17 Mac 2010

Banyak Isu Gerakan Tak Sehaluan Dengan UMNO - ADUN Pantai Jerejak

Desakan Ketua Pemuda Gerakan Lim Si Pin supaya parti itu keluar dari Barisan Nasional menzahirkan anggapan ramai bahawa Gerakan dan parti komponen lain hanya sekadar kuda tunggangan Umno.

Si Pin sebelum ini berkata, maruah Gerakan hanya boleh diselamatkan sekiranya parti itu membuat keputusan keluar dari Barisan Nasional.

"Seandainya Gerakan (keluar BN) selepas PRU, atau ketika gambar Koh Tsu Koon (Presiden Gerakan) dikoyak, maka akan dituduh sebagai tindakan yang didorong emosi, atau bagaikan kacang lupakan kulit. Saat-saat itu bukanlah masa terbaik untuk meninggalkan BN," ujarnya.

Mengulas isu ini, Ahli Dewan Undangan Negeri Pantai Jerejak Sim Tze Tzin berkata, sudah menjadi persepsi umum bahawa wujud perbalahan antara pemimpin Gerakan dan Umno yang memimpin Barisan Nasional sejak sekian lama.

"Banyak isu yang tidak sehaluan antara Gerakan dan Umno.

Contohnya pilihan raya kerajaan tempatan yang mahu dilaksanakan oleh kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang yang turut disokong Gerakan.

"Tetapi apa yang berlaku mereka tidak berani untuk menyatakan pendirian mereka kerana Najib Razak selaku Presiden Umno membantah inisiatif tersebut," ujarnya.

Menurutnya, perkara yang sama berlaku berhubung pendirian Gerakan yang mahukan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan dan bukan dipinda seperti yang dicadangkan Umno.

"Dalam isu ini, adakah Gerakan berani membantah atau menolak rang undang-undang yang mahu dibentangkan supaya ISA hanya dipinda dan bukan di mansuhkan serta bersama Pakatan Rakyat menolak akta itu di Parlimen?," soalnya.

Kata Tze Tzin, gesaan supaya Gerakan keluar dari BN bukan pertama kali disuarakan pemimpin parti itu terutama sekali sayap pemudanya.

Namun katanya, beliau tidak melihat ada tokoh pemimpin dalam Gerakan yang berani bersuara dan tegas mempertahan prinsip serta pendirian mereka.

"Isu ini menunjukkan Gerakan menjadi kuda tunggangan Umno dan BN. Kalau Pemuda Gerakan yang berprinsip dan mahukan perubahan berlaku dalam parti itu, mereka harus meneruskan desakan supaya Gerakan keluar dari BN. Ini cabaran saya," tegas beliau. -SK

Tiada ulasan: