11 Jan 2010

Kebakaran Gereja Di Seremban, Tim KPN Tempelak Rakyat

Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar dengan nada yang marah-marah menafikan gereja di Seremban itu diserang.

“Apa yang saya tahu ia tidak berlaku. Dari mana anda mendapat maklumat ini?

“Itu yang saya ingin tahu. Anda mesti sahkan mereka,” kata beliau selepas menghadiri taklimat mengenai situasi semasa negara kepada diplomat asing.

Dalam pada itu, Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Osman Salleh pula berkata satu laporan polis telah dibuat.

Bagaimanapun beliau enggan memberikan sebarang butiran lanjut.

Timbalannya Datuk Abd Manan Mhd Hassan yang dipetik Bernama berkata polis menerima laporan daripada seorang lelaki kira-kira pukul 8.30 pagi ini yang menyatakan terdapat kerosakan dipintu utama gereja itu.

“Hasil daripada maklumat tersebut, polis bersama dengan unit forensik dan bomba datang membuat siasatan dan mendapati hanya terdapat kerosakan kecil dengan kesan kebakaran pada pintu depan gereja tersebut.

“Kita percaya mereka yang melakukan perkara ini ialah dengan menyimbah minyak petrol dan membakarnya, sebelum melarikan diri.

“Bagaimanapun, kebakaran ini tidak merebak,” kata beliau kepada pemberita di tempat kejadian.

Katanya polis percaya kejadian itu berlaku antara pukul 1.30 pagi dan 8.30 pagi ini kerana pada pukul 1.30 pagi tadi, unit kereta peronda polis ada membuat lawatan di situ dan mendapati tiada apa-apa berlaku.

Sehubungan itu, beliau mengarahkan semua kereta peronda dan juga anggota yang menjalankan tugas rondaan (bit) untuk memantau dan membuat pemerhatian di tempat-tempat ibadat termasuk gereja dan masjid di negeri ini bagi mempastikan tiada kejadian seperti ini berlaku.

“Saya nasihatkan orang ramai supaya tidak melakukan perkara seperti ini.

“Saya memberi amaran, jangan cuba membuat sesuatu yang boleh menggugat ketenteraman dan keharmonian negara ini. Tindakan tegas akan diambil terhadap mereka ini,” katanya.

Seorang paderi gereja itu Eddy Marson Yasir, 33, berkata beliau adalah orang terakhir yang meninggalkan dan mengunci gereja itu kira-kira pukul 11.30 malam tadi selepas mengadakan mesyuarat.

“Saya terkejut kerana diberitahu oleh seorang ahli gereja mengenai kejadian itu pagi ini. Gereja ini telah berada di Seremban 10 tahun dan kita menyewa bangunan rumah kedai itu sejak lima tahun yang lepas,” katanya.

Seorang ahli gereja itu, V. Jashua, 49, berkata beliau sedang bersarapan pagi di kawasan itu dan mendapati seorang lelaki berada di hadapan gereja itu sambil memerhatikan keadaan di situ.

“Saya rasa curiga dan hampiri lelaki itu dan menanyakan mengapa dia berada di situ. Lelaki itu kemudian menunjukkan kesan terbakar dipintu utama gereja. Saya kemudian hubungi Eddy,” katanya.

Gereja Sidang Injil Borneo (SIB) di Seremban, Negeri Sembilan menjadi mangsa serangan bom petrol awal pagi ini, menjadi kes yang kelapan setakat ini.

Premis itu yang terletak di bangunan rumah kedai dua tingkat di Lake View Square, Seremban 2 mengalami kebakaran di pintu utamanya akibat perbuatan khianat pagi ini.

Serangan itu tidak menyebabkan kesan terhadap bahagian dalaman gereja berkenaan dan hanya meninggalkan kesan di bahagian luar.

Gereja Sidang Injil Borneo lazimnya menggunakan bahasa kebangsaan dalam mengendalikan upacara sembahyang.

Ahli Parlimen Rasah Loke Siew Fook yang mengunjungi gereja itu pagi ini mengesahkan kejadian tersebut.

“Ruang beribadat tidak terjejas, serangan hanya meninggalkan kes di bahagian luar gereja,” kata Loke.

Ia gereja pertama diserang pihak bertanggungjawab di Negeri Sembilan.

Ulasan GB

Agak pelik. Seorang yang berjawatan Timbalan Ketua Polis Negara tidak mendapat maklumat terkini dan kemudian menghalakan sasaran kejahilannya kepada rakyat.

Kita berharap Tan Sri Ismail Omar lebih peka kerana di zaman digital ini, maklumat bergerak pantas dan jika seorang yang berpangkat tinggi dalam hal keselamatan tidak dapat mengikut tempo penyebaran maklumat ia sesuatu yang mengejutkan, mendukacitakan malah membahayakan keselamatan negara.

Sebagai seorang berpangkat Timbalan KPN juga, sepatutnya Tan Sri dibekalkan dengan peralatan komunikasi yang canggih supaya tidak hanya bersandar kepada amaklumat basi. Apatah lagi rakyat dimi dimaklumkan bahawa Tan Sri pada waktu itu sedang menyampaikan taklimat kepada diplomat asing.

Kita khuatir, taklimat itu nanti disambut oleh gelengan kepala para diplomat apabila mengetahui... mereka tidak mendapat maklumat sebenar dan terkini mengenai situasi yang berlaku.

Zaman I.T. semuanya di hujung jari, tapi oleh kerana BN masih mengekalkan ramai pegawai-pegawai tua yang sepatutnya sudah dipencenkan, menyebabkan rakyat menjadi mangsa, ditempelaknya rakyat seperti yang dilakukan oleh Tan Sri Timbalan KPN tersebut.


Tiada ulasan: