sekali lagi memperalatkan anggota keselamatan untuk mempertahankan sistem pemerintahan yang berlandaskan penindasan dan kezaliman berterusan terhadap rakyat.

Malam tadi lebih 30 anggota FRU, dua trak meriam air dan berpuluh-puluh anggota polis dikerahkan untuk mengganggu dan menghalang Pakatan Rayat daripada menyambut ulangtahun kedua kemenangan Pakatan Rakyat Wilayah Persekutuan di Kelab Sultan Sulaiman.

Anggota FRU yang berpakaian lengkap merusuh masuk ke dalam perkarangan premis di mana acara sambutan diadakan apabila sahaja Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menamatkan ucapan beliau dan Ahli Parlimen Gombak Azmin Ali mula berucap pada pukul 9:45 malam.

Keadaan kecoh tercetus apabila anggota FRU cuba menghalang Azmin meneruskan ucapan beliau dan petugas Skuad AMK serta anggota keselamatan Pakatan Rakyat terpaksa berdepan dengan keganasan anggota FRU.

Ketua Skuad AMK Abdul Khalid Hassar serta dua ahli skuad, Naguib Mahfuz Ismail dan Tahir Said cedera dipukul dengan perisai dan cotar.

Abdul Khalid luka didahi akibat dihentak dengan perisai manakala Naguib luka di muka dan belakang badannya akibat dipijak oleh anggota FRU sementara Tahir mengalami kecederaan pada tangan kanan beliau.

Seorang ahli KEADILAN Lembah pantai yang dikenali sebagai "Lan Mamak" ditahan oleh pihak polis semasa kekecohan berlaku di atas pentas.

"Kami terpaksa berasak-asak melindungi pemimpin Pakatan Rakyat takut dicederakan oleh anggota FRU.

"Dalam keadaan yang kritikal begitu kami sebagai barisan hadapan menjaga keselamatan menghalang pasukan keselamatan daripada merempuh pentas di mana pemimpin Pakatan Rakyat berada," jelas Abdul Khalid.

Sebelum itu beberapa pegawai dan anggota polis daripada Ibu Pejabat Kontinjen Polis Kuala Lumpur cuba memujuk supaya pihak penganjur membatalkan ucapan pemimpin Pakatan Rakyat tetapi telah di boo oleh hadirin yang melihat tindakan polis itu sebagai keterlaluan.

Ketiga-tiga mangsa membuat laporan polis di balai polis Pantai dalam dan kemudiannya ke Hospital Kuala Lumpur untuk pemeriksaan doktor.

Sambutan yang dihadiri hampir 6,000 orang itu terpaksa dipindahkan di dalam dewan selepas Ketua Penerangan KEADILAN Latheefa Koya dan Ahli Parlimen Batu Tian Chua berubding dengan pihak polis.

Selain Menteri Besar dan Azmin pemimpin Pakatan Rakyat yang hadir pada majlis itu termasuk Presiden dan Timbalan KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail dan Senator Dr Syed Husin Ali, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar.

Ketua Angkatan Muda KEADILAN Shamsul Iskandar Mohd Akin ketika mengulas mengenai keganasan pihak keselamatan berkata perbuatan mereka akan menyemarakkan lagi kemarahan rakyat terhadap Umno dan BN.

"Ini adalah tindakan yang telah diarahkan oleh pimpinan Umno dan BN. Polis mempunyai tanggungjawab yang lebih besar untuk menangkap penjenayah bukannya masuk campur urusan parti politik dan mengganggu gugat aktiviti parti politik. -SK




6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Polis ambil tindakan sebab tiada permit. Apa2 hal dari segi perundangan pun memang tak boleh.

Mana2 perhimpunan pun kene dapat permit polis.

Tujuan polis menghalang hanyalah satu: menjaga ketenteraman awam daripada digugat.

Mrkolumpo berkata...

ALAH JGN BUAT2 LUPE...POLIS BERTINDAK GUNA UNDANG2 HANYA PADA SEBELAH PIHAK..TAPI BILE UMNO BUAT..POLIS MENIKUS TAKDE TELUR MCM PEMBERI KOMEN YG TAK TARUK NAMA...
MASA UMNO BUAT PERHIMPUNAN KAT PENANG BANTAH LIM GUAN ENG ..TAKDE PERMIT TAPI NAPE TAK DIHENTIKAN???

MASA UMNO BUAT PERHIMPUNAN DEPAN DUTA AUSTRALIA KENAPA POLIS FRU TAK REMPUH DAN HENTIKAN???

KALAU NAK LIST BYK LAGI PERHIMPUNAN/DEMO HARAM TAKDE PERMIT (UMNO MMG TAK PERNAH APPLY PERMIT PUN) MMG SAMPAI ESOK TAK HABIS TAPI TAKDE SATU PUN POLIS DAN FRU BERTINDAK GANAS MEREMPUH DAN MENYURAIKAN PERHIMPUNAN UMNO..MALAH POLIS TIBE2 JADI SOPAN DAN LEMBUT MCM PONDAN MELAYAN KARENAH ORG2 UMNO SAMBIL MEMBERI KERJASAMA DAN RUANG YANG PENUH


AH POLIS MMG SUCK

Tanpa Nama berkata...

Tujuan polis menghalang hanyalah satu: menjaga ketenteraman awam daripada digugat.

Aku rasa statement ko ni macam rakyat x penah pergi sekolah la. Yang berhimpun tu parti yang mempunyai suara dalam Parlimen.

Ko faham ke apa itu Parlimen? Macam mana pulak dengan Juara Rakyat tak mengugat ketenteraman jugak ke dengan corak hiburan yang boleh menyumbang masaalah sosial?

Undang-undang hanya boleh digunakan untuk BN saja untuk rakyat jauh sekali.

Kalau nak bagi alasan biar berasas macam manusia bukan binatang.



minangkabau

Tanpa Nama berkata...

polis bukan badan bebas dan adil

Tanpa Nama berkata...

tiada kacau bilau pun hanya andaian polis, arahan najib?

Tanpa Nama berkata...

peristiwa memali juga berlaku masa UMNO perintah malaysia