10 Feb 2010

Juara Rakyat: Heret Ahmad Maslan Dan UMNO Ke Muka Pengadilan

Banyak pihak hari ini menggesa pimpinan Pakatan Rakyat (PR) supaya membuat laporan polis dan SPRM terhadap UMNO dan Ketua Penerangan UMNO yang menyalahgunakan agensi kerajaan untuk kepentingan politik UMNO.

Hari ini, Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri menyatakan tidak menjadi kesalahan untuk Juara Rakyat menggunakan agensi-agensi Kerajaan.

Dengan angkuh beliau berkata, tuduhan bahawa Umno menyalah gunakan agensi kerajaan dalam pelaksanaan program Juara Rakyat tidak berasas sama sekali, dan tidak perlu dilayan. Umno menurutnya, mengambil pendekatan untuk hanya 'memekakkan telinga'.

Tambahnya lagi, program Juara Rakyat pada dasarnya adalah pemudah cara kepada semua agensi kerajaan dalam melaksanakan tanggungjawab mereka untuk mendekati rakyat, sekaligus menepati konsep pentadbiran negara ketika ini iaitu rakyat diutamakan.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar sebelum ini telah menempelak pemimpin Umno supaya menjelaskan kepada rakyat bahawa semua projek dan program yang dilaksanakan dalam siri kempen Umno Juara Rakyat adalah menggunakan wang, kepakaran dan jentera Umno sendiri.

“Barulah boleh Umno dabik dada kata dia juara rakyat. Kalau tidak, dia hanya jadi juara menyalahgunakan wang rakyat untuk kepentingan politik Umno yang kian pudar dan mulai pupus,” ujarnya.

Mengulas program Umno Juara Rakyat, beliau berkata kemungkinan pemimpin Umno menyedari parti itu dilihat terlalu jijik oleh rakyat sehingga menolak Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 lalu.

“Yang menghairankan saya kenapa mesti Umno Juara Rakyat. Bukankah Umno bersama BN memerintah Malaysia. Tidakkah Umno sedar yang ditolak oleh rakyat ialah kerajaan BN,” ujarnya.

Nampaknya, kata beliau, pemimpin Umno hanya mahu rakyat melihat Umno saja yang juara rakyat dan bukannya BN.

“Atau pemimpin Umno memang sedar faktor penolakan rakyat terhadap BN adalah kerana Umno yang sudah dilihat terlalu jijik oleh rakyat.

“Mungkin inilah jawapannya sehingga Umno terpaksa bertungkus lumus untuk menampakkan yang Umnolah juara rakyat,” katanya.

Baginya, program yang dilancarkan oleh Presiden Umno yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Hulu Selangor itu merupakan usaha Umno yang terdesak untuk mengembalikan keyakinan dan sokongan rakyat kepada parti itu.

Ini, katanya seperti yang dinyatakan oleh Najib bahawa Umno sudah insaf atas segala kesilapan masa lalu selepas keputusan PRU ke-12.

“Saya tak kisah kalau Umno nak ajak rakyat kata dia juara rakyat itu hak dia sebagai parti politik. Memang semua parti politik berusaha untuk mendapat sokongan dan dokongan rakyat.

“Persoalannya ialah kalau Umno nak mengaku yang dia juara rakyat, adakah program dan projek yang dia buat dalam kempen Umno Juara Rakyat menggunakan wang, tenaga, kepakaran dan lainnya dari Umno sendiri,” ujar Mahfuz lagi.


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNO ingat ini Malaysia UMNO yang punya..temasuk kerabat...temasuk kerajaan...abislah Malaysia..

Tanpa Nama berkata...

Sejak dari awal pembangkang menang di beberapa buah negeri, pembangkang dilihat terlalu aktif dalam berpolitik sehinggakan mengabaikan tanggungjawab kepada rakyat termasuklah Anwar, Nik Aziz, dan Lim Guan Eng.
Dilihat pembangkang lebih gemar mensensasikan isu daripada melakukan sesuatu kepada rakyat.
Bila lagi ada masa nak jaga kebajikan rakyat? Adakah ini yang rakyat mahukan daripada pemimpin yang telah diberi kepercayaan kepada rakyat? Tidakkah berasa malu sebagai pemimpin Islam terutama Nik Aziz dan Anwar tanpa mempedulikan nasib rakyat?

Tanpa Nama berkata...

Anon di atas...beza BN ngn PR...PR dah ada kerajaan negeri tapi still BN label kerajaan poembangkang...
sbb BN dah label..PR ni akan terus berpolitik sbb diorang ni pmbangkang..
TPM ngn PM dah jadi ketua kerajaan kerja lagi banyak boleh smpat berpoltik..juara rakyat la..ape la itu la...kalau PRK sebuk bekempen..
sampai enjin pun hilang...

Tanpa Nama berkata...

Kehilangan ejin pesawat, skandal PKFZ, Pembunuhan Altgantuya, kematian Teoh Beng Hock, kebocoran rahsia negara itulah yang menjadi pendorong UMNO menyelimutkan dirinya dengan bendera bernama JUARA RAKYAT!!!