11 Jan 2010

Saifuddin Teruskan Kecemerlangan Salehuddin Sebagai S/U Agong PKR

Pengarah Strategi, Saifuddin Nasution Ismail, sebulat suara dilantik Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat, PKR berkuat kuasa 1 Februari depan.

Keputusan ini susulan Datuk Salehuddin Hashim meletakkan jawatan tersebut.

Demikian terkini diumumkan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, pada mesyuarat Biro Politik dan Majlis Pimpinan Tertinggi parti itu.

Pengalaman Saifuddin sebelum ini penyandang Pengarah Strategi dan Pengarah Pilihanraya, diakui ramai memantapkan keutuhan PKR terutama menjelang PRU 13.

Saifuddin, Ahli Parlimen Machang dikenali ramai dengan hujjah berfakta sememangnya menyengat di Parlimen.

Kemampuan kerja Saifuddin sememangnya terbukti, dan mutakhir kejayaannya menyelaraskan Konvensyen Sulung Pakatan Rakyat baru berlalu.

Sementara itu, keputusan jelas menerima hasrat Salehuddin meletak jawatan berkuatkuasa 31 Januari ini, setelah berkhidmat cemerlang selama lebih 5 tahun. -TVS


YB Saifuddin Nasution bin Ismail merupakan seorang ahli politik Malaysia dari Parti Keadilan Rakyat (PKR). Beliau mendapatkan pendidikan di Tamagawa Gakuen, Tokushima Jepun dan mendapatkan Sijil Pengurusan Latihan. Selain itu beliau mendapat Sarjana Sains (Agronomi) dari Universiti Putra Malaysia.

Kerjaya politik

Beliau pernah menjadi Exco Pemuda UMNO, Setiausaha Pemuda UMNO Malaysia dan Setiausaha Pemuda Barisan Nasional kemudian dipecat oleh mantan PM Malaysia Dr Mahathir sebelum Anwar Ibrahim dipecat pada 2 September 1998.

Beliau pernah menjadi Setiausaha Politik kepada Syed Hamid Albar (bekas Menteri Luar Malaysia). Beliau pernah bertanding dalam Pilihan Raya Kecil Lunas, Kedah pada 29 November 2000 dan menang.

Beliau juga ambil bahagian dalam satu protes pada tahun 1996 untuk menentang "Second Asia Pacific Conference on East Timor" di satu hotel di Kuala Lumpur.

Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008 Saifuddin Nasution telah bertanding di Parlimen Machang di Kelantan dan mengalahkan calon Barisan Nasional, Datuk Sazmi Miah dengan memenangi majoriti yang selesa.




Tiada ulasan: